menu

ثبت آگهی رایگان

برج کج در جنوب ایران

حتماً تابه حال مطالب زیادی راجع به کج بودن برج پیزا در ایتالیا خوانده و شنیده اید، برای دیدن این بنا نیاز به سفر و تحمل هزینه فراوانی است. برای اینکه نمونه ای دیگر نظیر برج کج پیزا را در کشور خودمان بشناسید، پیام ساختمان مسجد ملک بن عباس را به شما معرفی می کند. برج پیزا؛ طولش 56 متر با زاویه انحراف 4 درجه و منار کج مسجد ملک بن عباس بندرلنگه با حدود 3 درجه انحراف به جانب شمال شرقی است. اگر سفری به جنوب ایران داشتید، بازدید از این مسجد و مناره را از دست ندهید. همان طور که می دانید منار یکی از سازهای معماری ایرانی و به معنای محلِ نور و آتش (نار در زبان عربی) و برای راهنمایی مسافران ساخته می شد. بعد از هجوم عرب ها به ایران مناره ها تغییر کاربری داده و تبدیل شدند به جایی برای گفتن اذان و اسمشان شد؛ موذنه و اگر 2 تا بودند؛ گلدسته نامیده می شدند. بد نیست بدانید بلندترین مناره دنیا، مناره قطب در دهلی هندوستان است با 72 متر طول. پیشینه ساخت مسجد ملک بن عباس: برخی معتقدند بنای اولیه مسجد ملک بن عباس در زمان تیموری پایه ریزی شده بود که 2 بار در زمان صفوی و قاجاریه بازسازی شده، در سال 1237 خورشیدی محمد بن عباس بحرینی دستور داد در همان مکان قدیمی مسجدی برای اهالی و آقا سید محمد عالم شرف البحرانی از مجتهدین شیعه ساخته شود. البته آرامگاه سید محمد عالم هم جوار مسجد است. مسجد ملک بن عباس واقع در شهر بندرعباس یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است . مناره این مسجد منحصربه فرد با 32 متر ارتفاع واقعاً زیبا و دیدنی بوده، کاشی کاری های جالبی دارد. مسجد نیز شامل شبستانی بزرگ، طاق های کلیل و گچ بری های زیباست. مناره و شبستان این مسجد ازنظر قدمت، با سایر بناهای تاریخی شهر یکسان نیست و سبک معماری آن خاص است. بالای گل دسته آن ترکیبی از طرح های معماری هنری و ایرانی است و مانند مار حلقه شده ای سر برافراشته و در بالای گنبد و بر انتهای گلدسته قرارگرفته است. ساختمان این مناره و محوطه آن با پنجره های مشبک و کاملاً به سبک هندی چوب سازی شده است . کنده کاری های روی چوب به صورت قوس های تزیین و نماهای رواقی است . چتر سایبان روی مأذنه، تقلیدی از مرغان پر گشاده هندی است . شبکه های چوبی تحتانی آن مشبک و منطبق بر ترکیب های کثیرالاضلاع هندی و از چوب است . سبک در سازی آن ایرانی بوده و بقیه گل دسته یعنی ستون استوانه ای شکل و تزیینات آجرکاری و گچ بری و ستون سازی زیر مأذنه دارای نقش هایی به سبک قاجاری و متأثر از سبک معماری و تزییناتی دوران صفوی است. گچ بری سقف شبستان و ایوان آن، ترکیبی از قالب گیری و قطعات گل وبته است و نماسازی آن گچی است. در قسمت های برجای مانده داخل بنا، سبک نماسازی داخل معابد هندی آشکار است.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 268

فهرست مطالب شماره 268

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×