menu

ثبت آگهی رایگان

اشتباهات رایج در نصب و نگهداری چیلر

اشتباهات-رایج-در-نصب-و-نگهداری-چیلر

می گویند همیشه باید کار را به کاردان سپرد. البته منظور فرد متخصص و حتی الامکان دانشگاه رفته یا حداقل دوره دیده ای است. این اصل اساسی حتی در پکیج هم صدق می کند حالا چه برسد به چیلر که خودتان مستحضرید خیلی بزرگ تر است.

چرا این را می گویم؟ به دلیل اشتباهاتی که در نصب و نگهداری این دستگاه بزرگ رخ می دهد و دست آخر بدنامی اش نصیب تولیدکننده اش می شود

نصب ناصحیح دستگاه

گاهی دستگاه چیلر از همان آغاز اسباب زحمت می شود، که این می تواند ناشی از نصب ناصحیح دستگاه باشد. چیلر را نباید نزدیک دیگ شوفاژ نصب کرد، چون گرمای دیگ هنگامی که چیلر خاموش است، می تواند فشار را در چیلر بالابرده و موجب پارگی دیسک ایمنی و فوران مبرد شود. البته در چیلرهای جدید باید دیسک ایمنی توسط یک خط لوله تخلیه، با بیرون ساختمان مرتبط شود.

سرد کردن بیش ازحد آب در برج خنک کن

بعضی می پندارند که خنک کردن هر چه بیشتر آب در برج خنک کن موجب بالا رفتن بازدهی کندانسور می شود. البته این اندیشه ممکن است تا یک نقطه ای درست باشد، اما چنانچه از آن حد تجاوز کند موجب اتلاف روغن، تراکم مبرد در کندانسور و کاهش مبرد در اپراتور می شود. چنانچه مهندس نگهداری چیلر، کاهش فشار و مکشی را مشاهده کند، اولین چیزی که به فکرش می رسد این است که مقدار مبرد کم شده است. درحالی که ممکن است اشکال از سرد شدن بیش ازحد آب در برج خنک کن باشد.

به جریان درآوردن آب خیلی گرم در چیلر

اگر آبی که باید توسط چیلر خنک شود، خیلی گرم باشد، می تواند سبب بروز شوک حرارتی گردد. این اشکال وقتی پیش می آید که شخص اپراتور، باز در اثر ندانم کاری و پیچاندن یک شیر، آب گرم را از دیگ شوفاژ راهی چیلر کند. شوک حرارتی برای لوله های چیلر زیان بخش است و می تواند سبب تغییر شکل آن ها و مسدود شدن مسیر جریان شود.

کارکرد دستگاه در شرایطی غیر ازآنچه در طرح پیش بینی شده

دستگاه چیلر برای کارکرد مطلوب باید در شرایطی کار کند که برای آن طراحی شده است و هر انحراف قابل توجهی از شرایط طرح می تواند بر کارایی دستگاه تأثیر منفی بگذارد. دست کم گرفتن موضوع بیرون دهی گاز در چیلرهای فشار ضعیف، با روش قدیمی بیرون دهی گاز به ازای هر پاوند هوا، 3 تا 7 پاوند مبرد تخلیه می شود. با مقرراتی که سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا وضع کرده است، این روش دیگر به اندازه کافی بازدهی ندارد. چیلرهای جدید دارای گاز گیرهایی با بازدهی بالا هستند که البته چیلرهای قدیمی را نیز می توان به این گاز گیرها مجهز کرد. اما از هر نوع گاز گیری که استفاده شود، چیلر باید تا حد امکان هوابندی شده و بدون درز باشد. افزایش دفعات بیرون دهی گاز بیش ازحد موجب اتلاف مبرد و ورود آلودگی ها و رطوبت به داخل چیلر می شود. وجود رطوبت در چیلر نیز طول عمر آن را کم می کند.

اضافه کردن بیش ازحد روغن

اپراتورها آموخته اند که وقتی سطح روغن از خط میانی سایت گلاس پایین تر رفت، باید روغن به دستگاه اضافه شود. قانون انگشت، فقط وقتی چیلر تحت بار کامل کار می کند، قابل استفاده است. اگر چیلر سانتریفوژ تحت باری کمتر از بار کامل کار کند، پایین تر بودن سطح روغن نیز جایز است. حال چنانچه شخص اپراتور روغن بیش ازحد لازم به سیستم اضافه کند، بار وارده به کمپرسور را افزایش می دهد که این می تواند موجب صدمه دیدن پره های کمپرسور شود.

قصور در تمیز کردن به موقع فیلترها و صافی ها

گاهی مسئولین نگهداری سیستم در تمیز کردن به موقع فیلترها و صافی ها کوتاهی می کنند، درحالی که تمیز نگه داشتن این دو وسیله و پاک کردن آن ها در حفظ کار آرایی چیلر بسیار مؤثر است.

عدم نگهداری صحیح برج خنک کن

از نگهداری صحیح برج خنک کن نباید غافل شد. تمیز کردن سالانه تشتک آب برج، اطمینان از سالم بودن باد زن ها و درستی کارکرد آن ها و غیره باید به طور مرتب انجام گیرد. نگهداری ناصحیح برج خنک کن می تواند موجب کاهش بازدهی سیستم و از آن مهم تر، رسوب گیری شدید لوله های کندانسور شود. تمیز کردن لوله های کندانسور را می توان با یک برس و آب یا مواد شیمیایی (اسید) انجام داد. اگر برای رسوب زدایی لوله ها از مواد شیمیایی استفاده شود و نتوان رسوبات کنده شده را با برس پاک کرد، باید داخل لوله ها را با آب پرفشار شستشو داد. البته اگر شستشو به خوبی انجام نگیرد، اسید باقیمانده در لوله ها می تواند آن ها را سوراخ کند. پیشنهاد می شود در مورد چگونگی رسوب زدایی از لوله ها، توصیه های کارخانه سازنده چیلر حتماً مراعات شوند.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 315

فهرست مطالب شماره 315

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×