menu

ثبت آگهی رایگان

عایق های فومی

عایق-های-فومی

عایق های فومی از جمله عایق هایی هستند که برای عایق کاری در خانه های مسکونی و مراکز تجاری و صنعتی مورداستفاده قرار می گیرند. هرکدام از این محصولات دارای ویژگی های منحصربه فردی بوده و مزایا و معایب خاص خود را در کاربردهای ساختمانی دارند.

اگرچه استفاده از محصولات فومی نسبت به محصولات دیگر چون عایق های فایبرگلاسی یا سلولوزی و غیره گران است اما خصوصیات پایدار موجود در پلی استایرن با توجه به مراحل مختلف روند تولید محصولی استثنایی و مفید را به همراه می آورد که تقریباً در تمام کاربردهای ساختمانی و مهندسی قابل استفاده است. این محصولات معمولاً در ساختمان هایی که با محدودیت های فضایی مواجه هستند یا بالا بودن سطح ارزش عایق کاری در آنها مدنظر است مورداستفاده قرار می گیرند.

ارزش عایق کاری چیست؟

ارزش و معیار عایق کاری همان R-value و یا میزان مقاومت مواد در برابر جذب گرماست. از جمله عواملی که می توانند بر این معیار تأثیرگذار باشند می توان به تراکم ابتدایی و عمده فوم، تراکم هسته پلی استایرن، نوع گازهای استفاده شده در مرحله نقش فرآیند تولید، چگونگی به کاربردن فوم نوع پوشش نما و شرایط محیطی اشاره کرد.

MEPS

MEPS محصولی است بسته و برهم نهاده شده که می توان آنها را در قالب بسیاری از اشکال مرسوم و متداول تولید کرد. روند ساخت این محصول بدین گونه است که دانه های پلی استایرنی فوم منبسط نشده و پنتان مایع را به وسیله عامل دمش مخلوط کرده و در مخازن سربسته می ریزند. سپس این مخلوط به منظور منبسط شدن دانه ها گرما داده می شود تا اندازه دانه ها به چند برابر اندازه واقعی شان برسد. در مرحله بعد با تزریق این مخلوط در قالب هایی تحت گرما و فشار بالا بلوک هایی با اشکالی که مدنظر است ساخته و تولید می شوند. MEPS به صورت دانه های ریز نیز قابل دسترس است. این گونه، اغلب به عنوان عایقی در داخل بلوک های سیمانی و یا حفره های خالی میان دیوارها مورداستفاده قرار می گیرند.

XEPS

XEPS نیز محصولی شبیه به MEPS بوده که نسبت MEPS از قیمت بالاتری دارد و از نظر استحکام و فشردگی از پایه و اساس ایمن و محکم تری نسبت به MEPS برخوردار است. علاوه بر این، این محصول مقاومت و استحکام بسیار عالی در برابر عوامل طبیعی چون آب، سرما، گرما و فشار دارد و پایداری آن نسبت به بقیه محصولات بیشتر و طولانی تر بوده و ازلحاظ ساختاری برای استفاده در سقف ها و پانل های دیواری بسیار مناسب است.

PIR-PUR

PIR-PUR این نوع از فوم ها نیز از ساختار سلولی بسته بهره می برند و اغلب حاوی یکی از گازهای CFC و یا HCFC (رساناهای ضعیفی هستند) در ساختار سلولی خود هستند. مقاومت گرمایی بالای این نوع گازهای استفاده شده باعث شده است تا R-value این محصول بین 7 تا 8 قرار گیرد. این محصولات به صورت افشانه ای نیز قابل دسترس هستند و می توان آنها را به صورت پانل های ورقه ای با اشکال مختلف تولید کرد و قابلیت شکل پذیری بسیار عالی آنها در مکان ها و محل های مختلف، صرفه جویی در هزینه را به همراه آورده است. قابل ذکر است که R-value در این محصولات در طول زمان به علت فرّار بودن گازهای مورداستفاده و جایگزین شدن تدریجی هوا به جای این گازها با افت همراه است. این پدیده اغلب در دو سال اول پس از تولید رخ می دهد و به تدریج به ثبات می رسد و دیگر تغییری در آن مشاهده نمی شود مگر اینکه فوم به دلایلی آسیب ببیند. (آسیب های فیزیکی)

استفاده از فویل و روکش های پلاستیکی به کاهش خروج گاز از ساختار سلولی بسیار کمک می کند. آزمایش ها نشان می دهد که استفاده از این روکش ها، R-value را به مدت 10 سال بدون تغییر نگه می دارد. همچنین استفاده از فویل ها باعث حفاظت در برابر تشعشعات نیز می­شود.

ملاحظات تولید عایق های فومی

اگرچه این نوع از فوم ها ارزش غذایی برای حشرات و جانوران موذی ندارند، اما امکان ایجاد تونل و سوراخ های متعدد را برای آنها بسیار آسان می­کند و همین مسئله باعث کاهش R-value می شود. برای برطرف کردن این مشکل برخی از کارخانه ها در ساختار تولیدات خود از حشره کش ها استفاده می کنند. اما راه حل بهتر استفاده از این محصولات و عایق ها در دیواره های داخلی ساختمان به جای استفاده در دیوارهای خارجی ساختمان است.

نکته دیگر خطر آتش سوزی است که به علت امکان تصاعد گازهای سمی از فوم ها، روکش ها و پوشش های ضدحریق با ضخامت تقریبی 1.5 اینچ استفاده می شود اما در برخی از مکان ها نیز بر اساس دستورالعمل ها نیازی به استفاده از این روکش ها نیست. ضخامت روکاری روی این عایق ها نیز در موارد آتش سوزی بسیار مهم و قابل توجه است.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 231

فهرست مطالب شماره 231

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×