menu

ثبت آگهی رایگان

نفسی تازه به کالبد ساخت و ساز دمیده می شود

بدهی بانکی گروهی از فعالان ساختمانی به شکل مشروط، برای مدت دو سال تقسیط می شود.

به گزارش پیام ساختمان، این گروه از فعالان ساختمانی که به دلیل شرایط رکود مسکن در سال های اخیر، در تکمیل پروژه ناکام مانده اند یا موفق به فروش واحدها نشده اند، با اجرای طرح تنفس تسهیلاتی، می توانند به جای پرداخت جریمه دیرکرد و بازپرداخت همه تسهیلات به صورت یکجا، از شرایط جبرانی به شکل بازپرداخت اقساطی وام دریافتی بهره مند شوند.

به گزارش پیام ساختمان، بازپرداخت تسهیلات ساخت مسکن در شرایط عادی دوساله تعریف شده است و سازنده ها باید پس از سپری شدن این زمان، مبلغ تسهیلات و سود آن را به صورت یکجا پرداخت کرده یا اینکه واحدهای تکمیل شده را در قالب فروش اقساطی واگذار کنند و به این ترتیب وام ساخت به خریدار منتقل شود؛ اما تعداد سازنده هایی که تحت تأثیر رکود ساختمانی سال های 93 تا 95 موفق به بازپرداخت وام خود نشده اند، کم نیست. سازنده هایی که بابت این وام به بانک پرداخت کننده تسهیلات بدهکار هستند، مشمول یکی از این دو گروه اند: نخست کسانی که پروژه های آن ها نیمه تمام باقی مانده و حداکثر دوره مشارکت بانک در پروژه آن ها به سر آمده است؛ گروه دوم نیز کسانی هستند که پروژه ساختمانی خود را تکمیل کرده اند اما به دلیل فضای حاکم بر بازار مسکن در چند سال گذشته، موفق به فروش واحدهای آماده نشده اند.

وام جبرانی پیش بینی شده برای سازندگان، هر دو گروه مذکور را شامل می شود، چراکه هر دو گروه، سازندگانی هستند که در سال های اخیر نقدینگی و توان مالی لازم برای تسویه با بانک پرداخت کننده تسهیلات را نداشته اند و این وام جبرانی می تواند به گشایش در وضعیت آن ها منجر شود.

از سوی دیگر با یک وام جبرانی دوساله در قالب تقسیط بدهی معوق سازنده ها به مدت 24 ماه بدون اعمال جریمه، این یقین برای بانک نیز حاصل می شود که تا دو سال بعد طلب خود را وصول خواهد کرد. به طورقطع این وام جبرانی در بازار ساخت وساز می تواند نقش مؤثری ایفا کند.

شرایط استفاده از وام جبرانی

در وهله نخست باید شعب بانکی نسبت به بررسی وضعیت بازار ساخت وساز مسکن در شهر یا روستایی که سازنده بنا دارد از وام جبرانی استفاده کند، اقدام و پس ازاین بررسی اولیه اطمینان حاصل کنند که شرایط بازار به نحوی است که این فرصت دوساله می تواند برای سازنده گره گشا باشد.

همچنین با توجه به مشروط بودن پرداخت این وام به سازندگان، در مرحله بعد باید 10 درصد از مانده بدهی سازنده نقداً و یکجا پرداخت شود تا امکان تقسیط دوساله و دوباره این بدهی فراهم شود.

مراقبت بانکی ضروری است

کارشناسان معتقدند بانک باید نسبت به شمول وام جبرانی برای گروهی از سازنده ها که واحدهای نوساز و کلید نخورده آماده فروش دارند، مراقبت لازم را داشته باشد، به این معنا که پیش از تقسیط مانده بدهی، حتماً بررسی کلیدی از بابت ویژگی ساختمانی که فروش نرفته است، به لحاظ متراژ، موقعیت مکانی و نیازسنجی ازنظر وجود تقاضای مؤثر برای خرید آن، انجام شود

این دیدگاه از آن نظر مطرح می شود که در حال حاضر در شهر تهران سازنده هایی وجود دارند که از فروش واحدهای نوساز خود که تا نیمه سال گذشته تکمیل شده است، خودداری می کنند. این افراد کسانی هستند که از فضای نوسانات قیمت مسکن در سال های گذشته نیز سوءاستفاده کرده اند و با ایجاد کمبود مصنوعی فایل در بازار، به دنبال کسب سود بیشتر هستند.

به طور نمونه تأکید کارشناسان بر این است که این ملاحظه و مراقبت باید برای پروژه های زیر 80 مترمربع منظور شود.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 333

فهرست مطالب شماره 333

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×