menu

ثبت آگهی رایگان

کدام آجر مناسب تر است؟

کدام-آجر-مناسب-تر-است

آجر یا آگور واژه ای یونانی است و به خشت هایی می گفتند که احکام یا فرامین دولتی بر آن نوشته می شد و به وسیله پختن، نوشته ها را بر آن پایدار می کردند. مشخص نیست که آجر برای اولین بار از چه زمانی مورداستفاده قرار گرفت اما گمان می رود انسان های اولیه با مشاهده پخته شدن گِل مجاور اجاق های خود و دیدن اینکه گِل پخته شده سخت تر از کلوخ های کنار خود است، پی به خواص و روش تهیه آن برده اند.

مصرف آجر به عنوان مصالح ساختمانی در ایران سابقه باستانی دارد و از بناهای مشهور که در ساخت آن از آجر استفاده شده، می توان به تاق کسری و مسجد جامع اصفهان اشاره کرد. در عصر حاضر هم بار ساخت بسیاری از ساختمان ها بر دوش آجر است.

چرا آجر؟!

ساختمان های آجری همراه با زمان به پیش می روند و مانند یک اثر هنری ترکیب بدیعی از سلیقه های متنوع معماران خود را به نمایش می گذارند. آجر به عنوان یک عنصر زیبا و انعطاف پذیر در دستان مهندسان معمار موجب خلق آثاری زیبا و ماندگار در عرصه معماری مدرن شده و روح اصالت و زندگی را در ساختمان های امروزی می دمد. ویژگی فیزیکی و شیمیایی آجر از یک سو و تولید آسان و سازگاری آن با طبیعت این سرزمین از سوی دیگر، زمینه را برای کاربرد فراوان آن در معماری ایران مهیا ساخت.

هرچند نقش آجر در معماری امروز ایران به لحاظ تحول در شیوه های ساخت وساز و احداث ساختمان های بلندمرتبه کمابیش دگرگون شده ولی استفاده از آن همچنان جایگاه خود را داراست. این پایبندی و استفاده مکرر از آجر در معماری ایران را باید اضافه بر مقاومت و پایداری آجر، از ارزش های زیبایی شناسی آن دانست. به گونه ای که پوشش آجر بر قامت بنا آن را اصیل، متین، بردبار و استوار نشان می دهد.

تنوع در رنگ

محسن تاج میر ریاحی، مدیرعامل شرکت آجرنسوز نمای آگوراتی به پیام ساختمان گفت: یکی از انگیزه های بزرگ در ایجاد برند آگوراتی، جلوگیری از پدیده وحشتناک تبدیل خاک های بسیار باارزش کشاورزی به آجر بود. طبق آمار اداره صنایع، بیش از 300 کارخانه تولید آجر که از خاک های کشاورزی به عنوان ماده اولیه استفاده می کنند فقط در استان اصفهان فعالیت دارند. با توجه به حجم تولید این کارخانه ها و ارزش بالای خاک های کشاورزی، عمق فاجعه اقتصادی و زیست محیطی که سالیان دراز اتفاق افتاده و در حال حاضر نیز در جریان است، مشخص می شود.

به همین منظور اقدام به تولید انواع آجر ساختمانی با مواد و سنگ های معدنی کردیم تا با این رویه از خام فروشى مواد معدنى و همچنین از نابودى خاک هاى کشاورزى جلوگیرى کنیم. وی ادامه داد: با توجه به فن آوری تولید آجرهای نسوز که به روش مداوم (Continuos) تولید می شود، این شرکت در حال حاضر 300 هزار قالب انواع آجر در ماه تولید می کند که با توجه به وضعیت تقاضای بازار توانایی تولید تا 600 هزار قالب در ماه وجود دارد.

تاجمیر ریاحی افزود: وجود واحد کنترل کیفیت و آزمایشگاه مجهز به دستگاه ها و ادوات پیشرفته در هر واحد تولیدی از نقاط قوت است و باید در هر واحد روزانه انواع آزمون های کیفیت از نظر خواص فیزیکی روی محصولات انجام گیرد. باید در این زمینه به الزامات مشتریان و قوانین توجه کافی داشت.

وی همچنین تصریح کرد: محصولات در 22 کد رنگی و 5 گروه رنگی و 10 کد سایز تولید می شود. این میزان تنوع رنگ در نوع خود منحصربه فرد است. این قابلیت باعث می شود که آجرها ترکیب رنگ های مختلفی داشته باشند و بتوانند با مصالح ساختمانی مختلف ترکیب شوند. تنوع رنگ امکان زیباسازی نماهای داخلی و خارجی ساختمان را در سطحی بالا و در خور توجه فراهم می آورد و پاسخگوی نیاز مشتریان با سلیقه های گوناگون است.

ذکر این نکته ضروری است که این رنگ ها در اثر فعل و انفعالات شیمیایی و در ترکیبات مواد اولیه در فرایند تولید به دست می آید و به آن رنگی اضافه نمی شود. این مسئله از آن جهت بسیار مهم است که به مشتریان اطمینان می دهد به مرورزمان، رنگ آجرها تحلیل نرفته و تغییر نمی کند.

استاندارد داریم خوانین

مدیر فروش شرکت آجر شاهین نیز به پیام ساختمان گفت: شرکت ما در زمینه تولید آجرهای سفالی فعالیت می کند. آجر های با ابعاد (10×20×20) با قیمت 120 تومان، هر عدد آجر سفالی با ابعاد (15×20×20)،180 تومان، (7×20×20) 120 تومان و (5/2×10×5/5) که لفتون نامیده می شود به قیمت 80 تومان به فروش می رسد. ذکر این نکته هم ضروری است که هزینه حمل و نقل به عهده مشتری است.

وی افزود: ماده اولیه تولید آجر خاک رس است و در اصفهان این خاک به وفور یافت می شود. خوانین ادامه داد: برخی از شرکت هایی که به صورت زیرپله ای فعالیت می کنند، تولیدکننده های دارای نشان استاندارد مانند شرکت ما را دچار مشکل می کنند چرا که با هزینه کم آجر بی کیفیت تولید می کنند و به همین دلیل ارزان تر هم می فروشند. از طرفی چون مشتری تخصص لازم را در مورد کیفیت محصولات ندارد، از این تولیدکننده ها خرید می کند.

ارزان تر می فروشیم

علیرضا معمار منتظر، مدیرعامل شرکت آجر معمار منتظرین نیز به پیام ساختمان گفت: شرکت ما یک شرکت بازرگانی و در حقیقت توزیع کننده آجر و سفال است. ما به دلیل خرید انبوه از تولیدکننده، می توانیم آجر را به قیمت ارزان تر خریده و علاوه بر سود خود ارزان تر به مشتری بفروشیم. در نتیجه این روند به سود تولیدکننده آجر سفالی، توزیع کننده و مصرف کننده خواهد بود ضمن آنکه ما کیفیت محصولات تولیدشده را نیز موردتوجه قرار داده و با تولیدکنندگانی معامله می کنیم که آجر سفالی باکیفیت عرضه کنند.

وی در مورد اینکه کدام برند ها در صنعت ساختمان کیفیت بالایی دارد، گفت: برند آذرخش بالاترین برند در آجرنسوز است. حتی تولیدات درجه یک این شرکت در کشور عرضه نمی شود و به کشور های دیگر صادر می شود اما همان محصولات درجه دو آذرخش هم از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. علاوه بر این شرکت آگوراتی و آجر نوید، کیفیت و تنوع رنگی بالایی در تولید آجر دارند.

سطح آجر باید صاف باشد

ابراهیم محمدی، مدیر فروش کارخانه آجرنمای نادر نیز در گفتگو با خبرنگار پیام ساختمان گفت: شرکت ما در زمینه نمای سفالی ساختمان فعالیت می کند. از جمله مزایای آجرهای سفالی شرکت می توان به دوام و استقامت بالا، عایق بودن و همچنین قابلیت انطباق با تمام شرایط آب و هوایی کشور اشاره کرد. وی با بیان اینکه آجرهای سفالی در نمای ساختمان ها عایق تر از سنگ است، تاکید کرد: سنگ در نمای ساختمان به هیچ وجه عایق نیست اما آجرنمای سفالی در رعایت مبحث19 مقررات ملی ساختمان بسیار مؤثر است.

ضمن اینکه قیمت سنگ حدود 10 برابر آجرنمای سفالی است و آجر نمای ما قطعا ارزان تر از نمای کامپوزیت است. وی در مورد ویژگی های آجرنمای سفالی به خبرنگار ما بیان داشت: خریداران آجر نمای سفالی باید به دانه بندی بلوک ها توجه داشته باشند. چنانچه سطح آجرنما صاف و صیقلی بود از نظر کیفی مطلوب است اما چنانچه سطح آن زبر بود، به دلیل درشتی سنگ دانه ها مقاومت لازم را ندارد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 245

فهرست مطالب شماره 245

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×