menu

ثبت آگهی رایگان

ماشین آلات سنگین ساختمانی

ماشین-آلات-سنگین-ساختمانی

ماشین آلات ساختمانی از مهم ترین ابزارهای ساخت وساز در ساختمان سازی و راه سازی محسوب می شوند که با کاربردهای متعددی از ماشین های سنگین مناسب حمل و جابجایی مصالح ساختمانی گرفته تا ماشین های سبک تر که برای کندوکاو مورداستفاده قرار می گیرند، خطاب می شوند.

در ادامه سلسله مطالب پیام ساختمان تحت عنوان کالای برتر در این شماره از نشریه به بررسی بازار ماشین آلات ساختمانی پرداخته ایم، با این توضیح که مطالب عنوان شده اظهارات مصاحبه شوندگان است و پیام ساختمان از نظرات موافق و مخالف برای چاپ در نشریه استقبال می کند.

انواع ماشین آلات ساختمانی

قاسمی از شرکت مهان ماشین خلاصه ای از انواع ماشین آلات ساختمانی سنگین را شرح داد و به خبرنگار پیام ساختمان گفت: از انواع ماشین آلات ساختمانی سنگین می توان به تراکتورها و بولدوزرها، بیل های مکانیکی، اسکریپر، لودر، کامیون، تریلر، گریدر و غلتک ها اشاره کرد. تراکتورها و بولدوزرها تراکتورها از مهم ترین ماشین آلات راه سازی و ساختمان سازی هستند که هدف اولیه آن ها به جلو راندن و یا جابجایی اقسام بارها می باشد. تراکتورها از موتورهای دیزل که معمولاً توربوشارژ هستند نیرو می گیرند و در انواع استاندارد و دنده اتوماتیک در بازار موجود هستند همچنین کنترل آن ها به صورت کنترل هیدرولیک و دنده اتوماتیک است تراکتورها بر دو نوع کلی چرخ زنجیری و چرخ لاستیکی می باشند

قاسمی انواع تراکتورها را به دودسته چرخ زنجیری و چرخ لاستیکی تقسیم کرد و در مورد هرکدام توضیح داد: تراکتورهای چرخ زنجیری معمولاً برحسب اندازه وزن و قدرت طبقه بندی می شوند در بسیاری از پروژه ها مقدار وزن تراکتور چرخ زنجیری مهم است زیرا مقدار حداکثر نیروی کششی که یک دستگاه تراکتور می تواند به وجود آورد بدون توجه به قدرت تولیدی موتور آن به حاصل ضرب مقدار وزن در ضریب کشش سطح جاده ای که روی آن کار می کنند محدود می باشد وجود زنجیره ها باعث می شود که تراکتور بتواند در زمین های با مقاومت فشاری کم و قدرت کششی مناسب فعالیت داشته باشد. تراکتور چرخ لاستیکی نیز از سرعت بیشتری درکشیدن و هل دادن اسکریپرها و کارهای نظیر آن برخوردارند.

این نوع ماشین ها در انواع دوچرخ و چهارچرخ در بازار موجودند. نوع دوچرخ آن حتماً باید با یک ماشین دیگر نظیر اسکریپر کار کند تا بتواند تعادل خود را حفظ کند نوع چهارچرخ آن در دو نوع یک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل موجود است بااین همه آسیب پذیری لاستیک های این ماشین ها در موقع کار در زمین های دارای سنگ های تیز که باعث بریده شدن لاستیک می شود استفاده از آن را در این نوع زمین ها محدود می کند البته زنجیرهای سیمی مخصوص جهت حفاظت لاستیک ها وجود دارد که می توان بر ازدیاد اصطکاک لاستیک ها با سطح زمین آن ها را بکار برد.

بیل های مکانیکی

بیل های مکانیکی از اولین ماشین آلات مدرن ساختمانی هستند که در عملیات خاکی به کاررفته است بیل های مکانیکی عمدتاً برای گود برداری در خاک و بار کردن آن با کامیون یا تریلی و یا تسمه نقاله ها به کار می رود. قاسمی بیل های مکانیکی را به چهار دسته با جام معکوس، با سیستم کابلی، کششی یا دراگلاین و جرثقیل تقسیم کرد و افزود: اسامی مختلفی به بیل مکانیکی با جام معکوس خطاب کرده اند، از قبیل:کج بیل بیل پشت خم و بیل کششی (این بیل ها در دو نوع مکانیکی و هیدرولیکی هستند و برای حفاری مناسب اند). بیل مکانیکی با سیستم کابلی نیز عبارت است از اتاقک گردانی که سوار بر چرخ ها بوده و در انتهای جلویی آن بیل متصل شده است.

این بیل نیز در دو نوع مکانیکی و هیدرولیکی در بازار موجود است. از طرفی، بیل کششی (دراگلاین) از یک اتاقک فرمان جرثقیل جام بیل کششی و کابل های لازم جهت کنترل قسمت های مختلف تشکیل شده است. این بیل قادر است در سطوح خیلی بالاتر و خیلی پایین تر از سطح اتکا خود به زمین ها مورداستفاده قرار گیرد. بازوی طویل آن برای حفاری و تخلیه مواد کنده شده مفید بوده و زمان سیکل کار کوتاه از محاسن این ماشین می باشد.

جرثقیل نیز تشکیل شده از اتاق فرمان و یک تیر بلند مشبک و قلب جرثقیل که معمولاً برای بلند کردن اجسام سنگین و حرکت دادن آن ها به کار می رود. جرثقیل ها از دو نوع مکانیکی و هیدرولیکی تشکیل شده اند اما امروزه بیشتر نوع هیدرولیکی آن مورداستفاده قرار می گیرد.

انواع لودر

قاسمی معتقد است: بدون اغراق لودر کاربردی ترین ماشین در انجام کارهای ساختمانی و عمرانی است این ماشین که در اندازه های مختلف ساخته می شود به دلیل عملکرد و انعطاف پذیری زیادی که دارد و نیز با تغییر جام می تواند بسیاری از کارها را انجام دهد. برخی از آن ها عبارت اند از ایجاد خاک ریزها، حفاری زیرزمین بناها، پر کردن خندق ها و خاک ریزی اطراف لوله های کار گذاشته شده در کانال ها، بار کردن کامیون ها حمل بتن به محل قالب ها و بلند کردن و حمل مصالح ساختمانی و ... از انواع لودرها باید از لودر چرخ لاستیکی، لودرهای چرخ زنجیری و بکهولودر نام برد. ماشین آخر درواقع لودرهای کوچکی هستند که در پشت خود یک بیل مکانیکی دارند و برای کارهای سبک استفاده می شوند.

کامیون ها

همچنین قاسمی از کاربرد کامیون ها گفت: معمول ترین وسیله برای حمل ونقل مواد خاکی کامیون ها هستند این ماشین های حمل کننده به خاطر سرعت زیاد بر روی راه های هموار و همچنین هزینه حمل ونقل مواد را تا حدودی کاهش می دهند. کامیون ها به دو نوع معمولی و کمرشکن در بازار موجودند

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 274

فهرست مطالب شماره 274

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×