menu

ثبت آگهی رایگان

فضاهای معماری به چالش کشیده می شود

فیلم دکتر استرنج به کارگردانی اسکات دریکسون که بر اساس قصه های مصور مارول ساخته شده در سال 2016 اکران شد. این فیلم با بازی ستارگانی چون بندکت کمبربچ، ریچل مک آدامز، چیوتل اجیوفور، مدس میکلسون و تیلدا سوئینتون به نمایش درآمد. دکتر استرنج (Doctor S ange) فیلمی است که فقط به دلیل طراحی صحنه حائز اهمیت نیست، بلکه ترکیب جلوه های بصری و تصاویر گرافیکی یکی از بهترین نمونه های تلفیق طراحی و ساخت به شمار می رود. امسال فیلم سینمایی دکتر استرنج سهم مثبت زیادی را از جشنواره ها و منتقدها کسب کرد. به نوعی که آن را بهترین نمونه از تلفیق فضای معمارانه در سینما عنوان کرده اند. البته از نامزدی اسکار این فیلم در بخش جلوه های ویژه هم نمی توان گذشت. طراحان با خلاقیت هرچه تمام تر فضاهای معماری در این فیلم را درهم تنیده و آن را در مکانی خیالی دوباره سازی، تکرار و یا تلفیق کرده اند. نزدیک ترین نمونه نسبت به این پروژه فیلم سرآغاز (Inception) کریستوفر نولان است که حتی در اکثر مواقع از فیلم دکتر استرنج هم بهتر عمل کرده است. البته تماشای دکتر استرنج به خاطر فضاسازی نابش ارزشمند است. خلاصه فیلم دکتر استرنج ( بندیکت کامبربچ ) پزشک جراح متخصص اما به شدت مغرور است که اهمیت چندانی به وجدان خود نمی دهد. او که از دانش و وضعیت باثبات خود مطمئن است، براثر تصادف به شدت مجروح شده و عصب حرکتی دستانش را از دست می دهد تا بزرگ ترین بحران زندگی اش به سراغ او بیاید. استرنج حالا دیگر قادر به حراجی نیست و از طرف دیگر نمی تواند این وضعیت را تحمل نماید. ازاین رو تمام توانایی هایش را به کار می گیرد تا بتواند به دانشی دست پیدا کند که عصب دستانش را بازگرداند و در این راه متوجه می شود که در منطقه ای دوردست فردی وجود دارد که می تواند او را نه با چاقوی پزشکی بلکه آزادی روح و سپس جسم، درمان نماید. او بدین منظور نزد وی می رود اما... مهم ترین نکته طراحی سکانس های فیلم و جلوه های بصری مربوط به ایجاد تعادل، نامتعادل بودن و حس تعلیق بیش ازاندازه بود. چارلز وود کار بسیار سختی در این پروژه را به مرحله اجرا رسانده است. ترکیب بندی مکان ها، ساختمان، محله، آپارتمان و ... از شاهکارهای دنیای سینما مدرن به شمار می رود. سکانس لندن در ابتدای فیلم گویای نبوغ بصری و جسارت گروه طراحی را به ما نشان می دهد. در سکانس اکشن لندن دیوارها و پنجره ها و ستون ها مثل اوریگامی شروع به چرخیدن به دور خودشان و ایجاد شکل های هندسی عجیب وغریب که بی وقفه در حال تغییرند می کنند. اکثر فیلم های مارول که به صورت مجموعه ای دنباله دار در حال ساخت هستند تاکنون از چنین حس تعلیق و ترکیب بندی برخوردار نبودند. البته تمام آن پروژه ها ارزشمند بوده و ارزش تماشا را دارند، ولی مانند دکتر استرنج فضاهای معماری را این گونه به چالش نکشیده اند. ساخت این فیلم از روی کمیک مصور مارول که تقریباً دو ساعت به طول انجامیده از برنامه ریزی این کمپانی و سازندگان فیلم حکایت می کند.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 312

فهرست مطالب شماره 312

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×