menu

ثبت آگهی رایگان

انواع عایق های صوتی را بشناسیم

انواع-عایق-های-صوتی-را-بشناسیم

عایق صوتی با بهره گیری از جدیدترین فناوری روز، راه حلی مناسب برای ایجاد محیطی آرام و عایق های صوتی به منظور مقابله با سروصدای آزاردهنده در ساختمان ها مورداستفاده قرار می گیرند .

در این زمینه دو موضوع اساسی باید در طراحی ساختمان لحاظ شود ، اول جذب صدا و بعد انتقال آن . موادی که قادرند امواج صوتی را جذب و مقدار آن را کاهش دهند به مواد اکوستیک معروف اند .

مهم ترین ویژگی های یک عایق صوتی خوب ، بالا بودن وزن ، نرم بودن ، ظرفیت بالای کاهش سروصدا و غیرقابل نفوذ بودن آن است. مصالح اکوستیکی ازلحاظ ظاهری باید، یکنواخت، بدون عیب و عاری از مواد سست و کم دوام و مضر باشند .

مقاومت در برابر فشار ,کشیدگی , جذب آب , تخلخل و حمله موجودات زنده نظیر حشرات و حمل آسان ازجمله ویژگی های دیگری هستند که مواد آکوستیک باید داشته باشند.

در شماره پیشین در مورد پلی استرین به عنوان یکی از عایق های پرکاربرد و مهم صحبت شد در این شماره در مورد تعدادی دیگر از عایق های صوتی دیگری توضیحاتی داده می شود.

پشم شیشه

پشم شیشه عبارت است از الیاف بسیار نازک تارهای شیشه ای که تقریباً به همدیگر متصل بوده و برای عایق های حرارتی و صوتی مورداستفاده قرار می گیرد. برای ساختن آن، شیشه مذاب را روی سینی های بزرگی که دارای لبه بلندی بوده و از زیر داغ می شوند می ریزند. این سینی ها با سرعت هول محور وسط خود می چرخند. مواد مذاب در حین چرخش به بدنه سینی ها اصابت نموده و از سوراخ های بسیار ریزی که در لبه سینی ها وجود دارد به بیرون پرتاب می شود. الیاف به وسیله هوا سرد شده و باهم دسته می شوند و برحسب موردنیاز به کلفتی های یک اینچ یا دو اینچ روی هم قرار می گیرند.

این ورقه ها را روی کاغذ سربی رنگ یا کاغذ قیری یا تور الیاف دار تابلویی قرار داده و در بسته های 20متری یا10متری به بازار عرضه می دارند.

کف شیشه

کف شیشه جسمی است با حجم زیاد و وزن مخصوص کم که برای عایق های صوتی و حرارتی و همچنین در صنایع بسته بندی تور مصرف دارد. وزن مخصوص کف شیشه در حدود 18% تا20% گرم بر سانتی مترمکعب است. طریقه ساختن آن بدین گونه است که شیشه های خردشده و بی مصرف را آسیاب کرده و پودر می نمایند؛ آنگاه آن را با موادی که در اثر حرارت تولید گاز کند مخلوط می نمایند. درصد مخلوط کردن این دو ماده به نسبت گازی که ماده دوم تولید می کند متفاوت است. سپس مخلوط را حرارت داده تا کف کند و بالا بیاید بعد آن را برحسب احتیاج به صورت مسطح یا خم و یا اشکال مختلف در قالب های مخصوص ریخته گری می ریزند و به مصرف می رسانند.

قطعات کف شیشه مسطح برای عایق های صوتی و حرارتی مصرف می شود و کف شیشه های خم یا کف شیشه با اشکال مختلف بیشتر در صنایع بسته بندی مصرف می شود.

عایق پشم سنگ

عایق پشم سنگ به شکل پشم فله برای ایزولاسیون حرارتی و صوتی بین جدار دیوارها، دستگاه های خازن، دودکش و نهایتاً جاهایی که امکان جایگذاری عایق پیش ساخته با شکل هندسی نباشد پیشنهاد می گردد. دارای بازدهی بالایی در جذب صدا بوده و به عنوان راه حل خوبی برای کاهش صدا پیشنهاد می گردد. آزمایش ها نشان می دهند که با طراحی و نصب عایق ها می توان به کاهش صدا در تراز موردنظر رسید.

جذب صدا بستگی به ضخامت مواد دارد. ضریب جذب پشم سنگ به ویژه در فرکانس های کم با افزایش ضخامت افزایش می یابد. عایق پشم سنگ با موادی که در تماس با آن هستند واکنش نداشته و تأثیری هم برخوردگی فلزات ندارد. تولید عایق پشم سنگ به گونه ای است که هیچ نوع گاز خورنده ای تولید نمی کند. بافت و سازه عایق پشم سنگ همگی غیر آلی می باشند که باعث افزایش کیفیت و پایداری هرچه بیشتر در دمای بالا می گردد.

بتن لیکا

خواص لیکا باعث شده است تا در بتن سبک لیکا کاربردهای فراوانی داشته باشد. مهم ترین ویژگی های بتن لیکا عبارت اند از: وزن کم، سهولت حمل ونقل، بهره وری بالا هنگام اجرا، سطح مناسب برای اندودکاری، مقاومت و باربری در شرایط خاص، عایق حرارت، مقاومت در برابر آتش، عایق صدا مقاومت در برابر یخ زدگی، بازدارندگی در برابر نفوذ رطوبت و دوام در برابر مواد آهکی. متناسب با وزن و مقاومت موردنظر از بتن سبک لیکا به عنوان پرکننده، عایق و یا باربر استفاده می شود

بتن لیکا می تواند درجا ریخته شود و یا به صورت بلوک، اجزای ساختمانی و سایر قطعات پیش ساخته به کار رود. در هر مورد متناسب با کاربرد و روش اجرا از دانه بندی های مناسب لیکا استفاده می شود. بتن های پرکننده و عایق اغلب در پی سازی و زیرسازی ساختمان، شیب بندی کف و بام، بلوک ها یا اجزای دیوارهای جداکننده و محیطی غیر باربر به کار می روند. درحالی که از بتن های سبک سازه ای که البته عایق نیز خواهند بود در ساخت اجزای مقاوم نظیر بلوک های باربر ،پانل های دیواری و سقفی مسلح و نیز اسکلت بتن مسلح ساختمان ها استفاده می شود. قابل توجه است که به دلیل الزامات مقاومت و دانه بندی ،تنها با استفاده از دانه های لیکا می توان در ایران بتن سبک سازه ای ساخت.

دیوارهای پوششی کناف

دیوارهای پوششی کناف، جهت بازسازی دیوارهای بنایی قدیمی، پوشش دیوارهای بنایی جدید (نازک کاری)، بهسازی حرارتی و صوتی ساختمان ها، ایجاد فضای تأسیساتی در ساختمان ها، ایجاد پوشش های با کد حریق و عایق کاری دیوارها در برابر رطوبت و بخار به کار می روند. دیوارهای پوششی کناف به دو صورت با سازه و بدون سازه اجرا می شوند: دیوارهای پوششی بدون سازه: در این ساختار، از یک لایه صفحه روکش دار گچی ساده یا صفحه پوشش شده با لایه عایق پشم معدنی یا پلی استایرن استفاده می شود. مزیت های اصلی این ساختار؛ سهولت و سرعت در اجرا، قابلیت رنگ آمیزی بلافاصله پس از نصب و دورریز کم مصالح می باشد. به علاوه، در این ساختار می توان صفحه گچی را بافاصله از دیوار زمینه اجرا نمود؛ تا ضمن رفع مشکلات اجرایی آن (مانند ناشاقولی و ناهمواری)، فضای مناسبی برای عبور آسان تأسیسات الکتریکی و مکانیکی نیز ایجاد گردد.

دیوارهای پوششی با سازه

در این ساختار، صفحات روکش دار گچی بر روی زیرسازی فلزی پیچ می شوند. این زیرسازی می تواند به صورت متصل به دیوار یا مستقل از دیوار اجرا شود. در این ساختار، لایه عایق در فاصله آزاد میان صفحه روکش دار گچی و دیوار زمینه قرار داده می شود. وجود فاصله آزاد، علاوه بر ایجاد فضای مناسب جهت نصب لایه عایق، راه حل مناسبی جهت غلبه بر مشکلات اجرایی دیوار زمینه، مانند ناشاقول بودن دیوار و حذف شیارزنی جهت عبور تأسیسات الکتریکی و مکانیکی، محسوب می شود. از مزایای دیگر این ساختار، امکان اجرا در دیوارهای با شرایط زمینه متفاوت و اجرای پوشش های با ارتفاع 10 متر می باشد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 271

فهرست مطالب شماره 271

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×