menu

ثبت آگهی رایگان

صرفه جویی انرژی از مسیر هوشمندسازی می گذرد

صرفه-جویی-انرژی-از-مسیر-هوشمندسازی-می-گذرد

ساختمان های ما دوستدار انرژی نیستند و این یک واقعیت است. سال هاست که ساختمان های ما به گونه ای ساخته می شوند که سرمایش و گرمایش آن با هزینه های گزاف تامین می شود. اما امروزه راهکارهای بسیاری برای پایان دادن به هدررفت انرژی وجود دارد استانداردسازی وسایل حرارتی یا سرمایشی از مسیر هوشمند سازی یکی از شیوه های نوینی است که در کشور ما هم جای خود را باز کرده است.

هرچند هنوز به رغم حضور سازمان ها و شرکت های مرتبط با بهینه سازی مصرف انرژی در کشور همچنین تدوین مبحث 19 مقررات ملی ساختمان از استانداردهای موجود عقب هستیم، اما با وجود این برخی فعالان حوزه انرژی در این زمینه اقدامات موثری انجام داده اند. شرکت های دانش بنیان عمدتا در حوزه فنی دارای توانمندی های لازم بوده و می توانند نقشی کلیدی در استفاده از ابزار دانش برای اجرا و پیاده سازی راهکارهای نوین بازی می کنند.

کاهش مصرف سوخت و استهلاک تجهیزات

قریب شاهیان، مدیر مانیتورینگ یکی از این شرکت های دانش بنیان است که توانسته اند موفقیت های زیادی را در زمینه طراحی و تولید سامانه های کنترل هوشمند چیلر تراکمی، سامانه های کنترل هوشمند رادیویی، پایانه های حرارتی دمنده دار و لامپ های LED و ... وهمچنین سامانه های کنترل هوشمند موتورخانه ها با پشتوانه فنی و تحقیقاتی ( R amp; D ) کسب کنند. وی در این باره به خبرنگار پیام ساختمان می گوید:ما با تاکید بر سیستم های هوشمند و سیستم های بهبود بهره وری انرژی در زمینه های ساخت و تولید سامانه های کنترل هوشمند تجهیزات گرمایشی موتورخانه، سامانه های کنترل هوشمند تجهیزات سرمایشی موتورخانه، نرم افزارمانیتورینگ سامانه های کنترل هوشمند، LED لامپ فعالیت می کنیم.

وی در خصوص هوشمند سازی سیستم های تامین انرژی توضیح می دهد: در سیستم کنترل هوشمند موتورخانه، تجهیزات داخل موتورخانه متناسب با نیاز حرارتی داخل ساختمان بکار می رود و تشخیص آن هم از طریق سنسورهای داخل و خارج ساختمان و با توجه به شرایط محیطی توسط سیستم هوشمند انجام می شود.

این مدیر مانیتورینگ می افزاید: این مسئله باعث می شود تا علاوه بر کاهش مصرف سوخت موتورخانه میزان استهلاک تجهیزات هم کاهش یابد و آسایش حرارتی داخل ساختمان هم در حد استاندارد خود تنظیم شود. به گفته او در حال حاضر برای تنظیم دمای آب مورد نیاز گرمایشی و مصرفی ساختمان در موتورخانه از ترموستات های معمولی استفاده می شود که به صورت دستی بر روی دمای ثابت تنظیم می شود و بر اساس همان نقطه تنظیم شده، مشعل ها را خاموش و روشن می کنند.

معایب ترموستات های سنتی

او ادامه داد: از معایب اصلی این نوع ترموستات ها، عدم واکنش در مقابل تغییرات دمای هوای خارج ساختمان و همچنین وضعیت عملکردی در ساعات مختلف شبانه روز است. به همین خاطر در صورت افزایش یا کاهش دمای هوای محیط خارج ساختمان موتورخانه با دمای ثابت کار می کند که موجب ایجاد گرمای بیشتر یا کمتر از حد مورد نیاز ساختمان شده و عملا بدون استفاده به هدر می رود.

قریب شاهیان با بیان اینکه در ساختمان های اداری هم موتورخانه در شب یا ساعات غیر اداری به تولید گرمای بدون استفاده ادامه می دهد، می افزاید: با هدف رفع این مشکلات، استفاده از سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه با قابلیت برنامه ریزی ساعتی، هفتگی و همچنین مجهز به حسگر دمای محیط، توصیه می شود. وی می گوید: سیستم هوشمند چند حسگر دما در داخل موتورخانه و یک حسگر دما در محیط خارج ساختمان دارد که با اندازه گیری دمای محیط خارج ساختمان، دمای آب گرم مورد نیاز را با خاموش یا روشن کردن مشعل ها به نحوی تنظیم می کند که آب گرم مورد نیاز بر اساس شرایط موجود ساختمان تامین شود.

در حقیقت با این روش، انرژی گرمایی متناسب با نیاز ساختمان تولید و از هدر رفت گرمای اضافی جلوگیری می شود که به نوعی مدیریت راهبردی انجام می دهد. این مدیر مانیتورینگ معتقد است: به همین دلیل استفاده از سیستم هوشمند موتورخانه علاوه بر کاهش استهلاک تجهیزات باعث می شود مصرف گاز در ساختمان های مسکونی حدود 15درصد و در ساختمان های غیر مسکونی حدود 45 درصد کاهش داشته باشد، مسئله ای که بسیاری از اهمیت آن غافلند.

او ادامه می دهد: با این حال ما از فرهنگ سازی در رابطه با راهبری صحیح این سامانه های کنترلی غافل نبوده و سمینارهای آموزشی و همایش های متعددی در زمینه مصرف بهینه انرژی برگزار کردیم. تمایل مردم هم بسیار خوب بوده و بسیاری از متقاضیان تجهیز سیستم هوشمند مدارس کشور، بانک ها و ادارات دولتی، سازمان نوسازی مدارس تهران هستند.

قریب شاهیان همچنین در اشاره به تعرفه نصب این نوع سیستم ها می گوید: قیمت گذاری ها بر اساس امکان سنجی، نوع تجهیزات و مطابق با سیستم موردنظر انجام می شود، اما به دلیل دارا بودن قابلیت کنترل از مبدا، تفاوتی در میزان متراژ ساختمان ندارد و با نصب برنامه مانیتورینگ به صورت یک پیکج آماده، حدود 2 تا 3 میلیون تومان هزینه در بردارد.

سیستم هوشمند باید فرهنگ سازی شود

وی با بیان اینکه استفاده از سیستم هوشمند باید فرهنگ سازی شود، تاکید می کند: از یک طرف بحث مصرف انرژی در کشور دغدغه مسئولان و مصرف کنندگان است، از طرف دیگر جزو کشورهایی هستیم که به دلیل وجود ذخایر و منابع انرژی همچون نفت و گاز می توانیم بهره وری زیادی از این منابع داشته باشیم، حال آنکه متوسط مصرف انرژی ما 8 برابر کشورهای دیگر است. او می افزاید: به عنوان شرکت دانش بنیان با 5 شرکت و انجمن ( تاسیسات، برق، مکانیک و ... ) در قالب کنسرسیوم زیر نظر معاونت ریاست جمهوری فعالیت داریم و در این راستا، نصب و راه اندازی 20000 هزار سامانه کنترل هوشمند موتورخانه در کشور انجام دادیم که در واقع هرگونه نیاز فنی و پشتیبانی را در اسرع وقت می تواند برطرف کند.

وی معتقد است: با این حال، حمایت از شرکت های ایرانی بسیار مهم است، چرا که علاوه بر اقدام پیشگیرانه مهم در اصلاح الگوی مصرف انرژی در ساختمان ها، تولید این نوع و استفاده از این نوع محصولات و سیستم های مطابق با فناوری روز منجر به افزایش، مصرف کم و ایمن بودن ساختمان ها خواهد شد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 261

فهرست مطالب شماره 261

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×