menu

ثبت آگهی رایگان

معماری امروز، بازی رنگ ها و سبک ها

ازآنجاکه معماری و سبک اصیل ایرانی همواره موردتوجه بوده و گردشگران و هنردوستان از کشورهای دیگر را نیز به خود جذب کرده، بد نیست بدانیم آنچه به عنوان میراث گذشتگانمان یدک می کشیم حاصل تفکر، علم و تجربه افرادی بوده که با دستان هنرمندشان با عشق به هنر معماری برای فراهم کردن آرامش بصری و سلامت جان مردم تلاش کرده اند. تجارب ارزشمندی که می تواند ذهن خلاق جوانان این مرز و بوم را ترغیب کند تا شیوه های معماری گذشته را از یاد نبرند؛ به بهانه سوم اردیبهشت، بزرگداشت شیخ بهایی و روز معمار با مهدی مؤذن، رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران گفتگویی ترتیب دادیم که در زیر می خوانید. معماری به مثابه نشانه مهدی مؤذن با بیان اینکه مفهوم و پیشینه معماری و نقش آن در احیای هویت ملی هر کشور بر کسی پوشیده نیست، افزود: معماری یک نشانه است که می توان با دیدن تصویری از یک بنا با توجه به سبک معماری آن، تشخیص داد که متعلق به چه کشوری است؛ به عبارت دیگر معماری انتقال دهنده میزان هنر، هویت و نگاه فرهنگی یک کشور یا قوم است؛ بنابراین باید به آن اصیل نگاه کرد. وی با اشاره به اینکه هر کشور بنا به اقلیم و فرهنگ خود سبکی از معماری را رواج می دهد، اظهار داشت: پایبندی به اصول معماری در کشور باید ترویج شود؛ با اینکه ظاهرا به معمار و معماری توجه می شود اما در واقعیت این طور نیست و کمتر به این مقوله پرداخته ایم که اگر این طور بود، ساختمان های شهرمان زیباتر و دارای هویت ثابت بود درحالی که امروز با نوعی معماری درهم، آسیب دیده و خارج از سبک مواجهیم چون نگاه اقتصادی و سلیقه ای به ساختمان سازی موجب شده به معماری و سبک های آن کمتر توجه شود. ارزش میراث نیاکان رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران با بیان اینکه باید برای ارزش گذاری شیخ بهایی و امثال وی به سبک و محتوای آثارش توجه داشته و بخشی از آن را به معماری معاصر منتقل کنیم، افزود: در دانشکده های معماری کشورمان باید سبک معماری گذشته نیز تدریس شود. ارزش هایی در آثار گذشتگان و در ابنیه تاریخی مان دیده می شود شامل سبک و نوع مصالح به طور مثال در عالی قاپو، مسجد امام و میدان امام که برای ما بلکه در دنیا قابل توجه است تا جایی که سازمان ملل (یونسکو)، برای حفظ و نگهداری آن توصیه هایی دارد از قبیل اینکه در فاصله هزار متری آنها ساختمانی مرتفع ساخته نشود. مؤذن گفت: با احیا و توجه بیشتر به معماری گذشته باید به معماری معاصر هویت داد، چراکه معماری ساختمان های شهربازی رنگ ها و سبک ها ست. گویی آزار بصری شهروندان را در ساخت اینگونه ساختمان ها جستجو می کنیم. لزوم توجه به معماران تجربی وی با اشاره به معمارانی که تا یک دهه پیش گمنام بودند و امروز معماران تجربی نامیده می شوند، گفت: اکثر این معماران در عین انجام ساختمان سازی با روش های جدید، با نگاه و سبک معماری سنتی نیز آشنا هستند و بسیاری از آثار ارزشمندی که از گذشته در کشور باقی مانده و جزو مفاخر میراث فرهنگی ماست توسط پیشینیان همین معماران تجربی احداث شده و مرحوم لرزاده و استاد زمرشیدی در زمره همین معماران هستند، بسیاری از این عزیزان منشأ تجربیات ارزشمندی هستند که حفظ و تداوم این ارزش ها منجر به غنای معماری ایران خواهد شد و در صورت بی توجهی به این عزیزان کم کم به فراموشی سپرده خواهند شد. آزمون تعیین صلاحیت مؤذن افزود: وزارت راه و شهرسازی در چارچوب مفاد ماده 4 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، از سال 94 وظیفه برگزاری آزمون های تعیین صلاحیت و آموزش و صدور پروانه اشتغال معماران تجربی را به سازمان نظام کاردانی ساختمان محول کرده که در این راستا در استان تهران تاکنون حدود 30 هزار نفر از معماران تجربی فعال در دوره های آموزشی مربوطه شرکت کرده اند و بیش از 6 هزار نفر از آنها موفق به دریافت پروانه اشتغال از وزارت راه و شهرسازی شده اند.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 250

فهرست مطالب شماره 250

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×