menu

ثبت آگهی رایگان

دکوراسیونی سرشار از آرامش

گفتگو با استاد نائینی، دکوراتور و مجسمه ساز دکوراسیونی سرشار از آرامش تجمل به مخاطب آرامش نمی دهد ؛ این جمله را علی نائینی دکوراتور، مستندساز، نقاش و مجسمه ساز می گوید. این هنرمند در پاسخ به یک سؤال مشخص چگونه می توان با روح دکوراسیون روی مخاطبانی همچون موکل یک وکیل تأثیر گذاشت؟ می گوید اگر یک وکیل بودم برای فضای دفترم از تمام مؤلفه هایی استفاده می کردم که به موکلم آرامش دهد. این هنرمند که به دکوراسیون با چیدمان ایرانی ارزش می نهد، دلی حرف می زند، دلی عمل می کند، دلی خلق می کند و با قشر محترم وکلا هم برخورد داشته و تجمل موجود در دفاتر برخی وکلا را چندان پسند نکرده است. معتقد است تجمل به هیچ وجه به کسی که آمده تا مشکلش را حل کند آرامش نمی دهد. در همین راستا با علی نایینی گفتگویی انجام داده ایم که می خوانید. چه شد که به سمت دکوراسیون گرایش پیدا کردید؟ 45 سال است در زمینه دکوراسیون کار می کنم. با نقاشی شروع کردم. به دلیل علاقه ای که به سینما داشتم رشته کارگردانی خواندم و این رشته باعث شد برای ساخت فیلم های مستند سفرهای متعددی به اقصی نقاط ایران داشته باشم و با هنرهای روستایی و معماری گذشته ایران آشنا شدم. این اواخر یعنی از ده سال پیش تاکنون دیدم کاری که دارم انجام می دهم چقدر می تواند مرتبط با دکوراسیون به خصوص با چیدمان ایرانی باشد. ضمن اینکه شبیه کارهای دکوراسیون سنتی ایران که با کاهگل کار می کردند و به اصطلاح سبک اصفهان می گفتند نباشد. سعی کردم ضمن اینکه حال و هوای ایرانی داشته باشد برای زندگی امروز هم قابل تحمل باشد. به همین دلیل در ده دوازده سال اخیر کار دکور، دو هتل بزرگ نارنجستان محمودآباد و امیرکبیر اراک را شروع کردم. در تهران هتل ملل را کار کردم. چون بیشتر مسافران این هتل ها خارجی هستند مدیران هتل دوست داشتند دکور ایرانی باشد. کار بزرگ دیگری که انجام دادم تمام سالن های انتظار سینما آزادی را دکور زدم. برای اجرای دکوراسیون داخلی چه باید کرد؟ برای دکوراسیون داخلی می توان جزءبه جزء کار کرد. باید برای هر فضایی طراحی خاص خودش را ایجاد کرد. اگر بخواهید فرم یا سبکی را همه جا استفاده کنید بعد از مدتی خسته کننده می شود. سعی می کنم چیزهایی را که برای دکوراسیون استفاده می کنم از بیرون تهیه نکنم بلکه بسازم تا برای بیننده نو و تازه باشد. چیزی که قبلاً دیده شده و تکراری باشد خیلی سریع برای بیننده عادی می شود و جالب نیست. برای همین کم کم احساس کردم کارهایم فرمی پیدا کرده که مختص خودم است. مهم ترین مسئله ای که در کارم اعمال می کنم احساس آرامشی است که بعد از چیدمان و دکوراسیونی که انجام می شود اهمیت پیدا می کند؛ زیرا همان آرامش فکر بیننده را به آرامش می برد و در آن آرامش؛ راحت تر می تواند با اطراف خود ارتباط برقرار کند. شما چگونه به کار دکوراسیون می پردازید؟ در حقیقت نوعی شهود است که آدم احساس کند آن آرامش را با چه چیدمانی باید ایجاد کند. هر جزء کجا باید باشد تا آن آرامش را ایجاد کند؟ اگر چیزی یا جزئی سرجای خود نباشد و آرامشی را که مد نظرم است دچار خدشه کند حذف یا جابه جا می کنم. هیچ اصولی را هم رعایت نمی کنم. اصولی که شاید خیلی ها در یک چارچوبی سعی می کنند انجام دهند را رعایت نمی کنم. من روی احساسم پیش می روم و جلو می روم و زیاد با عقل کار نمی کنم. تجملات و استفاده از تزئینات در دکوراسیون چه نقشی دارد؟ کسی که مشکل دارد می خواهد مشکلش حل شود. بر این باورم هرچقدر فضا ساده تر باشد به موکل احساس آرامش دهد. فضا باید طوری باشد که در همان چند دقیقه ای که منتظر است تا ملاقات صورت بگیرد با نگاه کردن به اطراف آرام شود. تجمل نمی تواند این آرامش را ایجاد کند. خودم به دفتر چند تن از وکلا مراجعه کردم، اولاً اینکه دکوراسیون داخلی کلاسیک بود. میز آنچنانی و صندلی های استیل و خیلی اشرافی دکور زده شده بود. به نظر من این ها باعث می شود کسی که به عنوان موکل می آید یک لحظه احساس کند شاید این وکیل اصلاً متوجه مشکل من نیست چرا که در یک دنیای دیگر است و مسئله من، مسئله او نیست. اگر وکیل بودید چه دکوراسیونی برای دفتر خود انتخاب می کردید؟ برای دکور کردن یک فضای خالی مبلمان، فرش، تابلوی دیواری، چراغ، پرده و... می خواهید. بین این مجموعه می توان یک هماهنگی ایجاد کرد ولی نباید خیلی مفصل از طیف رنگ ها استفاده شود که ایجاد سردرگمی کند. همه اینها به فضا بستگی دارد. باید فضا را دید بعد برای چیدمان تصمیم گرفت. ضمن اینکه دکوراسیون حتماً باید با سنخ کاری که قرار است انجام شود کاملاً در ارتباط باشد. کاری که با قانون و مسائل پیچیده سروکار دارد باید دکور ویژه خود را داشته باشد. من شهودی کار می کنم؛ یعنی باید فضا را دید. بنده هیچ گاه از یک فرش گران قیمت استفاده نمی کنم. فرشی را که بافت روستایی داشته و تضادی ایجاد کند می پسندم. اگر فرد وارد فضایی شود که خیلی برایش آشنا باشد از آن فضا فاصله می گیرد. این فضا می تواند مطب یک پزشک یا یک وکیل تجمل گرا که سبک بسیار سنگین کلاسیک را برای دکور دفتر خود انتخاب می کند.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 230

فهرست مطالب شماره 230

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×