menu

ثبت آگهی رایگان

عایق خانه را جدی بگیریم

عایق-خانه-را-جدی-بگیریم

عایق کاری نقش بسیار مهمی در گرم نگه داشتن ساختمان در فصل زمستان و خنک نگه داشتن آن در فصل تابستان دارد. به کمک عایق کاری می توان یک خانه را در زمستان 5 درجه گرم تر و در تابستان 10 درجه خنک تر نگه داشت. به این ترتیب علاوه بر کم شدن مصرف انرژی، از آلودگی محیط زیست نیز کاسته می شود و منابع انرژی برای استفاده آیندگان حفظ می گردد.

فاکتور مهم در انتخاب عایق ها، میزان مقاومت حرارتی آن ها است. هرقدر این مقاومت بالاتر باشد، عایق حرارت را کمتر از خود عبور می دهد و صرفه جویی ای که به همراه دارد افزایش می یابد. پس به جای ضخامت عایق ها، باید مقاومت حرارتی آن ها باهم مقایسه شود. عایق های گوناگون با مقاومت های حرارتی برابر، ازنظر میزان صرفه جویی در انرژی همانند هستند و تنها اختلاف آن ها در قیمت و محل کاربرد است.

عایق ها دو گروه اصلی دارند که روش کار آن ها کاملاً متفاوت است: عایق هایی که در ساختار آن ها حباب های هوا وجود دارد و باعث کاهش هدایت حرارت می شوند. عایق هایی که حرارت را بازمی تابانند. پشت این عایق ها باید حدود 20 میلی متر فاصله هوایی تعبیه شود.

سقف و کف ساختمان های موجود را می توان به راحتی عایق کاری کرد. در صورت وجود فضا، دیوارهای خارجی را نیز می توان عایق نمود. بر اساس مقررات ملی ساختمان، تمامی ساختمان هایی که ساخته می شوند باید به اندازه کافی عایق کاری شوند. میزان عایق موردنیاز نیز در همین مقررات تعیین شده است.

توصیه های مهم در مصرف انرژی

اگر جداً می خواهید در مصرف انرژی صرفه جویی کنید، باید مطمئن شوید که خانه تان به طور صحیح عایق شده است. قایق سازی خوب سبب می شود انتشار کربن دی اکسید در محیط زیست کاهش یابد و درعین حال ازنظر مالی نیز صرفه جویی می شود. قسمت اعظم هوای سردی که به داخل خانه های ما راه پیدا می کند به خاطر ضعف ساختمان سازی است، باوجوداین خیلی کارها می توان کرد تا مقدار انرژی ازدست رفته از راه دیوارها، درها و پنجره ها کاهش پیدا کند . اول ببینید آیا تمام در و پنجره های شما کاملاً درزگیری شده اند. همچنین به فکر نوارهای لاستیکی باشید که گاهی به کار پر کردن فاصله بین در یا پنجره و دیوارهای مجاور آن می آیند.

ممکن است عایق سازی خانه به میزان دلخواه، را زیاد دوست نداشته باشید. اما به سود شما و محیط زیست خواهد بود. یک ساختمان معمولی باعث اتلاف مقادیر فراوانی انرژی به صورت گرمایی می شود زیرا انرژی به سبب عایق سازی ضعیف هدر می رود. به ویژه اگر خانه تان قدیمی است هرچه در توان دارید برای بهبود عایق سازی آن انجام دهید. تا می توانید از مواد مصنوعی استفاده نکنید و عایق سازهایی را که به محیط زیست آسیب نمی رسانند و از گیاهان طبیعی تجدید پذیر گرفته می شوند، انتخاب کنید.

تهویه

عایق سازی به این معنا نیست که تمام خانه را مهروموم کنیم. برای پرهیز از هوای نامطبوع، تهویه لازم است. چنانچه در منزل شومینه یا لوازم گازسوز دیگری دارید، تهویه ضروری است زیرا خانه ای که خوب عایق سازی شده، مانع خروج بخار و گاز می شود، اما در خانه ای که کمتر عایق سازی شده است بخار و گاز حبس نمی شود.

آشپزخانه و حمام نیز باید تهویه شوند تا از تشکیل بخارآب پیش گیری شود. اما چگونه می توان بین این دو تعادل برقرار کرد؟ اگر مشکل تشکیل بخارآب دارید، یک هواکش نصب کنید. اگر شومینه دارید، حتماً دودکش را کنترل کنید که مسدود نباشد. پنکه سقفی هم برای جریان هوا در تابستان و زمستان مفید است.

عایق سازی موتورخانه

این کار یکی از آسان ترین و کم هزینه ترین روش های عایق سازی منزل است . حتی اگر قبلاً نیز موتورخانه را عایق کرده اید، دوباره کنترل کنید ببینید آیا ضخامت آن به اندازه کافی هست یا نه. قانون کلی در مورد عایق سازی این است.

که اگر می توانید آن را ضخیم تر کنید. عایق سازی موتورخانه لازم است حداقل 20 سانتی متر ضخامت داشته باشد. ممکن است زیادی به نظر برسد، اما ارزش دارد. چون عایق سازی با این ضخامت سبب صرفه جویی 20 درصدی در هزینه های گرمایش شما می شود. پشم شیشه و پشم سنگ دو نوع عایق رایج هستند. در موقع استفاده از آن ها باید دقت کرد که الیاف داخلشان با بیرون تماس نداشته باشند.

مخزن آب داغ خود را کنترل کنید تا پوشیده شده باشد. زیرا به این ترتیب آب مدت طولانی تری داغ می ماند و در مصرف انرژی صرفه جویی می شود. مخزن های جدید آب معمولاً خودشان عایق سازی شده اند، اما پوشاندن آن با پوشش های آماده ای که به فروش می رسند، کار ساده ای است. پوشش مخزن آب خود را پیوسته کنترل کنید تا اگر نیاز به تعویض داشته باشد، این کار را انجام دهید.

اگر موتورخانه تان عایق سازی شده است، حتماً باید لوله ها و مخازن آب نیز به خوبی عایق سازی شوند تا با مشکل یخ زدن آب در زمستان روبه رو نشوید. وقتی زمان، پول و انرژی صرف می کنید تا موتورخانه تان را عایق کنید، مطمئن شوید که درزها نیز گرفته شوند و سوراخ های موتورخانه را هم عایق سازی کنید که گرما از درز شکاف ها بیرون نرود. وقتی درزها را گرفتید، محل ورود لوله ها به منزل را کنترل کنید و همه درزها را مهروموم کنید.

منافذ کوچک در چارچوب پنجره نوعی تهویه است و نیاز به باز کردن پنجره برای تعویض هوا را از بین می برد.

با عایق سازی لوله های آب ، می توانید مانع از دست رفتن حرارت شوید. پوشاندن لوله هایی که بین دیگ آب داغ و مخزن آب گرم قرار دارند از همه مهم تر است ، همین طور لوله هایی که در موتورخانه هستند. این کار مانع یخ زدن آب در زمستان می شود و خودتان به آسانی می توانید انجام دهید. اما اگر یک تعمیرکار عایق سازی موتورخانه را برایتان انجام می دهد، باید درعین حال لوله ها را نیز عایق کند. اگر آزادی عمل دارید، لوله های بین مخزن آب داغ و شیرهایی را که زیاد مورداستفاده قرار می گیرند، هرچه کوتاه تر انتخاب کنید.

عایق بندی دیوار

شاید تعجب کنید اگر بدانید که بیشترین اتلاف انرژی از دیوارها صورت می گیرد. اگر دیوارها عایق بندی نشوند تا 35 درصد کل اتلاف حرارت مربوط به آن ها می شود. عایق کاری دیوارهای ساخته شده، سخت و پرهزینه است. این کار را باید یک نفر حرفه ای انجام دهد که با استفاده از لایه ای که روی قسمت بیرونی دیوارهای شما می کشد، آن ها را عایق می کند. روش دیگر، عایق بندی دیوارهای داخلی است، به ویژه وقتی نیاز به تعمیر یا نقاشی دوباره داشته باشند، اما باید آمادگی به هم ریختگی خانه را داشته باشید. زیرا این کار اساسی است و با جابه جایی تمام قرنیزهای درها و پنجره ها همراه است.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 287

فهرست مطالب شماره 287

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×