menu

ثبت آگهی رایگان

چه کسی باید آسانسور را بازرسی کند؟

چه-کسی-باید-آسانسور-را-بازرسی-کند

در سال های اخیر با توجه به افزایش تعداد آسانسور و پله برقی های نصب شده، به منظور اطمینان بخشی استفاده کنندگان به لحاظ ایمنی، گستره فعالیت واحد بازرسی آسانسور نیز بالا رفته است که در این راستا انواع بازرسی آسانسورهای الکتریکی، هیدرولیک، مسافربر، خدماتی، باربر، خودروبر و بیمارستانی انجام می گیرد.

تمامی این بازرسی ها بر اساس استانداردهای جهانی (EN81,ASME,A17.1,...) و استانداردهای ملی ایران 1-6303 انجام می گیرد.

شرایط بازرس آسانسور چیست؟

1-طبق مقررات موجود صدور گواهینامه بازرسی تنها از طریق شرکت های بازرسی مستقل تائید صلاحیت شده در مرکز ملی تائید صلاحیت ایران به عنوان شخصیت حقوقی امکان پذیر است.

2-انجام فرایند بازرسی توسط بازرسین و مدیر فنی و تحت اعتبار این شرکت ها انجام می شود.

3- بازرسین فعال در شرکت های بازرسی باید دارای شرایط زیر باشند:

3-1 دارای مدرک تحصیلی مرتبط باشند. توضیح: پیش ازاین دارا بودن مدرک تحصیلی : - حداقل کارشناسی در رشته های فنی و مهندسی با حداقل 3 ماه سابقه کار ( با پرداخت حق بیمه) - و یا حداقل کاردانی در رشته های فنی و مهندسی با حداقل 2 سال سابقه کار ( با پرداخت حق بیمه) در نظر گرفته می شد که اخیراً در تعریف رشته های فنی و مهندسی فقط رشته های زیر برای فعالیت در این حوزه ابلاغ شده است: - مهندسی مکانیک و کلیه گرایش های آن - مهندسی برق و کلیه گرایش های آن - مهندسی عمران و کلیه گرایش های آن - مهندسی متالورژی و کلیه گرایش های آن - مهندسی صنایع و کلیه گرایش های آن

3-2 دوره های آموزشی مرتبط با بازرسی فنی آسانسور را در مراجع مورد تائید در سازمان ملی استاندارد گذرانده باشند.

3-3 دانش کافی در حوزه بازرسی فنی آسانسورهای برقی را داشته باشند.

3-4 مهارت کافی در انجام بازرسی فنی در این حوزه را داشته باشند.

توضیح بسیار مهم در خصوص بازرس آسانسور

1: بازرسین آسانسور و شرکت بازرسی فنی بایستی مستقل باشند و هیچ گونه فعالیتی در صنعت آسانسور ( اعم از خرید، فروش، مشاوره ، واردات، صادرات و...) نداشته باشند چراکه اصل بی طرفی از اصول مهم در تائید صلاحیت شرکت های بازرسی و بازرسین است و فعالیت ایشان نبایستی منجر به تضاد منافع گردد.

2: شرایط چهارگانه بازرس بایستی به طور هم زمان احراز گردد و در ارزیابی های به عمل آمده ، دانش فنی و مهارت بازرس علاوه بر مدرک تحصیلی و طی کردن دوره های آموزشی احراز گردد.

3: مدیریت فنی در شرکت های بازرسی (به عنوان تائید کننده فرایند قبل از صدور گواهینامه بازرسی توسط شرکت بازرسی) بایستی نسبت به بازرس از سطح دانش فنی ، مهارت و تجربه بیشتری برخوردار باشد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 273

فهرست مطالب شماره 273

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×