menu

ثبت آگهی رایگان

انتخاب بهترین وسایل گرمایشی

بخاری گازی

رایج ترین وسیله برای گرم کردن خانه ها نه تنها در ایران بلکه در دنیا بخاری گازی است. بااین حال بخاری های آجری یا شومینه ای نسبت به بخاری های معمولی بیشتر هوا را خشک می کند و به دلیل مخلوط شدن گازهای تولیدی با هوای چرب خانه، ممکن است حساسیت تنفسی و چشمی را در پی داشته باشد. البته بخاری های شومینه ای ازلحاظ مصرف انرژی و بازدهی بسیار بهتر است. به طورکلی یک عیب بخاری ها در مقایسه با سیستم های پکیج و رادیاتور مرکزی، این است که باعث سیاه شدن دیوار و بعضی وسایل نزدیک به خودش می شود. ویژگی مثبت و مهم بخاری در نصب آن است که نسبت به بقیه سیستم های گرمایشی بسیار راحت تر و سریع تر است.

شومینه

استفاده از شومینه به علت اتلاف انرژی حرارتی بسیار زیاد در مقایسه با دیگر وسایل حرارتی گازسوز، به طورکلی توصیه نمی شود. همچنین به این علت که عمل احتراق در شومینه در محیط باز صورت می گیرد، احتمال بازیگوشی کودکان و بروز آتش سوزی در خانه بسیار زیاد است. همچنین نمی توان از شومینه صرفاً به عنوان تنها وسیله گرمایشی در محیط استفاده کرد و جنبه تزئینی و لوکس آن بر جنبه گرمایشی آن غالب است. البته استفاده از شومینه به مدت کوتاه آن هم در زمان هوشیاری و بیداری اشکال ندارد.

پکیج

پکیج در مقایسه با سایر سیستم های گرمایشی هوا مانند شوفاژ و بخاری چند نکته قابل بررسی است. ازلحاظ ایمنی، پکیج ها با استفاده از روش گرمایش محیط از طریق آب گرم، از وجود متعدد بخاری ها در ساختمان می کاهد و به این طریق میزان خطرات ناشی از نشت منواکسید کربن از مجراهای دودکش و همچنین خطرات ناشی از نشت گاز و انفجار آن در ساختمان به شدت کاهش می یابد. البته پکیج ها به تنهایی برای گرم کردن خانه کافی نیست و باید حداقل از یک بخاری در کنار آن بهره برد. ازلحاظ هزینه مصرف انرژی و سایر هزینه ها، پکیج ها این قابلیت را به سیستم گرمایش ساختمان اضافه می کند که کلیه ساکنان واحدهای یک ساختمان بتوانند شرایط دمای هوا و دمای آب گرم واحد را به طور دلخواه و مستقل از دیگر واحدها تنظیم کنند، در این سیستم آب هدر نمی رود و همان آب در گردش برای آشپزخانه و حمام استفاده می شود. بااین حال به دلیل مصرف برق و گاز در این سیستم، قبض های آن خیلی هم ارزان نیست. البته در سیستم گرمایش با پکیج، با کم شدن مسیر لوله کشی آب گرم مصرفی و شوفاژ و همچنین حذف نیاز به پمپ کردن آب گرم مصرفی در شوفاژ نسبت به داشتن موتورخانه از اتلاف گرما در مسیر و هزینه برق مصرفی پمپ کاسته می شود. ازلحاظ تعمیرات و نگهداری هم پکیج نسبت به سیستم هایی مانند گرمایش از کف و شوفاژخانه های مرکزی راحت تر است.

رادیاتور دیواری

در بعضی از خانه های ایرانی از این سیستم برای گرمایش استفاده می شود که به گاز شهری یا گازوئیل نیاز دارد. این سیستم در مجتمع هایی استفاده می شود که حداقل بیش از 12 واحد دارد. مزایای این سیستم عبارت است از این که به صورت مرکزی آب گرم تولید می کند و قدرت پمپاژ خوبی دارد. این سیستم نیاز به شارژ ماهیانه دارد و نداشتن استقلال آپارتمانی، نیاز به لوله کشی های زیاد و فضایی تقریبا بزرگ برای موتورخانه در زیرزمین از معایب این سیستم به شمار می رود. علاوه بر این انتقال نیافتن یکنواخت حرارت و وجود نقاط کور گرمایی و اتلاف فراوان انرژی به دلیل راندمان پایین آن، از معایب دیگر این سیستم است.

گرمایش از کف

از این سیستم گرمایشی هم می توان در زمستان بهره برد اما به تنهایی کافی نیست و باید در کنار آن از پکیج یا بخاری استفاده کرد. بااین حال، راندمان پایین به دلیل مدفون بودن لوله ها، انتشار کرک، گردوغبار و ذرات روی فرش در هوا به دلیل جریان انتقالی هوای گرم از کف اتاق و نامناسب بودن فضای آن برای کودکان، سالمندان، بیماران ریوی و هزینه های فوق العاده زیاد در صورت نیاز به تعمیرات به همراه کند بودن سیستم برای گرمایش، از معایب اصلی گرمایش از کف محسوب می شود. البته از مزایای این سیستم، انتقال حرارت از پایین ترین سطح، گستردگی سطح انتقال حرارت به وسعت کف اتاق ها، گرما رسانی یکنواخت و بدون وجود نقطه کور است. همان طور که اشاره شد از محاسن سیستم گرمایش از کف، توزیع یکنواخت گرماست که به نمودار گرمایش ایده آل نزدیک است. بااین حال در سیستم گرمایش مدت زمانی طول می کشد تا گرما از مصالح کف ساختمان عبور کند و به کف برسد.

اسپلیت های گرمایشی

اسپلیت ها به سرعت گرما به شما می دهد اما هزینه اولیه و مصرف برق بالا، نیاز به آب و هدر رفت آن، ایجاد صدا و مطلوبیت نداشتن نوع گرمادهی به دلیل دمیده شدن هوای گرم، از معایب این سیستم گرمایشی است. البته با توجه به طراحی های زیبا و انعطاف پذیری شکل گرفته در اسپلیت، این وسیله از دکوراسیون خوبی برخوردار است. در زمستان می توان از گرمایش آن استفاده کرد

بخاری برقی

مصرف فوق العاده بالای برق این وسیله و کارایی تقریباً پایین آن برای خانه ها از مهم ترین معایب این بخاری هاست. البته بخاری های برقی قابلیت گرم کردن محیط های اداری و شرکت های کوچک را دارد و معمولاً به امکان تهویه هم مجهز است. تقریبا همه بخاری های برقی امروزی برای تنظیم هوای اتاق مجهز به ترموستات اتوماتیک است که به طور خودکار پس از رسیدن به دمای مطلوب در همان درجه حرارت می ماند. همچنین فن های موجود در این دستگاه باعث می شود تا گرمای دستگاه را به محض روشن شدن احساس کنید. یکی دیگر از ویژگی های این دستگاه کم حجم بودن و اشغال فضای کم دستگاه است و شما می توانید همه جا حتی در مکان های باریک آن را نصب کنید.

چند نکته مهم

هرسال با شروع فصل سرما باید بخاری ها سرویس شده، قسمت های داخلی و لوله کشی ها بازدید و تمیز شوند.

قبل از نصب هر وسیله گازسوز باید بازرسی دقیق از باز بودن مسیر دودکش ها صورت بگیرد و از کلاهک H در مبادی خروجی دودکش ها استفاده شود.

لوله بخاری باید فلزی باشد و نباید از لوله های فنری و آکاردئونی استفاده کرد و از محکم بودن لوله دودکش متصل به وسیله گازسوز و دیوار باید مطمئن شد.

کنترل دقیق محل اتصال شیلنگ به وسیله گازسوز هم بسیار مهم است و باید شیلنگ از نوع مخصوص گاز و حداکثر یک متر و 20 سانت باشد و حتما باید محل 2 اتصال به وسیله بست محکم شده باشد.

بعد از روشن کردن وسیله گازسوز یا بخاری، حتما از گرم بودن لوله دودکش مطمئن شوید، اگر لوله دودکش سرد باشد مکش معکوس گاز co صورت می گیرد که عواقب خطرناکی برای ساکنان منازل مسکونی دارد.

بعد از روشن کردن وسیله گازسوز یا بخاری، حتما از گرم بودن لوله دودکش مطمئن شوید، اگر لوله دودکش سرد باشد مکش معکوس گاز co صورت می گیرد که عواقب خطرناکی برای ساکنان منازل مسکونی دارد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 321

فهرست مطالب شماره 321

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×