menu

ثبت آگهی رایگان

ایزوگام

ایزوگام

امروزه در بیشتر ساختمان ها چه در مرحله پی و فونداسیون و چه در ایزولاسیون دیوارها و پشت بام، ایزولاسیون با لایه عایق رطوبتی انجام می شود. عایق رطوبتی ایزوگام فرآورده ای نفتی و لایه ای پوششی است که برای عایق کردن سطوحی چون پی، دیواره، کف و بام ساختمان ها و استخرها در مقابل نفوذ آب.

بر اساس این گزارش، لایه های گوناگون این محصول به ترتیب از رو به کف شامل: لایه پلی اتیلن یا پودر معدنی، فویل آلومنیوم،بافت، پلی استر و مواد افزودنی می شود. در این شماره از نشریه نیز برای آشنایی هر چه بیشتر مخاطبان برای انتخاب عایق های رطوبتی بهتر، در گفتگو با فعالان این صنف، به بررسی جزئیات این محصول پرداخته ایم.

کدام نوع ایزوگام بهتر است؟

یک کارشناس فروش دراین باره بابیان اینکه ایزوگام چه تک لایه، چه دولایه، ممکن است با روکش آلومینیومی یا بدون آن باشد، توضیح داد: وجود استاندارد در کالا و اجرا، عایق بندی مطلوب رطوبتی و حرارتی و عملکرد مطلوب در درازمدت، سرعت اجرای بالا و تمیزی ان در حین کار برای نصاب و مجری و بعد از کار برای ازجمله مزایای ایزوگام است.

محمدرضا صادقی، در این خصوص به مخاطبان توصیه کرد: خریدارانی که قصد دارند سطوحی مثل پشت بام را ایزولاسیون کنند بهتر است از ایزوگام با روکش آلومینیوم استفاده کنند و اگر قصدشان عایق کاری پی ساختمان یا دیواره و کف سرویس های بهداشتی است، از نوع بدون روکش آن استفاده کنند تا اقتصادی تر باشد.

او بابیان اینکه عمر ایزوگام به طور میانگین 10 سال است، در خصوص استاندارهای این محصول نیز افزود: استاندارد هر عایق رطوبتی برای آب وهوای خاص مناطق تقریباً متفاوت است، اما در تولیدات استاندارد و مطمئن معمولاً برای اطلاع مصرف کننده، جزئیات آن چاپ و نشانه گذاری هایی در فاصله هر دو متر روی رول عایق وجود دارد، مثلاً مقاومت در مقابل اشعه فرابنفش، انعطاف پذیری در سرمای 10ـ درجه، نفوذ ناپذیری آب و...

وی با این توضیح که ایزوگام پوشش مقاوم از قیر و الیاف مصنوعی است که با گرما بر روی کف بام چسبانده می شود و از نفوذ آب و رطوبت به محیط زیر خود جلوگیری می کند، به برچسب عایق های استاندارد نیز اشاره می کند: ازجمله آنکه باید شامل مشخصات تولیدکننده، تاریخ تولید، نوع عایق، علامت استاندارد و... باشد.

به گفته این کارشناس فروش، یک راه ساده برای تشخیص نوع مرغوب از نامرغوب ایزوگام هم اطلاع از این موارد است: در ایزوگام نامرغوب به جای استفاده از پلیمر یا قیر مرغوب پودرهای معدنی یا مواد غیر پلیمری استفاده می شود و به همین دلیل نوع تقلبی آن بویی نامطبوع و شبیه به مازوت می دهد و اینکه با دست کشیدن بر قسمتی از لایه خارجی و بدون پوشش ایزوگام ذرات سیاهی به دست می چسبد.

نرخ تعرفه های ایزوگام در بازار

یکی دیگر از فعالان خریدوفروش این محصول نیز دراین باره گفت: عایق رطوبتی مناسب و مرغوب باید خاصیت ارتجاعی، انعطاف پذیری بالا و مقاومت بالایی در دمای خیلی پایین و حرارت بسیار بالا داشته باشد.

پور محسن ادامه داد: در حال در بازار این نوع محصول با رعایت استانداردهای داخلی و خارجی عرضه می شود و معمولاً کیفیت محصول هم پس از نصب و اجرا از سوی شرکت های معتبر دارای گارانتی هستند و معمولاً هرگونه خسارت احتمالی در این مدت را جبران می کنند.

وی توصیه کرد: مصرف کننده و کارفرمایان باید دقت کنند تا در فرایند خرید، نصب و اجرا کارت گارانتی محصول از طرف شرکت در قالب قرارداد را تحویل بگیرند.

این فعال ساختمانی در خصوص قیمت معاملات این محصول در بازار نیز اظهار داشت: در حال حاضر میانگین قیمت ایزوگام بدون نصب نوع پودری ساده متری 4 هزار و 700 تومان و نوع فویل دار آن متری 5000تومان است. قیمت ایزوگام با نصب و اجرا هم نوع ساده متری 7000 تومان و نوع فویل دار آن متری 7 هزار و 500 تومان محاسبه می شود.

پور محسن در ادامه افزود: همچنین قیمت ایزوگام از نوع پشم شیشه آن بدون نصب ساده هر متر 6 هزار و 700 تومان و نوع فویل دار آن 7هزار و 200 تومان است.

او همچنین در توضیح نصب و اجرای این نوع محصول نیز گفت: نصب ایزوگام باید در هوای بدون بارندگی و حتی آفتابی صورت گیرد، سطح زیر ایزوگام باید خشک باشد حتی سطح نم دار هم نباشد، همچنین عاری از خاک و گردوغبار باشد.

این فعال فروش در ادامه افزود: باید توجه شود که در سطح های در معرض نور آفتاب از ایزوگام های فویل دار و در سرویس های بهداشتی از ایزوگام های ساده و بدون فویل استفاده شود، همینطوراز ایزوگام های تک لایه می توان بر روی دیوارها شیروانی ها ایرانیت ها و پی ها استفاده کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که مواد اولیه موردنیاز ایزوگام از کجا تأمین می شود، گفت: قیر موردنیاز از داخل کشور تولید می شود اما موادی مانند فویل و تیشو را از کشورهایی مثل چین یا ترکیه وارد می شود؛ البته اخیراً برخی شرکت های داخلی خود تیشو تولید می کنند.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 281

فهرست مطالب شماره 281

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×