menu

ثبت آگهی رایگان

قدرت فراقانونی شهرداری در پلمپ املاک

قدرت-فراقانونی-شهرداری-در-پلمپ-املاک

گروه ساخت و ساز: احتمالا در طول روز هنگام عبور از معابر شهر، مدام با تصویر ناخوشایند بلوک های سیمانی جلوی مغازه ها و املاک تجاری و مسکونی که علاوه بر احتمال خطرآفرین بودن، چهره شهر را هم به شکل تأسف آوری نازیبا می کند، روبه رو شده اید. این در حالی است که تا چند سال پیش برای پلمب اماکن معمولا از نوشته ای که دربرگیرنده حکم قضایی و دستور پلمب مکان بود، استفاده می شد.

اما اینکه چطور شده که بلوک های قطور سیمانی جای احکام نوشته شده را گرفته اند، نکته ای است که می تواند دلایل و ابعاد مختلفی داشته باشد. نیوجرسی ها همان موانع ترافیکی کنار جاده یا خیابان هستند که از آنها برای بستن خروجی یا ورودی اتوبان ها نیز استفاده می شود و این روزها به منظره های آشنایی در شهر تبدیل شده اند. بلوک هایی که بسیاری از شهروندان در عبور از معابر شهری با آن مواجه می شوند و گاه از وجود آنها نیز شکایت دارند. جدا از مسائل ایمنی، مخدوش شدن سیمای شهری، مسأله ای است که در مورد این شیوه پلمب اماکن باید به آن توجه داشت.

نیوجرسی بدون حتی تذکر زبانی

چند روز پیش بود که یکی از مخاطبان ما در تماسی تلفنی با دفتر نشریه به انتقاد از سیاست های شهرداری در پلمپ اماکن مسکونی و تجاری پرداخت. وی به پیام ساختمان گفت: ساعت 7 صبح که به روال هر روز می خواستم وارد دفتر کارم بشوم، با قطعات سیمانی بزرگ جلوی ساختمان و پارکینگ مواجه شدم.

وی افزود: با دیدن این منظره هاج و واج مانده بودم که چه تخلفی مرتکب شده ام که خودم خبر ندارم. بعضی از همسایه ها از بنده دلیل این اقدام شهرداری را می پرسیدند و وقتی من جواب می دادم که هیچ تخلفی نکرده ام، باورشان نمی شد. برخی دیگر هم قصاص قبل از جنایت می کردند. ماجرا آنجایی عجیب تر بود که حتی شهرداری قبل از این کار، هیچ اخطاری به ما نداده بود.

اشتباه عجیب شهرداری

این شهروند ناراضی ادامه داد: در نهایت به شهرداری ناحیه مراجعه کردیم. بعد از اینکه پیش مسئول محترم شهرداری رفتیم، متوجه شدیم که شهرداری دچار اشتباه شده است؛ ماجرا از این قرار بود که چهار سال قبل از خرید ساختمان توسط ما، یک شرکت از ساختمان مورد نظر استفاده تجاری کرده بود و چون پول تغییر کاربری را به حساب شهرداری واریز نکرده بود، بعد از چهار سال بدون بررسی جوانب امر و در حالی که شرکت قبلی حدود چهار سال است که این ساختمان را ترک کرده اقدام به گذاشتن نیوجرسی روبه روی ساختمان بنده کردند؛ آن هم بدون حتی یک تذکر کتبی یا زبانی.

5 نکته ماجرای نیوجرسی ها

وی اظهار داشت: اگر چه بعد از شهر همان روز شهرداری اقدام به برداشتن نیوجرسی ها از روبه روی ساختمان کرد اما چند نکته را نباید از نظر دور داشت. نخست اینکه چگونه شهرداری که کوچک ترین تخلف را با هدف کسب درآمد ثبت و ضبط می کند، پس از چهار سال که از نقل مکان شرکت.... می گذرد، به فکر اخذ جریمه افتاده است؟! نکته دوم: آیا شهرداری نباید قبل از استفاده از قوه قهریه، به مالک اخطار بدهد؟! نکته سوم: در زمان مراجعه به شهرداری ناحیه ما را به اجرای احکام شهرداری ارجاع دادند؛ ساختمانی که خود مسکونی بود و از آن استفاده اداری می شد؛ بماند که ساختمان به شدت فرسوده و بی کیفیت بود اما مگر نباید همه جا تخلف بد باشد؟! چرا شهرداری که خود مجری قانون است، هر جا بخواهد دست به تغییر کاربری می زند؟ نکته چهارم: شهرداری با استفاده از این قطعات بتنی سنگین هم سیما و منظر شهری را مخدوش می کند و هم عبور و مرور مردم را دچار مشکلاتی نموده و احتمال وقوع خطراتی مانند آنچه که در سال 93 برای دختر 17 ساله تبریزی روی داد، محتمل است. آیا کشور های توسعه یافته هم همین کار را می کنند؟! نکته پنجم: شهرداری در ماجرای حادثه پلاسکو عنوان کرد که ما بی تقصیریم چرا که برای تعمیر ساختمان به مالک تذکر داده بودیم و به نوعی خودش را با بهانه نداشتن قدرت اجرایی تبرئه کرد اما گذاشتن نیوجرسی روبه روی املاک مردم آن هم بدون تذکر، نشان از یک قدرت اجرایی فراقانونی دارد. با این تفاوت که گذاشتن نیوجرسی جلوی مجتمع های تجاری مانند پلاسکو و علاء الدین با هدف تعمیر و بهسازی، درآمدی برای شهرداری ندارد وبه همین دلیل رغبتی به این کار نشان نمی دهند.

نیوجرسی یا پلمپ؟!

بر اساس ماده 543 قانون مجازات اسلامی هرگاه محلی برحسب امر مقامات صالح رسمی مهر یا پلمب شده باشد و کسی عالما و عامدا آنها را بشکند یا محو کند یا عملی مرتکب شود که در حکم محو یا شکستن پلمب تلقی شود، به حبس از سه ماه تا دو سال محکوم خواهد شد در صورتی که مستحفظ آن مرتکب شده باشد به حبس از یک تا دوسال محکوم می شود و اگر ارتکاب به واسطه اهمال مستحفظ واقع شود، مجازات مستحفظ یک تا شش ماه حبس یا حداکثر 74 ضربه شلاق خواهد بود. حال سوال این است که با توجه به قانونی که در مورد فک پلمب وجود دارد و مجازاتی که برای متخلفان در نظر گرفته شده است، آیا ضرورتی برای اعمال قانون به این شیوه وجود دارد؟! آن هم در شرایطی که طبق تبصره یک ماده 27 قانون نظام صنفی، قبل از پلمب محل دایر شده از 2 تا 20 روز به دایرکننده مهلت داده می شود تا کالای موجود در محل را تخلیه کند و براساس تبصره 2 همان ماده، کسانی که پلمب یا لاک و مهر محل های تعطیل شده در اجرای این قانون را بشکنند و محل های مزبور را به نحوی از انحاء برای کسب مورد استفاده قرار دهند، به مجازات های مقرر قانون مجازات اسلامی محکوم خواهند شد. شهرداری نیز از طریق اداره کل امور اجرایی کمیسیون های ماده 100 که زیرمجموعه معاونت معماری و شهرسازی است می تواند با هرگونه تخلف در حوزه ساخت و ساز برخورد کند. حال ممکن است این تخلف مربوط به تغییر کاربری غیرمجاز یا نداشتن پروانه ساخت باشد.

پژوهشگران چه می گویند؟!

فرشید مقدم، پژوهشگر شهری در این باره می گوید: پلمب کردن به این شیوه علاوه بر اینکه باعث زشت شدن سیمای شهر می شود، خطرات و مزاحمت هایی را هم به همراه دارد. مثل همان اتفاقی که در تبریز افتاد و منجر به مرگ شد. ظاهرا این شیوه پلمب کردن خیلی وقت ها هم کارساز نیست و دیده شده که مالک از کنار یا بالای بلوک ها رفت و آمد کرده و به کسب و کار خود مشغول بوده است.

شهرداری مقصر است

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به خطرات نیوجرسی ها و جا به جایی آنها توسط شهروندان می گوید: در بسیاری از مواقع دیده شده زمانی که یک نیوجرسی در محل ورودی یک واحد تجاری قرار می گیرد، صاحبان ساختمان ها اقدام به جا به جایی این نیوجرسی ها کرده و حتی برای رد شدن از آنها، افراد اقدام به بالا رفتن از نیوجرسی ها می کنند.

ابوالفضل قناعتی تاکید کرد: در صورتی که کوچکترین اتفاقی برای شهروندان در حال تردد در این ساختمان و یا حتی اطراف آن بیافتد، صاحب ساختمان به عنوان مقصر شناخته می شود و در موارد بسیاری نیز دیده شده که شهروندان برای عبور از این نیوجرسی ها دچار آسیب دیدگی شده اند. با این حال حسین هوشمند، وکیل پایه یک دادگستری نظری متفاوت از ایشان دارد و در این باره می گوید: «پلمب اماکن با حکم قضایی انجام می شود اما اعمال قانون به این شیوه یعنی گذاشتن بلوک بتنی جلوی در اماکن، امری متعارف و مرسوم نیست و در صورتی که بر اثر استفاده از این بلوک ها، اتفاقی برای کسی رخ دهد، شهرداری مقصر خواهد بود.»

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 301

فهرست مطالب شماره 301

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

دیدگاه خوانندگان :

سوال ایا این کار شهرداری جرم است یا حزو وطایف تعریف شده

باسلام خدمت شما الان مدت 19ماه میشود شهرداری بدون دلیل جلو وردی ما نیوجرسی گذاشته خواهشمندم آدرس بدم تشریف میارید

باسلام خدمت دوستان عزیز. دوروزه پیش یک پیام فرستادم چند لحظه بعد پیامی دریافت کردم که در حال بررسی می‌باشد

باسلام خدمت همگی من چند روز پیش یک پیام در مورد نیوجرسی که شهرداری گذاشته فرستادم چند لحظه بعد پیام آمد دردست برسی چقدر طول می‌کشه جواب بگیرم


×