menu

ثبت آگهی رایگان

مشخصات فنی ساندویچ پنل

مشخصات-فنی-ساندویچ-پنل

واژه ساندویچ پانل در وهله اول قطعا شما را به یاد ساندویچ های فست فودی می اندازد و جالب است بدانید این نام گذاری متناسب با شکل این نوع مصالح ساختمانی انتخاب شده است

به طور کلی ساندویچ پانل از ترکیبات سبک و مرکبی تشکیل شده است که از دو طرف به دو لایه محدود شده و در میان آن یک لایه عایق قرار دارد- درست مانند یک ساندویچ همبرگر که نان همبرگر را از دو طرف پوشانده است- که نرم و انعطاف پذیر است.

لایه ی بیرونی و درونی که اخرین سطوح پانل از دو طرف و در واقع نمای کار می باشند، عایق میانی یا هسته ی ساندویچ پانل که وظیفه برودت و عایق کاری را بر عهده دارد و اگر ساندویچ پانل به روش دیسکانتینیوز تولید شود، یک لایه نازک از چسب مخصوص که لایه بیرونی و درونی را به یکدیگر می چسباند.

هسته ساندویچ پانل ها از موادی مانند فوم عایق پلی یورتان (Polyurethane)، فوم عایق پلی استایرن (Polystyrene)، فوم عایق اکس پی اس (xps) و عایق پشم سنگ (rock wool) شیشه تولید می شوند.

ساندویچ پانل ها در سه نوع سقفی، دیواری و سردخانه ای طراحی شده اند و معمولا در ساخت سوله های صنعتی و ورزشی کاربرد دارند و همچنین پوششی است برای نگهداری حرارت و سرما مثلا سردخانه هایی با دمای زیر صفر. پانل سقفی مقاوم در برابر رشد گیاهان و قارچها و دارای ضریب هدایت حرارتی پایین می باشد.

پانل دیواری برای پوشش دیواره های فضاهای صنعتی، سردخانه ها، کانکس ها، ساختمان های پیش ساخته و ... به کار می رود.

مزایای ساندویچ پانل ها

ساندویچ پانل ها نسبت به مصالح سنتی مانند آجر، بلوک و سیمان بسیار سبک هستند و به این دلیل که انتقال حرارت خیلی پایین تر از دیوارهای آجری و سیمانی دارند، نگهدارنده خوبی برای سرما و گرما هستند. استفاده از ساندویچ پانل ها برای ساخت و اجرای واحدهای مسکونی در مقایسه با دیوارهای سیمانی، بتنی و آجری دارای سرعت چندین برابری است. به طور مثال پس از زلزله و تخریب در مناطق مسکونی، استفاده از ساندویچ پانل پیشنهاد می شود، چون از سرعت ساخت و اجرای بالایی برخوردار است. یک مترمربع ساخت و اجرای ساندویچ پانل در عرض کمتر از نیم ساعت زمان می برد، درحالی که ساخت دیوار آجری و بتنی 3 تا 6 سانتیمتر، با همین متراژ، دوبرابر زمان لازم است. با توجه به اینکه در این شیوه، نگهداری گرما و سرما (عایق بودن) مطرح نیست.

در ادامه تهیه سلسله گزارش های پیام ساختمان با عنوان کدام کالای ساختمانی برای شما مناسب تر است، سراغ تولید کنندگان این مصالح صنعتی رفته ایم. لازم به ذکر است اظهارات مصاحبه شوندگان الزاما منطبق با نظر نشریه نیست

قیمت به اجرا بستگی دارد

به گفته کارشناس شرکت پانل ارمغان ارس، نسل جدید ساندویچ پانل ، به نام ایرداکت که در کانال های گرمایشی و سرمایشی ساختمان ها استفاده می شود، از خانواده پلی یورتان بوده و دیگر نیاز به عایق ندارند. نام دیگر آن (PIR) است. در گذشته که کانال کولرها از ورق گالوانیزه بود و برای جلوگیری از اتلاف حرارت، پشم شیشه و توری مرغی عایق بودند.

به اعتقاد این کارشناس، تولیدکنندگان ساندویچ پانل حدود 25 تا 35 درصدِ ظرفیت تولید خود فعالیت می کنند. صادرات قلب تپنده هر شرکت تولیدی است و موجب رشد آن می شود. متاسفانه به دلیل تحریم، انتقال پول و امکان صادرات و رقابتی شدن نسبت به نمونه مشابه خارجی( ترکیه و چینی) نیست. قیمت بالای ارز نیز یکی از مشکلات تولیدکنندگان ساندویچ پانل است.

وی می گوید قیمت ساندویچ پانل به متراژ ، نوع کار بری آن و شرایط روز، نرخ ارز و ورق دارد چون مواد فوم مصرفی وارداتی است بستگی دارد. مثلا ارتفاع دیوارها هرچه بیشتر باشد قیمت نصب و اجرا افزایش دارد. به طور کلی قیمت تمام شده به اجرا بستگی دارد.

سعیدی با بیان اینکه ساندویچ پانل مانند کالاهای دیگر در تهران مرکزیت ندارد می گوید، خیابان پامنار در تهران محل فروش ورق آلومینیومی، گالوانیزه و مصالح از این دست می باشد. وی معتقد است رقابت تولیدکنندگان ساندویچ پانل از نظر کیفیت با کشورهای ترکیه و چین قابل قبول است اما قیمت تمام شده گران تر است چون مواد اولیه وارداتی است و باید با صرف هزینه های بالا یا خرید از شرکت های متفرقه با کیفیت پایین تر تهیه کنند.

به مزیت ها توجه شود

کارشناس شرکت داود پنل به خریداران ساندویچ پانل توصیه می کند که برای انتخاب نوع کیفیت ساندویچ پانل باید به چند مزیت توجه کنند؛ اجزای تشکیل دهنده یعنی پلی یورتان و ورق های گالوانیزه . پلی یورتان باید ضریب گرمایی(دانسیته) خوبی داشته باشد مثلا فوم های با قدرت تراکم 40 وی می گوید ورق های مصرفی هندی، ایرانی و روسی در بازارهای جهانی وجود دارد. مصرف کننده باید با توجه به نوع ورق به کار رفته ضخامت جداره ها و هسته ساندویچ پانل را در نظر بگیرد چون در صورت کم بودن ضخامت ، باکتری تولید کرده، یخ می زند. انتخاب ضخامت بستگی به کارخانه ها داشته و هرچه عایق بیشتر باشد، ضخامت بیشتر می شود البته میزان آن به کاربرد صوتی و حرارتی که دارد نیز بستگی دارد.

به گفته این کارشناس، بهترین پلی یورتان آلمانی است که از نظر مواد اولیه، سازنده و دستگاه های تولیدکننده بهترین نوع است. این روزها اکثر کارخانه ها در کشور به استفاده از ساندویچ پانل تمایل دارند، به این دلیل که سیستم عایق و جلوگیری از اتلاف انرژی لحاظ می شود، تمیزی کار، شستشوی سهل و آسان، همچنین وجود طرح ها و رنگ های مختلف که با رنگ برند کارخانه ها همخوانی دارد مثلا ساندویچ پانل آبی که با رنگ برند ایران خودرو و نارنجی سایپا که هارمونی زیباتری دارد.

فدایی می گوید، خرید ساندویچ پانل مانند بقیه کالاها نیست بلکه خریدار مستقیم به کارخانه ها وصل می شود و مغازه ای برای خریدوجود ندارد بلکه باید با شرکت در تماس باشند و برای قیمت گیری درخواست مکتوب بدهند. شرکت های فروش ساندویچ پانل بیشتر در سعادت آباد ، قلهک و شهرک غرب مستقر هستند.

وی می گوید، قیمت ها کاملاً متفاوت است. پانل های ایرانی با خارجی 50 تا 60 درصد تفاوت قیمت دارند و به کیفیت متریال بستگی دارد.

خریدار ضخامت را در نظر گرفته و با فشار دادن انگشت روی لایه ساندویچ پانل می تواند تراکم مورد نظر را تشخیص دهد. نکته مهم برای مشتری این است که نسبت به پولی که می دهد، بسته به کاربردی که دارد،کالا همان کالای مطلوب و مورد نظرش باشد. مشتریان اکثراً به دنبال قیمت پایین هستند که به اعتقاد وی به قیمت دقت نکنند بلکه به کیفیت توجه داشته باشند. در کشور ما کارخانه های انگشت شماری وجود دارند که کیفیت محصولشان نسبت به نمونه خارجی متوسط است. برای کنترل کیفیت محصول به درخواست مشتری SGS آزمایشگاه های خصوصی هستند که در ازای دریافت مبلغی آزمایش های استاندارد انجام می دهند. استاندارد جهانی نسبت به کالای مورد خرید شما که در تهران نیز نمایندگی دارد.

به عکس و کاتالوگ اکتفا نکنید

بنی کریم کارشناس پانل مهدی می گوید، به نسبت مصرف و کاربردی که می خواهیم جنس هسته میانی، ضخامت و جنس رویه را انتخاب می کنیم. برای سردخانه و گرم خانه باشد پلی یورتان یا اکس پی اس را با توجه به متراژ دقیق و مدل های مختلفی که وجود دارد در پامنار که بورس آهن آلات و شیروانی است می توان خرید.

به گفته وی مزیت های مورد نظر برای خریدار که توجه شده است؛ معمولا جلوگیری از هدررفت، سرعت اجرا نسبت به آجر، بلوک و سیمان و قیمت پایین تر است. معمولا عایق بندی در ساندویچ پانل 13 برابر عایق های دیگر است. هر 5 سانتی متر تقریباً برابر 86 سانتی متر دیوار آجری است. ضریب انتقال حرارت بالا، جابه جایی و حمل و نقل راحت و برخورد خوب پرسنل و خدمات شرکت نسبت به رقبا و همچنین سفارشات را سریع تر به مشتری تحویل می دهد.

مواد اولیه مصرفی از داخل و خارج تامین شده و استاندارد هستند. این کارشناس معتقد است قیمت نمونه خارجی پایین تر است. ولی کیفیت برابر دارد و توصیه می کند مشتری نمونه واقعی را دیده، با لمس جنس نهایی، کیفیت محصول، پیگیری، سرعت و موارد دیگر را در نظر گرفته و به عکس و کاتالوگ اکتفا نکند.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 235

فهرست مطالب شماره 235

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×