menu

ثبت آگهی رایگان

روف گاردن ها، باغی نزدیک آسمان

روف-گاردن-ها-باغی-نزدیک-آسمان

تابه حال فکر کرده اید در بالای خانه خود و در سقف منزل یک باغ خانگی داشته باشید، که هرازگاهی برای فرار از این شهر شلوغ به آن پناه ببرید؟ پوششی گیاهی و زیبا که بتواند در یک روز شلوغ و پر همهمه آرامشی شگرف در تک تک اعضای خانواده ایجاد کند.

امروزه فنّاوری مدرن سقف های سبز با کارایی بالابر روی پشت بام ها و تراس ها قابل اجرا می باشد، و به دلیل نیاز به موادی سبک و بسیار مقاوم و نیز ایجاد بستری مناسب برای رشد پوششی گیاهان، امری تخصصی و مهندسی بشمار می رود. امروزه با توجه به پیشرفت شهرنشینی و حضور برج ها و ساختمان های بلند، فضاهای در دسترس برای محوطه سازی هرروز کاهش می یابد، و نیاز به ساخت بام باغ ها حتی در فضای کوچک پشت بام ها بیش ازپیش حس می شود.

روف گاردن چیست؟

روف گاردن به معنای بام باغ می باشد، که به مجموعه عملیاتی اطلاق می شود که به منظور محوطه سازی و ایجاد فضای سبز بر روی سقف خانه ها می باشد

خاک مناسب برای استفاده در روف گاردن چه نوعی است؟

برای انتخاب خاک در روف گاردن ها محدودیت هایی وجود دارد، به دلیل وجود همین محدودیت ها انتخاب خاک با دقت بالایی باید انجام شود. به این منظور از خاکی می توان استفاده کرد که وزن کمی داشته باشد، توانایی جذب آب در آن بالاتر بوده و باید این نوع خاک از دسته خاک هایی باشد که دارای مواد غذایی مناسبی بوده و باگذشت زمان علاوه بر بهبود رشد دانه ها بتواند مواد غذایی مناسب را نیز به گیاه برساند.

البته لازم به ذکر است که نیاز غذایی گیاهان با استفاده از کود دهی قابل برطرف کردن است، اما در این شرایط سختی کار برای تعویض خاک را نیز باید در نظر گرفت، به همین دلیل باید از خاکی استفاده کرد که خود دارای مواد غذایی باشد.

مصالح مورداستفاده در ساخت روف گاردن

برای ساخت یک روف گاردن اولین چیزی که پراهمیت است محدودیت وزن می باشد، مهم ترین عاملی که باعث شده تا در انتخاب مصالح ساخت و نحوه اجرای آن ها تغییراتی ایجاد شود فقط محدودیت وزن می باشد. عموما برای ساختمان ها در پشت بام هنگام ساخت، وزنی حدود 50 کیلو در مترمربع برای برف در نظر می گیرند، با در نظر گرفتن این وزن به مهندسین کمک می شود که مابقی اضافه وزن ناشی از ساخت روف گاردن را تخمین زده و به واسطه آن بتوانند بهترین مصالح را انتخاب کنند.

تقسیم وزن نیز قدم بعدی مهمی می باشد که مهندسین باید توجه بالایی به آن داشته باشند، زیرا وزن برف به صورت یکپارچه و در هر مترمربع به صورت یکسان پخش می شود، و این در حالی است که اجزای مختلف روف گاردن هرکدام ممکن است درجایی خاص قرارگرفته و توازن وزن را بر هم بزنند.

ایزولاسیون و زه کشی بستر کاشت در روف گاردن

ایزولاسیون روف گاردن ها بسیار مهم می باشد و پس ازآن زه کشی مناسب در بستر کاشت گیاهان از مهم ترین قسمت های ساخت روف گاردن است. ایزولاسیون مربوط به عملیاتی می باشد که در آن درواقع مرزی ایجاد می شود برای عبور و یا عدم عبور آب به فضاهای زیر روف گاردن، پس ازآن زه کشی مناسب از جهت حفظ سلامت ریشه و سپس جمع آوری و هدایت آب مازاد به لوله های خروجی بسیار مهم است.

عموما برای دفع آب های مازاد در روف گاردن ها لوله های جداگانه در نظر گرفته نمی شود و باید از لوله های آب باران به این منظور بهره گرفت.

فیلترینگ در روف گاردن

در روف گاردن ها عملیاتی صورت می گیرد به نام فیلترینگ، که در این عملیات به واسطه چندلایه از الیاف از انتقال املاح خاک به لایه های زیرین جلوگیری می شود، که به این واسطه از تغییر بافت و مسدود شدن مسیرهای زه کشی روف گاردن جلوگیری به عمل می آید.

ساخت آلاچیق در روف گاردن

برای ساخت آلاچیق در روف گاردن و درروی زمین تفاوت هایی وجود دارد، یکی از این تفاوت ها مربوط به نیروی وارده بر آلاچیق می باشد که باید در آلاچیق های روف گاردن بیشتر در نظر گرفته شود، و پس ازآن تفاوت دیگر در محدودیت هایی است که در اتصال استراکچ به آلاچیق وجود دارد.

انتخاب گیاه مناسب

گیاهان انتخابی برای رشد در روف گاردن همان هایی هستند که بر روی زمین نیز وجود دارند. اما برای انتخاب گیاهان مناسب باید به ویژگی هایی اعم از میزان رشد ریشه، میزان تحمل گرما و تابش مستقیم نور خورشید، میزان مقاومت در برابر بادهای شدید و توجه ویژه داشت. احتمالا در ابتدا به نظر می رسد که باغ های روف تاپ (بام هایی که تبدیل به باغی زیبا می شوند) طراحی مدرن محسوب می شود، درحالی که درگذشته های دور تبدیل بام به باغ دیده شده است.

احداث این گونه از باغ ها، فقط برای نشاط انسان ها نبوده و هدف دیگر آن تأمین غذا نیز بوده است. احداث روف گاردن ها (باغ های بامی) رو به افزایش است و به خصوص در مناطق شهری که فضا محدود است، کاربرد فراوانی دارد. کاهش جذب گرما،کاهش مصرف انرژی،کاشت سبزی های موردنیاز،مکانی برای تفریح و سرگرمی از مزیت های روف گاردن ها هستند.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 9652

فهرست مطالب شماره 9652

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×