menu

ثبت آگهی رایگان

فن کویل

فن-کویل

یکی از دستگاه های سرمایش و گرمایش و به طورکلی تهویه مطبوع در ساختمان های مسکونی، تجاری و صنعتی فن کوئل است که آغاز فصل گرما بازار آن هم گرم می شود.

نکات مهم در جانمایی فن کوئل ها

یک کارشناس فروش این نوع محصولات در خصوص جزئیات این نوع دستگاه ها، گفت: قطعات تشکیل شده یک فن کوئل ، شامل فن کوئل های گرمایش و سرمایش، فیلتر هوا، شیرفلکه و شیر هواگیری است و درجه حرارت این دستگاه ها به وسیله ترموستات و مقدار رطوبت و مقدار هوای فن و هوای تازه کنترل می شود.

بهمنی افزود: ازلحاظ نوع سرمایش و گرمایش هم فن کوئل ها در سه نوع دو لوله، سه لوله و چهار لوله هستند. نوع دو لوله آن، یک لوله رفت و یک لوله برگشت است، سه لوله آن، دارای یک لوله آب گرم ورودی، یک لوله آب سرد ورودی و یک لوله مشترک و نوع چهار لوله، آن دارای دو لوله برای آمدن آب به کوئل ها و دو لوله برای برگشت آب است.

وی توضیح داد: فن کوئل های چهار لوله می توانند هم زمان آب سرد و گرم را وارد کوئل های خود کنند بنابراین با این نوع فن کوئل ها می توان بخشی از یک محیط را سرد و بخش دیگری را گرم کرد. درحالی که فن کوئل های دو لوله در یک زمان تنها می توانند برای سرمایش و یا گرمایش استفاده شوند.

این کارشناس فروش همچنین توصیه کرد: خریداران باید قبل از خرید و سفارش فن کوئل موردنیاز، چپ یا راست بودن محل اتصال لوله های فن کوئل را مشخص کرده باشند و اینکه مطلع باشند، نصب فن کوئل به جای رادیاتور فقط در صورتی امکان پذیر است که لوله های مربوطه از کف واحد خارج شده باشند نه از دیوار پشت.

بهمنی تأکید کرد: در اکثر بازدیدها معمولاً الکتروموتورهایی را مشاهده می شود که براثر عدم سرویس به موقع نیم سوز و یا سوخته بودند بنابراین مصرف کنندگان حتماً باید قبل از شروع فصل تابستان یا شروع فعالیت سیستم سرمایشی اقدام به سرویس دستگاه های خود کنند.

بر اساس توصیه های او، خریداران هنگام نصب ترموستات های فن کوئل باید چند نکته مهم را در نظر داشته باشند، یکی اندازه گیری ولتاژ ساختمان، انتخاب یکرنگ سیم ها بارنگ های سیم الکتروموتور، جداسازی سیم های مرتبط با الکتروموتور فن کوئل ها قبل از نصب، رعایت ارتفاع و دوری مجاز ترموستات از محل استقرار فن کوئل ها و اینکه محل نصب ترموستات دیواری نباید نزدیک به دستگاه های گرمایشی و یا سرمایشی باشد.

مزایا و معایب سیستم فن کوئل

یزدان دوست یکی دیگر از فعالان این نوع محصول در اشاره به نحوه کار فن کوئل ها، گفت: فن کوئل یک دستگاه دو فصلی است که هم برای گرمایش و هم برای سرمایش و معمولاً به دو صورت استفاده می شوند، در حالت اول فن کوئل فقط گرما و سرمای موردنیاز را تأمین می کند و هوای تازه از طریق کانال های توزیع هوا در سطح محل موردنظر منتشر می شود. وی افزود: در حالت دوم علاوه بر تأمین گرما و سرمای موردنیاز، هوای تازه هم تولید می کند، به این صورت که هوای تازه را از طریق دریچه پشت فن کوئل گرفته و در محیط پخش می کند.

او بابیان اینکه فن کوئل روی دیوار یا در نزدیکی سقف نصب می شود، توضیح داد: در فن کوئل هایی که فقط برای تأمین گرما استفاده می شوند چون فاصله پره های کوئل زیاد است، نیازی به استفاده از فیلتر پارچه ای نیست. یزدان دوست، گفت: اما در ساختمان های قدیمی و محیط های پر گرد و خاک برای جلوگیری از گردوغبار در فن کوئل استفاده از فیلتر ضروری است.

این فروشنده در ادامه با اشاره به مزایا و معایب سیستم فن کویل، گفت: از مزایایی این دستگاه این است که فضای کمتری می گیرد، تهویه مطبوع در ساختمان را به راحتی انجام می دهد، فضای زیاد کانال کشی حذف می شود، امکان کنترل دمای هر اتاق به طور جداگانه وجود دارد.

وی در توضیح معایب این نوع سیستم هم اظهار داشت: از معایب آن، این است که تعمیر و نگهداری کار می برد، اگر از طریق هواساز مرکزی رطوبت زدایی نشود در مناطقی که رطوبت بالاست، کنترل رطوبت خوب نیست. بنابراین، در ساختمان هایی که نیاز به کنترل دقیق مقدار هوای تازه و رطوبت است، این سیستم مزیت چندانی ندارد.

او همچنین برای خرید فن کوئل دست دوم که بسیاری برای خرید آن اقدام می کند، توصیه کرد: هرچند محصول دست دوم بوده و برخی احتمال خوب کار نکردن آن را می دهند، اما اول اینکه تمامی تولیدکنندگان فن کوئل به نوعی دستگاه های خود را ساخته و یا می سازند که قادر به بازسازی و تعمیر و نوسازی باشند به این ترتیب، می توان پس از خرید اقدام به تعویض قطعه کرد.

یزدان دوست افزود: اگر کوئل براثر ضربه و یا فرسودگی دچار مشکل شده، یا اینکه کوئل آن مسدود شده و سیال به راحتی در مدار جریان ندارد و یا شیلنگ های ورود و خروج پوسیده شده و کلید سه دور فن کوئل نیز دچار خرابی شده، یا اینکه درون موتور آن ایجاد صدا می کند، حتماً باید به آن رسیدگی شود.

به گفته او، مشتریان قبل از چانه زنی برای تعیین اجرت ابتدا بدون چون وچرا نصب دستگاه خود را باید به نصابی بسپارند که از طرف شرکت سازنده دستگاه آمده باشد تا توسط او فن کوئل از گارانتی شرکت سازنده با اماواگر روبه رو نشود. ضمن اینکه قطعات مصرفی باید در بازار شناخته شده باشد.

وی در خصوص قیمت این نوع دستگاه ها در بازار نیز گفت: به عنوان مثال فن کوئل های سقفی توکار از 6,600,000 ریال تا 28,800,000 موجود است، در فن کوئل های زمینی دیواری، از 9,500,000 ریال تا 14,350,000 ریال، همچنین فن کوئل های دیواری اسپلیتی از 12,900,000 ریال تا 14,900,000 و نهایتاً فن کوئل های کاستی سقفی آن هم از 12,600,000 ریال تا 16,900,000 ریال که در برندهای مختلف کمی قیمت ها بستگی به نوع کارایی آن متفاوت است.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 265

فهرست مطالب شماره 265

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×