menu

ثبت آگهی رایگان

بهترین روش رفع گرفتگی لوله های فاضلاب

بهترین-روش-رفع-گرفتگی-لوله-های-فاضلاب

گروه تأسیسات: گرفتگی لوله فاضلاب توالت، دستشویی یا کفشوی تقریباً در تمامی ساختمان های ما اتفاق می افتد و احتمالاً شما مخاطبان هم در طول زندگی خود، دچار مشکلاتی ازاین دست شده اید. در این مطلب قصد داریم ساده ترین و بهترین راه را به شما پیشنهاد کنیم.

قسمت زانوی آبریزگاه ها ممکن است به علل مختلفی دچار گرفتگی و درنتیجه عدم کشش آب و فضولات شود که می توان آن را به ترتیب زیر برطرف کرد:

تشخیص گرفتگی و رفع آن

در مواردی که کشش آب به سختی و کندی انجام می شود، با پمپ کردن معمولی به طریق زیر می توان لوله را باز کرد:

1- نحوه عمل به این شکل است که آب را در محل کاسه توالت، دستشویی یا کفشوی باز می کنیم و سپس پمپ را با فشار در محل قرار می دهیم فشار و نیروی وارده سبب متراکم شدن لاستیک پمپ به داخل سیفون و شترگلو می شود و در نتیجه گرفتگی لوله برطرف می شود.

2- تراکم هوا: اگر گرفتگی به خاطر وجود شئی خارجی یا سخت شدن فضولات باشد باید لوله را با تراکم هوا باز کرد.

توجه 1: دستگاه تراکم هوا مخزنی دارد که با تلمبه زدن، هوا درون آن انباشته می شود و عقربه با حرکت روی صفحه مدرج، مقدار هوا را نشان می دهد. با نگهداری دقیق و مطمئن دستگاه به طوری که خطر پس زدن و سانحه به وجود نیاید، اهرم دستگاه را می کشیم و عمل پمپ کردن با تولید صدای شدیدی انجام و لوله بلافاصله باز می شود.

توجه 2: اگر لازم باشد، عمل کمپرس هوا با دستگاه مذکور را چند بار انجام می دهیم تا لولۀ گرفته شده باز شود.

توجه 3: روان کردن آب به داخل لوله ها و مشاهده کشش سریع، باعث باز شدن لوله می شود.

فنرزنی:

چنانچه به روش تراکم هوا نتوانیم لوله را باز کنیم، روش فنرزنی را انجام می دهیم؛ بنابراین در جاهایی که فاصله مکان گرفتگی لوله با شترگلو زیاد است، عمل فنرزنی با دستگاه مخصوصی انجام می شود. این دستگاه با برق کار می کند.

توجه 1: این دستگاه با صدای وزوز و با چرخش فنر و بازی کردن آن به سمت جلو گرفتگی را باز می کند.

توجه 2: با روان کردن آب با فشار شدید و کشش سریع آن، عمل انجام شده را آزمایش می کنیم.

توجه 3: امروزه از دستگاه های لوله بازکن مدرن که به سرعت کار را انجام می دهند و به فرم های مختلف است استفاده می شود.

گرفتگی کفشوی

گرفتگی در لوله فاضلاب حمام به دو علت پیش می آید:

الف- وجود لوله هایی با قطر کم

ب- وجود چربی و مو براثر حمام کردن

در شترگلو و جداره لوله ای فاضلاب، به خصوص اگر قطر لوله ها کمتر از چهار اینچ باشد، گرفتگی به وجود می آید. برای رفع گرفتگی چنین عمل می کنیم:

1- آب جوش را با فشار باز می کنیم و با پمپ کردن مسیر را باز می کنیم.

2- چنانچه چربی ها نشست کرده در جداره لوله فراوان باشد، محلول 10 درصد اسید کلریدریک و یا حل کننده دیگری را در محل کفشوی می ریزیم و با پمپ زدن مکرر، مسیر لوله را باز می کنیم.

توجه 1: لوله چدنی را باید به کمک اسید رقیق باز کنیم.

توجه 2: برای باز کردن مسیر لوله پولیکا و یا مشابه آن، نباید از اسید استفاده کرد زیرا اسید لوله را می خورد و با تکرار این کار، لوله سوراخ می شود و می پوسد. درواقع سبب سرایت رطوبت های بالارونده به اطراف می شود.

توجه 3: امروزه برای حل کردن چربی ها در لوله های پولیکا، مواد شیمیایی خاصی وجود دارد که می توان آنها را با آب مخلوط و مسیر گرفته را باز کرد.

گرفتگی دستشویی و ظرفشویی

چربی ها در آب سرد، اطراف لوله ها و متعلقات آنها نشست می کنند که با باز کردن آب جوش و سپس پمپ زدن مداوم، گرفتگی برطرف می شود.

توجه 1: نظر به اینکه عمل پمپ زدن با فشار انجام می شود، دستشویی باید کلاف و زیرسازی مقاومی داشته باشد تا تکان نخورد. اگر لازم باشد، می توان با استفاده از شمع چوبی یا چیز دیگر، از حرکت دستشویی و ظرفشویی جلوگیری کرد و سپس عمل پمپ زدن را انجام داد.

توجه 2: اگر با وسایل ذکرشده لوله باز نشود، برای باز کردن آن از اسید بسیار رقیق استفاده می کنیم که این اسید چربی ها را از اطراف لوله دور می کند. برای اطمینان از بازشدگی، آزمایش کشش آب را انجام می دهیم.

توجه 3: چنانچه به ترتیب ذکر شده باز هم لوله باز نشد، از مواد شیمیایی یا محلول های دیگری استفاده می کنیم و آنها را پشت شترگلوی لوله می ریزیم و با هدایت کردن آب جوش، لوله مسدود را باز می کنیم. پس از اطمینان از کشش آب، شترگلو و متعلقات آن را می بندیم.

کنترل چاه فاضلاب (مادر چاه)

چاه فاضلاب اگر پر شود، مخاطراتی را به وجود می آورد. اگر به موقع خالی نشود، خطر ریزش آن پیش می آید که خسارات جانی و مالی فراوان در بر دارد. به ویژه اگر چاه فاضلاب در قسمت های داخلی ساختمان واقع شده باشد.

علت پر شدن چاه فاضلاب

1- در زمین های غیر ماسه ای، عدم کشش و مکش آب در خاک به وجود می آید که به علت کم قطر بودن چاه و نداشتن انباری، مادر چاه در زمانی مشخص پر می شود.

2- در زمین های شنی، خطر پر شدن چاه به مراتب کمتر از زمین های خاکی است. علت پر شدن این گونه چاه ها قوامی است که از فضولات، کف صابون و چربی ها بر جداره دیواره چاه نشست می کنند و سبب عدم مکش آب می شوند.

تشخیص پر شدن چاه

1- از محل کفشوی و سیفون بوی نامطبوعی به مشام می رسد.

2- معمولاً برای تهویه چاه فاضلاب و خروج گازهای درون چاه تا بلندترین نقطه ساختمان هواکش تعبیه می شود.

3- چنانچه مادر چاه در محوطه حیاط باشد، به علت پر شدن چاه سطح موزاییک فرش روی دهانه آن خیس می شود.

4- در موارد حاد، پر شدن چاه فاضلاب با بالازدن و پس زدن آب و فضولات در توالت، آب و کف صابون در کفشوی حمام، همچنین در سیفون دستشویی یا آشپزخانه مشخص می شود. در چنین مواردی به نظر می رسد که در مسیرها، گرفتگی به وجود آمده است.

5- به علت خیس شدن سطح روی چاه، محل مذکور نسبت به سایر سطوح دیگر بوی زننده ای پیدا می کند. معمولاً محل چاه فاضلاب در بنا مشخص است؛ اما اگر محل چاه مشخص نباشد، به روش زیر محل مذکور را پیدا می کنیم:

در مواقع سکوت کامل مانند نیمه شب، یکی از شیرها را باز می کنیم تا آب در لوله فاضلاب جاری شود. گوش را در سطح نقاط مختلف زمین قرار می دهیم، چنانچه چاه فاضلاب پر شده باشد، صدای ریزش آب در ارتفاع نزدیک به گوش می رسد. در چنین مواردی درپوش یا سر چاه را برمی داریم تا ارتفاع سطح آب معلوم شود. سپس با دستگاه تخلیه چاه، فاضلاب را خالی می کنیم.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 237

فهرست مطالب شماره 237

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×