menu

ثبت آگهی رایگان

برنامه اسکان بشر ملل متحد

برنامه اسکان بشر ملل متحد ( هبیتات ) برای زندگی شهری بهتر تلاش می کند. رسالت هبیتات ترویج و ارتقای توسعه اجتماعی و زیست محیطی اسکان بشر و دست یابی به هدف مسکن مناسب برای عموم است. هبیتات می کوشد تا در فرایند شهری شدن و ترویج تغییر سیاست ها، روش ها و نگرش های مقابله با نیازهای توسعه شهری، رشد شهرها و مناطق روستایی را به فرصتی برای توسعه تبدیل کند.

در چهار دهه گذشته هبیتات در بسیاری از نقاط جهان به فعالیت برای ساختن آینده ای بهتر و روشن تر برای جوامع روستایی و شهری پرداخته است. فعالیت های جاری هبیتات در هفت حوزه اصلی و تعدادی از برنامه های مبتکرانه سازمان یافته است. موضوعات بین بخشی همچون محیط زیست، تغییرات اقلیمی و نابرابری های جنسیتی در همه حوزه های کاری هبیتات موردتوجه است. هبیتات در چارچوب فعالیت های فوق بر اساس تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مسیر توسعه شهری پایدار گام برداشته و هم اینک، در هفتاد کشور جهان از جمله ایران مشغول فعالیت و اجرای طرح های متنوع است.

دفتر هبیتات در ایران در سال 1388 با تمرکز بر موضوع کاهش آثار خطرات و بلایای طبیعی و بر اساس موافقت نامه ای بین برنامه اسکان بشر ملل متحد و ایران تأسیس شد. از ابتدای سال 1393 فعالیت های دفتر در همه حوزه ها و برنامه های هبیتات در جهت پاسخگویی مناسب به مشکلات و چالش های اسکان بشر و توسعه شهری پایدار، در دستور کار قرار گرفت و در سال 1394 حوزه فراگیری اجتماعی را به حوزه های هفت گانه خود افزود و درصدد است در سال جدید میلادی برنامه ای با عنوان حمل و نقل الکتریکی را تدارک ببیند.

کنفرانس هبیتات 1

مجمع عمومی سازمان ملل فراخوان برگزاری اولین کنفرانس در زمینه سکونتگاه های انسانی (هبیتات1) را مطرح کرد و این کنفرانس که در ژوئن 1976 در ونکوور کانادا برگزار شد، بر تأثیر مستقیم شرایط سکونتگاه های انسانی بر توسعه اجتماعی، اقتصادی و انسانی تأکید و پذیرفته شد که توسعه شهری کنترل نشده می تواند آثار مخرب محیط زیستی و اکولوژیکی داشته باشد.

کنفرانس هبیتات 2

در ژوئن سال 1996 مجمع عمومی سازمان ملل متحد دومین کنفرانس هبیتات را در استانبول ترکیه برگزار کرده بود. این کنفرانس با هدف ارزیابی میزان پیشرفت کشورهای عضو در راستای کاهش مسائل شهری در طی 20 سال برگزار شد. دولت های شرکت کننده در این کنفرانس بر فرسودگی جهانی پناهگاه ها و وضعیت زندگی که در کشورهای در حال توسعه در حال تبدیل شدن به بحران است، تأکید کردند. ضرورت اقدام سریع و مناسب برای همگان روشن شد و در نتیجه طرحی استراتژیک توسط 171 کشور مشتمل بر 100 تعهد و 600 پیشنهاد ارائه شد.

کنفرانس هبیتات 3

سومین کنفرانس سازمان ملل برای مسکن و توسعه شهری پایدار است که در سال 2016 میلادی به عنوان اولین کنفرانس جهانی سازمان ملل بعد از ایجاد دستور کار توسعه بعد از 2015 یا آرمان های توسعه پایدار برگزار می شود. این کنفرانس موقعیتی برای ارائه و اجرای راهبردها و اهداف جدید و پاسخی به چالش های شهری شدن خواهد بود. کمپین جهانی شهری کمپین جهانی شهری با هماهنگی هبیتات ابزاری برای گردهم آوردن شرکا و اعضا به منظور شناخت مسائل شهری، پیشنهاد راه حل ها و ایجاد تعهد نسبت به اهداف مشترک است. ازاین رو، دفتر برنامه اسکان بشر ملل متحد در ایران به همراه کمیته ملی اسکان بشر، کمپین ملی شهری ایران را با شعار من، شهرم را می سازم راه اندازی کرده است.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 235

فهرست مطالب شماره 235

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×