menu

ثبت آگهی رایگان

ایزوگام یا عایق های رطوبتی

ایزوگام-یا-عایق-های-رطوبتی

مصرف عایق رطوبتی در صنعت ساختمان روزبه روز بیشتر می شود. ایزوگام فرآورده ای نفتی و لایه ای پوششی است برای عایق کردن سطوحی چون پی، دیواره، کف و بام ساختمان ها و استخرها در مقابل نفوذ آب.

عایق های رطوبتی نسل جدید که به ایزوگام شهرت دارند به دلیل ویژگی های منحصربه فرد در برابر عایق بندی های رطوبتی قدیمی تر نظیر آسفالت و قیرگونی، توجه ویژه ای را در صنعت ساختمان به خود اختصاص داده اند.

به گزارش پیام ساختمان، به طوری که استفاده از این نوع عایق های رطوبتی در مراحل مختلف ساختمان سازی ها اعم از پی و فونداسیون، ایزولاسیون دیوارها، سرویس ها، پشت بام، استخر و نیز در مکان های مختلف رو به گسترش است، نحوه شناخت ایزوگام مرغوب موضوعی است که در این شماره با فعالان این بخش به آن پرداخته ایم.

ایزوگام با روکش یا بی روکش

میرابی، مدیر فروش و خدمات عایق بندی ایزوگام دراین باره به خبرنگار پیام ساختمان گفت: دو نوع ایزوگام در بازار وجود دارد، یکی تک لایه پلی استر که ظرافت و انعطاف بیشتری دارد، دیگری دولایه تیشو و پلی استر که ضخیم تر است و استحکام بیشتری دارد.

میرابی با اشاره به اینکه ایزوگام می تواند چه تک لایه و چه دولایه و با روکش آلومینیومی یا بدون آن باشد، افزود: استاندارد هر عایقی با توجه به آب و هوای منطقه موردنظر متفاوت است. وی به مصرف کنندگان این محصول برای اقتصادی تر شدن آن، توصیه کرد: بهتر است برای سطوحی مثل پشت بام که در مقابل نور مستقیم خورشید و گرما قرار دارد، از ایزوگام با روکش آلومینیوم استفاده کنند و برای عایق کاری پی ساختمان یا دیواره و کف سرویس های بهداشتی از نوع بدون روکش استفاده کنند.

میرابی گفت: همچنین مصرف کننده ها برای استفاده از محصول استاندارد به مشخصات تولیدکننده، تاریخ تولید، نوع عایق، علامت استاندارد، مقاومت آن در مقابل اشعه فرابنفش و میزان نفوذناپذیری آب دقت کنند.

راه ساده برای تشخیص نوع مرغوب ایزوگام

جلالی، یکی دیگر از فروشندگان این محصول گفت: برای تشخیص نوع مرغوب از نامرغوب ایزوگام یک راه ساده وجود دارد، در ایزوگام نامرغوب به جای استفاده از پلیمر یا قیر مرغوب پودرهای معدنی یا مواد غیرپلیمری استفاده می شود؛ بنابراین بویی نامطبوع مثل گازوئیل صنعتی می دهد. اگر خریدار دست خود را بر قسمتی از لایه خارجی و بدون پوشش ایزوگام نامرغوب بکشد رنگدانه های سیاه به دست می چسبد.

وی یک توصیه جالب توجه هم کرد و توضیح داد: می توان یک تکه کوچک از عایق را برش داد و پس از دو ساعت نگهداری در فریزر، آن را تا زاویه حدود 120 درجه خم کرد. اگر از ناحیه خم شده شکسته یا ترک بردارد، جنس ایزوگام خوب نیست و در غیر این صورت، مقاومت آن در برابر سرما و ترک مناسب است.

به گفته جلالی برای استفاده از عایق های ایزوگامی بهتر است به جای پشم شیشه در مواد تشکیل دهنده آن نایلون به کاررفته باشد. پشم شیشه با از بین رفتن لایه قیر به هر دلیلی، آب باران یا برف را به خود می کشد و سطحی طبله کرده پیدا می کند.

قیمت نصب ایزوگام

محمدی، یکی دیگر از خدمات دهندگان ایزوگام در خصوص نحوه نصب آن گفت: شیوه ها و اصول نصب در انواع عایق های رطوبتی پیش ساخته که به صورت رول مورد مصرف در بام است بسیار متفاوت است. برای نصب ایزوگام باید از زدن ضربه بر روی عایق با شی ء نوک تیز و محکم خودداری شود. همینطور در پشت بام های لب دار حتما تا آخرین نقطه ماکزیمم سطح بام باید عایق شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین قبل از نصب حتما از مسطح بودن زیرسازی باید مطمئن شد که عایق نقش پل را اجرا نکند تا با گذاشتن پا روی آن پاره نشود. بعد از پایان نصب هم باید سطح بام را شست وشو داد تا از نقص احتمالی آن جلوگیری شود. ضمن آنکه روی ستون های سرباز روی بام حتما باید درپوش نصب شود که از داخل ستون آب وارد ساختمان نشود.

محمدی گفت: برای سرویس های بهداشتی هم حتما باید عایق درجه یک مصرف شود زیرا در صورت نقص عایق باعث از بین رفتن سرامیک می شود. او در خصوص نرخ روز خریدوفروش این محصول در بازار نیز توضیح داد: در حال حاضر قیمت ایزوگام نوع ساده و فویل دار آن هر مترمربع با اجرا از 7 هزار و 200 تا 9 هزار تومان انجام می شود.

محمدی در مورد وضعیت استاندارد این محصول در بازار گفت: گرچه شرکت های تولیدی ملزم به رعایت استاندارد ملی عایق رطوبتی شده اند اما بعضا عایق هایی در بازار مشاهده می کنیم که از کیفیت مطلوب و استانداردهای لازم برخوردار نیست. وی افزود: واقعیت این است که استفاده از ایزوگام نامناسب در ساختمان ها مشکلات زیادی مثل تخریب بخش هایی از ساختمان و هزینه هایی بالا به همراه دارد. متأسفانه به دلیل نبود آگاهی های لازم از سوی مردم نسبت به ویژگی های این نوع محصول و بعضی تبلیغات ناسالم برخی شرکت ها، مشکلات و هزینه های گزافی برای مصرف کننده به همراه دارد.

بنابراین توصیه ما این است که مصرف کنندگان، از نمایندگی های شرکت های معتبر کمک بگیرند، حتی اگر خدمات گران تری ارائه کنند اما واقعیت این است که آنها به اصول خاصی توجه می کنند که در دوام ایزوگام تأثیر دارد. معمولا شرکت های معتبر، نمایندگی هایی دارند که کارشناسان خود را اعزام می کنند و مشاوره های لازم راهم به متقاضیان ارائه می دهند. او همچنین گفت: اگر همه شهروندان از عایق های استاندارد استفاده کنند، علاوه بر اینکه کارخانه داران معتبر به تولید بیشتر ترغیب می شوند، کارخانه هایی هم که سوءاستفاده می کنند مجبور می شوند کیفیت خود را بالا ببرند.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 245

فهرست مطالب شماره 245

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×