menu

ثبت آگهی رایگان

مدرن ترین مصالح ساختمانی سبز

این روزها در بیشتر نقاط دنیا،خصوصا در کشورهای پیشرفته، ساختمان سازها به ساختن خانه های سبز یعنی خانه هایی که با محیط زیست سازگار بوده و از نظر مصرف انرژی هم کارآمدترند،علاقه مند شده اند. برای ساختن چنین ساختمان هایی باید از مصالح ساختمانی مناسبی بهره برد. مصالح زیر از بهترین مصالحی هستند که این روزها در ساخت خانه های سبز کاربرد فراوانی دارند. البته این مصالح عموماً 20 تا 30 درصد گران تر از مصالح معمول و رایج هستند اما به دلیل دوام بسیار بالا و توانایی در صرفه جویی انرژی می توانند در عرض چند سال تمام هزینه های ساخت را جبران نمایند.

فولاد از مواد بازیافت شده

برای ساختن یک خانۀ چوبی باید 40 تا 50 اصله درخت را قطع کرد که مسلماً قطع این تعداد درختان کارخوشایندی نیست؛ اما مؤسسه بازیافت فولاد با استفاده از فلزِ حداکثر 6 خودروی اوراق شده می تواند تیرهای فولادی بادوامی بسازد و فرایند اسکلت بندی ساختمان های در حال ساخت را با سفارشی کردن این تیرها و قاب های موردنیاز آسان تر کند. این فولاد می تواند در برابر بادهای شدید و همچنین زلزله مقاومت خوبی از خود نشان دهد.

ساخت خانه با این نوع فولاد بازیافتی می تواند در مصرف انرژی 75 درصد صرفه جویی کند و همچنین فضای کمتری را برای دفن فلزات اوراق شده به خود اختصاص دهد.

عایق بتنی

فن­آوری عایق بتنی قدمتی 60 ساله دارد اما چیزی که آن را به روز کرده، کشف خواص ذخیره سازی انرژی در آن است و این کشف به این نوع عایق، حیاتی دوباره بخشیده است. در این فن­آوری به روز شده، بین دولایه از مواد عایقی، بتن ریخته می شود و این دیوار به عنوان بخش دائمی یک ساختار باقی می ماند. این نوع عایق در دیوارهای مستقل و بلوک های ساختمان سازی استفاده می شود.

فوم پلی یورتان محکم ساخته شده از گیاهان

این فوم محکم، از گیاهانی چون بامبو، کنف و کتانجک(نوعی جلبک)ساخته شده است و در صنعت عایق سازی، ساخت تیغه های توربین های بادی، مبلمان و البته انواع تخته ها کاربرد دارد. این فوم ها در برابر رطوبت، حرارت، صدا، قارچ ها و دیگر آفت ها بسیار مقاوم هستند. فوم پلی یورتان در برابر حرارت از پشم شیشه و پلی استایرن نیز مقاوم تر است.

سقف خنک کننده

همیشه می گویند در فصل گرما به جای پوشیدن لباس های تیره، از لباس های روشن استفاده کنید تا با منعکس شدن حرارت خورشید، خنک بمانید. سقف های روشن خانه ها نیز با استفاده از رنگ روشن به جای جذب حرارت خورشید، آن را منعکس می کنند و حرارت کمتری وارد ساختمان می شود؛ اما اخیراً مصالحی به بازار آمده است که با وجود تیره بودن می توانند به راحتی حرارت را منعکس کنند. البته ممکن است هزینه این مصالح به مراتب گران تر باشد اما با کم کردن مصرف انرژی برای خنک کردن خانه، در مدت کمی هزینه های فوق را جبران می کند.

پنل های عایقی ساختمانی

این پنل های عایقی از یک لایه فوم که مابین قطعاتی از پنل های سیمانی و تخته های چندلا قرارگرفته، ساخته شده است و نسبت به مصالح ساختمانی دیگر می توانند تا 50 درصد در هزینه های مربوط به انرژی صرفه جویی کنند. پنل های عایقی ساختمانی در برابر آتش مقاوم هستند و در پی ساختمان ها، کف و زیرزمین ها و همچنین دیوارهایی که وزن ساختمان را تحمل می کنند کاربرد دارند. البته ازآنجایی که ظاهر جذابی ندارند روی آنها از روکش های چوب مانند و یا گچ استفاده می شود. در ضمن روی این پنل ها می توان آجر و سنگ نیز به کار برد.

پنجره هایی با انتشار کم

اگر پنجره های دوجداره ندارید، نگران نباشید؛ زیرا با استفاده از این پنجره ها که شیشه هایشان با روکشی از اکسید فلز ساخته شده اند، می توانید زمستان از جلوی هدررفت حرارت جلوگیری کنید. جالب اینکه این شیشه ها در تابستان حرارت اضافی را به بیرون از خانه هدایت می کند. این روکش، مناسب پنجره ساختمان هایی است که در مناطقی با آب وهوای بسیار متغیر بناشده اند. در این روکش از دو نوع فن­آوری نرم و سخت استفاده شده است. روکش نرم در لایه های شیشه و روکش سخت در بخش بیرونی پنجره قرار می گیرد. این روکش می تواند 10 تا 20 درصد از هزینه های مربوط به انرژی را بکاهد.

خانه هایی از جنس کنف

این خانه ها کاملاً با کنفی که با آهک و آب ترکیب شده است بناشده اند. مصالح این خانه ها علاوه بر اینکه بسیار بادوام هستند، می توانند دی اکسید کربن را جذب کرده و به جای آن نیتروژن وارد خاک کنند. اگرچه ساخت این نوع خانه هنوز در آمریکا گسترش نیافته است اما در آزمایش های انجام شده توسط صاحبان اینگونه خانه ها، معلوم شده که این بناها می توانند تا 90 درصد از هزینه های انرژی بکاهند. این مصالح در برابر آتش، آفت و کپک مقاوم است و همچنین غیرسمی است.

کاه محصولی از صنعت گندم

تابه حال با استفاده از لگو خانه سازی کرده اید؟ اگر چنین است، پس می توانید خودتان خانه بسازید. در حقیقت این فلسفه معمار برجسته ای به نام «مارک جنسن» است. او برای جوامع بومی آمریکا خانه سازی می کند و قصد دارد در آینده از کاه برای فن­آوری عایق سازی استفاده نماید. این کاه ها محصولات جانبی صنعت گندم هستند که معمولاً به وسیله سوزاندن معدوم می شوند؛ اما اخیراً طبق بررسی های انجمن ساختمان سازی کالیفرنیا معلوم شده است، چنانچه کاه، خشک نگه داشته شود هزاران سال دوام می آورد. وقتی کاه، گچ و ساروج با هم ترکیب شوند عایق بسیار خوبی می شوند.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 237

فهرست مطالب شماره 237

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×