menu

ثبت آگهی رایگان

راهکارهای مقاوم سازی خانه در برابر بلاهای طبیعی

راهکارهای-مقاوم-سازی-خانه-در-برابر-بلاهای-طبیعی

خشم طبیعت همه جا گریبان انسان را می گیرد. به ویژه اینکه آب وهوای زمین بیشتر به سمت بدتر شدن پیش می رود، هرلحظه و هرکجا که باشید، ممکن است به یکی از این بلاهای طبیعی مبتلا شوید. اما معماری هوشمند و مصالح ساختمانی پیشرفته تا حد بسیار زیادی به کمک انسان آمده تا جایی که او اکنون می تواند ساختمان هایی ایمن طراحی کند و بسازد. در این مقاله روش های مقاوم کردن خانه در برابر سیل، توفان، زلزله و آتش سوزی های احتمالی ارائه شده است.

مقاوم سازی ساختمان

1- پی (فونداسیون)

فونداسیون که از فرورفتن ساختمان به داخل زمین پیشگیری می کند، به صورت یک لایه محکم ساخته می شود و البته انواع متفاوتی دارد که نوع آن بر اساس نوع ساختمان و نیروهای وارده و خاک زمین مشخص می شود. اگر طراحی پی ساختمان به صورت منفذ دار انجام شود، هنگام سیل، آب از زیر ساختمان عبور می کند و صدمه ای به خود ساختمان نمی زند. یا می توان پی ساختمان را روی پایه هایی بنا کرد و فاصله میان پایه ها را با دیوارهای جداشدنی پوشاند. این دیوارها هنگام سیل از ساختمان جدا می شوند و درنتیجه از تخریب ساختمان جلوگیری می شود.

2- درختان

درختان را باید حداقل با 3 متر فاصله از ساختمان کاشت تا ساختمان از صدمات ناشی از آن ها هنگام توفان در امان بمانند.

3- فاصله ای پر از هوا

معمولا هنگام توفان، باد و باران به زیر روکش های معمولی ساختمان ها رفته و موجب تخریب آن ها می شوند. اما این مشکل را می توان با راه حلی ساده حل کرد. قرار دادن هوا بین پانل های روکش سیمانی الیاف دار و دیوار خانه، می تواند اندک آبی که وارد این فضا می شود را به راحتی خشک کند.

4- پنجره های سرامیک

در آتش سوزی های شدید، شیلنگ های آتش نشانی، شوک حرارتی تولید می کنند که معمولا منجر به خرد شدن شیشه های معمولی می شود و به شعله های داخل خانه اکسیژن می رساند. اما پنجره های سرامیکی شفاف می توانند در برابر 700 درجه سلسیوس بدون اینکه منبسط یا منقبض شوند، مقاومت کنند.

5- شیشه های مقاوم

وقتی خرده ریزه ای پراکنده در آسمان که براثر توفان ها به هوا برخاسته اند، با سرعت بالا به پنجره ها برخورد می کنند، احتمال شکستن و متلاشی شدن آن ها بسیار زیاد است. اما استفاده از ورقه های شیشه ای روکش شده با پلیمر، آن ها را مانند شیشه جلوی خودرو مقاوم می کند. بدین ترتیب شیشه موقع ضربه، فقط ترک برمی دارد اما متلاشی نمی شود و جلوی پراکنده شدن خرده های آن گرفته می شود. این پلیمر با مقاومت های متفاوتی وجود دارد که محکم ترین آن ها در شیشه های ضدگلوله کاربرد دارند.

6- مراقبت از در و پنجره ها

برای مراقبت از در و پنجره ها هنگام توفان، از کرکره های توفان، مخصوصا آن هایی که مانند کرکره های مغازه ها جمع شدنی اند، استفاده کنید. این کرکره ها موتوری و یا دستی هستند. ورقه های کرکره روی هم قفل شده و همچون سپری در برابر توفان عمل می کنند. وقتی به آن ها نیاز ندارید می توانید آن ها را جمع کنید.

7- روکش فولادی

آیا نگران آتش سوزی های مهار نشده هستید؟ نمای بیرونی خانه تان را با پانل های ضد آتش فولادی روکش کنید. با قرار دادن فوم های ضد آتش بین دیوار و ورقه فولادی روکش، خیالتان از بابت سرایت آتش به داخل خانه راحت خواهد شد. ( در ضمن این فوم ها، عایق های بی نظیری نیز هستند.)

8- دیوار بتونی

هیچ ماده ای به اندازه بتون نمی تواند در برابر آتش سوزی و وزش های معمولی باد دوام بیاورد. البته نور طبیعی و وجود در، برای هر ساختمانی خوب و عالی است که نصب ورقه های محکم بتونی جلوی این نور را می گیرد. اما چاره ای نیست و در مناطق مستعد آتش سوزی باید از چنین مصالحی استفاده کرد و ازآنجایی که بتون هم در برابر آتش سوزی های شدید مقاومت خود را از دست می دهد، بهتر است ترکیبی از بتون و فولاد برای روکش ساختمان ها به کاربرد. بدین ترتیب خانه در برابر آتش سوزی های بزرگ بادوام می شود.

9- سقف

در مناطق سردسیر معمولا سقف خانه ها، شیب دار ساخته می شود تا برف و باران به پایین سر بخورند. چرا؟ معمولا روی یک سطح صاف، دانه های برف بارها و بارها آب شده و دوباره یخ می زنند. این وضعیت به تدریج به بافت و ساختار سقف صدمه زده و دچار نشت آب می شود. بنابراین بهترین راه حل، شیب دار ساختن سقف هاست. از طرفی به منظور کاهش گرما روی سقف خانه، بهتر است طبقه شیروانی خانه را کاملا خنک نگهدارید و آن را به خوبی تهویه و عایق بندی نمایید.

10- چمن

چمن، قهرمانی نادیده گرفته شده در مقابله با آتش مهار نشده است. گیاهانی که آب را در خود نگه می دارند، مانند آگوا، یوکا و کاکتوس در این مورد بسیار عالی هستند. بنابراین در باغچه منزلتان از این نوع گیاهان بکارید و تمام گیاهان خشک و یا مرده قابل اشتعال مانند کود گیاهی را نیز جمع آوری نمایید.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 313

فهرست مطالب شماره 313

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×