menu

ثبت آگهی رایگان

کناف بهتر است یا رابیتس ؟

کناف-بهتر-است-یا-رابیتس

شرکت توسعه و تولید مصالح ساختمان با برند تجاری PBM با بهره گیری از تجربه بیش از بیست وپنج ساله خود درزمینه محصولات نوین ساختمانی خدمات ارزنده ای را به هم وطنان خود در سراسر کشور ارائه نموده است و طی این مسیر دشوار توانسته کاندیدای کسب جایزه شرکت ساختمانی برتر کشور گردد و ازنظر کیفیت و رضایت مشتری حرفی برای گفتن داشته باشد.

این شرکت جزء پنج عامل اول دریافت عاملیت شرکت کناف ایران بوده و این سیستم را در سراسر کشور اجرا نموده و رزومه گسترده و موفقی در اجرای درای وال کسب نموده است. همان طور که می دانید امروزه با پیشرفت فنّاوری و بالا رفتن جمعیت و کمبود انرژی تنها راه ،در ساختن یک ساختمان استفاده از سیستم های صنعتی می باشد. یکی از سیستم های نوین که از حدود 50 سال پیش تا حالا پیشرفت های قابل ملاحظه نموده است درای وال ها می باشد.

درای وال به معنی دیوار خشک بوده و از آمریکا و اتریش آغاز به فعالیت نموده و امروزه به جرئت می توان گفت در90 درصد ساخت وساز در سراسر دنیا از این سیستم استفاده می شود. کشورهایی که این سیستم در آن ها بالغ بر 99 درصد استفاده می شود عبارت اند از: آمریکا ژاپن-آلمان-استرالیا-کره-چین-انگلستان-هلند- و در بقیه کشورهای اروپایی استفاده 80 درصدی دارد.

در ایران نیز این فنّاوری توسط شرکت کناف آلمان سال ها پیش (حدود 40 سال) آورده شده است ولی متأسفانه به دو دلیل 1-عدم آشنایی مهندسین ما و بالا بودن منابع انرژی و ارزان بودن مصالح 2- عدم کارایی این سیستم ها در فرهنگ سنتی ( مشکلات درای وال در ایران) نتوانسته است جای خود را در بازار بازنماید .

اما در چند سال اخیر با توجه به اهمیت انرژی و روی آوری فرهنگ ساخت به سمت فرهنگ غرب و گران شدن بیش ازحد مصالح، استفاده از این دیوارها در ایران بسیار معمول گشته است.

به طورکلی می توان گفت درای وال ها دارای امتیازات زیر هستند

1- سبکی زیاد حدود یک پنجم دیوار معمولی و بیشتر این مزیت باعث می شود که در هنگام طراحی درصد قابل توجهی از وزن مرده ساختمان کاهش یافته و بین 10 الی 20 درصد صرفه جویی در اسکلت را به همراه داشته باشد. به طور مثال اگر یک اسکلت متوسط متری 250 هزار تومان هزینه داشته باشد استفاده از درای وال حدود متری 25 تا 50 هزار تومان قیمت را کاهش می دهد که خود مسئله بزرگی است.

2- سرعت اجرای بسیار بالا با توجه به این که در نصب این دیوار کلیه مراحل سفت کاری و تأسیساتی و نازک کاری توسط یک اکیپ انجام می گردد.به طور مثال در گچ کاری نیازی به مرحله گچ وخاک و صبر کردن برای اجرای قرنیز نیست-در لوله کشی برق و آب نیازی به کنده کاری نیست-در رنگ کاری نیازی به 3 مرحله رنگ نمی باشد و غیره ،زمان اجرای این دیوار بسیار کوتاه است به طور تقریبی یک اکیپ 3 نفره کاری می تواند حدود 25 الی 30 مترمربع در روز کار را آماده رنگ نماید!!

3- عدم محدودیت اجرا در شرایط بد جوی مانند سرما و گرما

4- دوجداره بودن و عدم پرت حرارت و عایق صدا

5- امکان بازیافت

6- تعمیرات بسیار آسان

7- مقاوم در برابر زلزله که فاکتور اصلی استفاده از این دیوار بخصوص در کشورهای زلزله خیز مثل ایران است.

انواع رایج درای وال در ایران:

1- درای وال با پوشش گچ برگ

2- درای وال با پوشش سیمان برگ

مقایسه کناف و رابیتس

شاید کمتر سازنده ای باشد که در تجربیات کاری خود و در مواجهه با چالش انتخاب سقف کاذب ، با این سؤال مواجه نشده باشد که کناف بهتر است یا رابیتس ؟ برای نقد و بررسی دو سیستم ساختمانی باید هدف از این نقد را مشخص نماییم بنابراین ، این مقایسه از چندین نقطه نظر قابل بررسی است :

مقایسه کناف و رابیتس ازنظر زمان اجرا

در سیستم رابیتس کاری و گچ کاری جهت سقف کاذب ، کار در سه مرحله انجام می شود ( جوشکاری بستن صفحات رابیتس گچ کاری ) ، که در سیستم کناف(ساخت وساز خشک ) نیازی به جوشکاری وجود ندارد (اتصالات سقف کاذب کناف به صورت پیچ و میخ به سقف اصلی متصل می شوند )، همچنین عملیات گچ کاری مستلزم صرف زمان جهت خشک شدن و همچنین خروج نخاله های ایجادشده مربوط به آن است.

در این مقایسه مشخص می گردد که ازنظر زمانی سرعت اجرای سقف کاذب کناف ،بسیار بالاتر است

مقایسه کناف و رابیتس ازنظر هزینه اجرا

مقایسه این دو سیستم ازنظر هزینه های اجرایی، همواره با اختلاف نظرهای زیادی میان طرفداران هرکدام از این دو ، همراه است، اما با دیدی منصفانه و جامع ( درصورتی که تک تک پارامترهای مستلزم هزینه در شرایط برابر بررسی شود ) می توان گفت : هر دو نوع سقف کاذب یادشده ازلحاظ هزینه ظاهری ، نزدیک به هم می باشند، اما اگر زمان را به عنوان پول در نظر بگیریم ، هزینه های مربوط به برق و جوشکاری ، حمل ونقل به دلیل حجم بیشتر مصالح مربوط به سقف رابیتس ، تخلیه نخاله های ساختمانی پس از کار و نظافت آن و قابل توجه و تأمل می باشند. و در یک جمله می توان گفت : هرچند هزینه های ظاهری هر دو نوع سقف کاذب در یک محدوده است ، اما هزینه های جنبی رابیتس و گچ از کناف بیشتر است

مقایسه کناف و رابیتس ازنظر وزن بار مرده

ازنظر مقایسه وزن حاصل از بار مرده سقف کاذب کناف و رابیتس ، سبکی قابل توجه کناف بدیهی خواهد بود.

مقایسه کناف و رابیتس ازنظر ترمیم پذیری و سهولت در تغییرات

در ساختمان ها پس از گذر زمان ، ممکن است لوله های تأسیساتی عبور کرده از سقف کاذب به تدریج فرسوده و در مواردی به نشت مایعات بی انجامد. همچنین مشاهده می شود ، پس از گذر 10 الی 15 سال از عمر یک واحد مسکونی تمایل به تغییرات دکوراسیون ( بازسازی ساختمان) احساس می شود. در این شرایط نیز برتری با کناف خواهد بود ، زیرا سقف کاذب کناف (در مقایسه با رابیتس) به سهولت بیشتری قابل باز و بسته کردن ، ایجاد دسترسی و ترمیم کردن است.

تعداد نفرات اجراکننده

همان طور که بیان شد کار سقف کاذب رابیتس و گچ با سه گروه ( جوشکار رابیتس بند گچ کار ) یا نهایتاً دو گروه ( جوشکار و رابیتس بند گچ کار ) قابل اجراست که همین فرایند در کار اجرای سقف کاذب کناف فقط با یک اکیپ دونفره برای هر واحد قابل اجرا می باشد.

مقایسه کناف و رابیتس ازنظر کیفیت

در این مقایسه نیز اگر منصف باشیم خواهیم گفت : اگر کار کناف توسط اکیپ ماهر انجام شود ازنظر کیفیت عاری از هرگونه نقص و مشکل خواهد بود اما اگر با رعایت استانداردها و ضوابط انجام نشود و در مراحل نصب از گروه باتجربه استفاده نشود ، نمی توان توقع نتیجه مطلوب را داشت .

به طورکلی وقتی تمام تمرکز کارفرما روی پایین آوردن قیمت تمام شده باشد و تمرکز توجه از کیفیت و تجربه و مهارت های مدیریتی و اجرایی پیمانکار برداشته شود ، انتظار کیفیت ، عاقلانه نیست.

مقایسه کناف و رابیتس ازنظر تناسب با بازسازی ساختمان

به جرئت می توان گفت درزمینه بازسازی ساختمان نیز به دلایلی که بیان شد ، کناف حرف اول را میزند ( عدم استفاده از جوشکاری و آسیب به سرامیک و شیشه و .. ، سرعت بالا ، تعداد نفرات کم ، سرعت بسیار بالاتر و رنگ پذیری کار بلافاصله پس از پایان ) لازم به توضیح است که یکی دیگر از محصولاتی که این شرکت برای مشتریان خود اجرا می نماید سیستم هوشمند سازی بی سیم می باشد که با کمترین هزینه ممکن می توانید از هوشمند سازی فضاهای مسکونی ، تجاری واداری خود لذت ببرید.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 272

فهرست مطالب شماره 272

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×