menu

ثبت آگهی رایگان

عایق های مهار صدا

عایق-های-مهار-صدا

همیشه برای پوشاندن سطح هایی که صدا به راحتی از آنها عبور و ایجاد مزاحمت می­ کند، از پوشاننده هایی که عایق صدا هستند، استفاده می کنیم , اغلب سعی می­شود در کنار استفاده از جنس و وسایل خوب مورد نیاز برای عایق بندی و مهار و جلوگیری از حرکت کردن صدا، لایه عایق ما نیز از حجم کمی برخوردار باشد. این لایه می­تواند 20 قطعه مقوای ضخیم یا یک لایه از بلوک های آکوستیک باشد. درواقع همه اجسام و وسایل مورداستفاده در یک عایق کاری بستگی به شما و بودجه شما دارد. بنابراین نسبت به مورد کاری خاص باید اهمیت زیادی برای این بخش قائل شوید.

برای یک محیط مهارشده و مناسب برای صدا، نقطه تابیده شدن فرکانس های صدا را در نظر بگیرید، آن نقطه محل پرتراکم صدا بوده و در یک محیط خاص دقیقاً روبه رو و به موازات نقطه تابش است که صدای هدایت شده از مبدأ بر روی یک قسمت از پیش تعیین شده دیوار قرار می­ گیرد. در این مرحله وظیفه ما این است که شرایطی به وجود بیاوریم تا محل برخورد، محلی نباشد که صاف و بازتابنده بوده و با بازتاب فرکانس ها، آنها را با فرکانس های جدیدتر تداخل دهد. بنابراین آن محل را به وسیله اشیای مناسب می پوشانیم تا تابش را جذب همان وسایل عایق کرده و در اثر تابش، صدا در برخورد به سطح روبه رو برنگردد (بازتاب نشود). حال صدا و بازتاب آن تا حد زیادی همانند نور ولی برحسب دسیبل همراه با فرکانس های مختلف است و طول محیط و محل موردنظر ما ممکن است اگر نادرست مهار شود صدای مهارشده در پی داشته باشد که این مسئله پیچیده و در مبانی آکوستیک موردبحث قرار می­ گیرد.

برای عایق بندی صدا می­ توان از موکت، مقوای شانه تخم مرغ، کارتن، یونولیت، فوم، پشم شیشه و پشم سنگ و روزنامه به نسبت نیاز استفاده کرد. آنچه در درجه اول از اهمیت برخوردار است جدا کردن محیط از یک محیط هم­جوار و پر سروصدا (حتی یک خانه) و بعد مهار فرکانس­ های صوتی و جذب آن توسط عوامل محیط داخلی خودمان است.

برای رسیدن به نتیجه ای خوب باید همواره از بهترین راه­ ها استفاده کرد . برای مهار صدا از بلوک ­های مخصوص برای این کار به نام بلوک ­های آکوستیک که به شکل سرامیک و کاشی های سطوح کف و دیوار هستند، استفاده می­ شود که اغلب هزینه های مختلفی دارند ولی بهترین گزینه موجود و ممکن هستند. به عنوان مثال حداقل قیمت آنها 6 تا 7 هزار تومان است و برای یک متر بلوک معمولی خوب و یک لایه باید حداقل 10 تا 14 هزار تومان هزینه کرد.

برای امور اولیه و در سطوح پایین­ تر می­ توان از وسایلی مانند پشم شیشه و پشم سنگ استفاده کرد که ما پشم شیشه را به علت سهولت، سبکی و تمیزی به کار می­ بریم و استفاده اصلی آن به عنوان عایق حرارتی است که اغلب برای تأسیسات ساختمانی مورداستفاده قرار می­ گیرد که در حال حاضر به علت ضرر و زیان­ های این عایق بر افراد و محیط، کاربرد آن کاهش یافته است و به جای آنها از فوم های پلاستیک ورقه ای که به صورت پارچه های کنفی در کارتن وسایل نو و جدید الکتریکی می­ بینیم، استفاده می­ شود. اما استفاده از آن به عنوان عایق صدا به صورت رو به خود و پشت به دیوار نیز خطرات زیادی دارد. به عنوان مثال این وسیله بعد از مدتی عوارض پوستی و تنفسی شدیدی بر جای می­ گذارد و اگر قرار باشد روی دیوار نصب شود، بعد از مدتی به طور مداوم ریزش هایی خواهد داشت و نباید از معلق بودن ذرات ریز آن تعجب نمود .ضمن اینکه تنفس در محیطی که این عایق وجود دارد ، نیز خارش های پوستی و تنفسی و سوزش­ ها و تنگی نفس های مقطعی را به دنبال خواهد داشت.

برای جلوگیری از خطرات آن می ­توان از پارچه و تور هم به عنوان تکیه گاه بهتر و هم برای جلوگیری از ریزش ذرات آن استفاده کرد. توجه داشته باشید که نوع پارچه برای پوشاندن جلوی پشم شیشه نکته­ ای بسیار مهم است و پارچه نخی برای این کار مناسب نیست و ممکن است یک پارچه خیلی ضخیم صدا را منعکس کند ولی می ­توان از موکت خیلی نرم و نازک یا لایه آستری چسبدار برای این کار استفاده کرد که قسمت چسبدار و براق به سمت پشم شیشه و قسمت نرم و پنبه ای به سمت بیرون قرار می گیرد و احتیاجی هم به چسباندن پارچه با اتو ندارد ولی اگر پشم شیشه ضخیم بود می­ توان این کار را انجام داد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 231

فهرست مطالب شماره 231

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×