menu

ثبت آگهی رایگان

ترکیب آجر و حجم های کوبیک

براساس این گزارش مهندس مرباغی به عنوان دبیر نشست، در ابتدا ضمن خوشامدگویی به حاضران، اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم محصول این نشست ها را در قالب یک کتاب جامع تدوین کنیم. وی همچنین افزود: 19 اسفند درواقع آخرین نشست سال 94 خواهد بود.

تأکید بر مسائل اجتماعی در معماری

در این نشست ابتدا خانم دکتر اعتماد به معرفی مهندس کامران دیبا و طراحی شهرک شوشتر نو که در کنار شهر شوشتر واقع شده، پرداخت. وی به دنبال سفری که به این شهرک داشت با نمایش عکس های متعددی ویژگی های طراحی و شهرسازی شوشتر نو را تحلیل و بررسی کرد.

اعتماد افزود: این طراحی و ساخت که یکی از آخرین آثار مهندس دیبا بود، در طول سال های 1350 تا 1370 انجام شد. سبک این بنا تلفیق شهرسازی اروپایی و معماری ایرانی است. پیوند تنگاتنگ زندگی مردم و کالبد شهر نیز به این دلیل است که دیبا تخصص جامعه شناسی داشت و تأکید بر مسائل اجتماعی در آثارش کاملا مشهود است. وی یادآور شد: این شهرک از مکان یابی مناسب برخوردار بوده و با یک پل از روی رودخانه از شوشتر به شوشتر نو مرتبط می شویم. نظارت بر اجرا حتی پس از اسکان مردم، امکان پیاده راه برای اماکن مذهبی که ایجاد یک مسیر پیاده که نقطه اوج این شهرسازی است که متأسفانه بخشی از آن تغییر کرده و تبدیل به راه های سواره شده است.

احساس زندگی و تعلق به گذشته

پس ازآن مهندس گشایشی گفت: با توجه به فرهنگ غنی که داریم از دوران بنای چغازنبیل گرفته تا حال، ذخیره یا ثروت ملی به جای میراث، می توانیم کاری کنیم که هم ریشه در فرهنگ ما داشته و هم مدرن و قابل استفاده در این دوره باشد. وی در ادامه یکی از آثار مهندس احمدی در اصفهان را معرفی کرد و افزود: مهندس احمدی مفاهیمی را به صورت الگووار و بدون تقلید از گذشته به کاربرده چنانکه با حرکت در این بنا شاهد ترکیبی از فضاهای ایرانی مانند حوض خانه، حیاط خلوت، نارنجستان و غیره هستید. مصالح به کار گرفته امروزی و ساده؛ ترکیب آجر و حجم های کوبیک و ایجاد تناسب مدرن، احساس زندگی و تعلق به گذشته را می دهد.

وظیفه ملی و همگانی

در ادامه مهندس دولت آبادی به معرفی ساختمان تئاتر شهر و ویژگی های آن پرداخت: این بنا در واقع استوانه ای است که ستون های باریکی سقف را نگه داشته و درعین حال که به آن جهتی نمی دهد، پشت و روی بنا به وضوح مشخص نیست. وی همچنین به معضلاتی که دامن گیر این بنا شده از جمله ساخت پروژه عظیمی در ضلع شمالی میدان ولیعصر(عج)، پرداخت و از معماران خواست با توجه بیشتری به بناهای تاریخی برای پاسداری از آنها همه با هم کمر همت ببندند چون یک وظیفه ملی و همگانی است.

تلفیق معماری ایرانی و مدرن

ساختمان زیبای سرکنسولگری ایران در فرانکفورت که توسط معمار برجسته ایرانی، استاد میرمیران طراحی و ساخته شد با سخنرانی خانم مهندس صایبی به حاضران معرفی شد. ویژگی این بنا درواقع استفاده از شیشه و تلفیق سبک مدرن و معماری ایرانی برشمرده شد. در ادامه مهندس طالبیان به موزه بزرگ خراسان اشاره کرد که طراحی آن توسط معمار بزرگی چون میرفندرسکی انجام شد.

مهندس شکوفی نیز به خانه مسکونی کوه بر در شمال تهران اشاره داشت و به جزئیات طراحی آن که توسط مهندس علیزاده انجام شد، پرداخت. وی در سخنان خود به مدرن بودن این خانه و ثبت آن توسط سازمان میراث فرهنگی اشاره کرد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 244

فهرست مطالب شماره 244

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×