menu

ثبت آگهی رایگان

نوگرایی در سنت یا سنت در نوگرایی

کد مطلب: 3517 امید صمیمی *با به کارگیری رنگ و بوی معماری گذشته در معماری مدرن میتوان ضمن بیان حس و حال گذشته ازلحاظ هندسه و فرم هنری نیز سیمای آشنایی از نگاه عموم به بنا بخشید و فکر و دانش را در خدمت طرح و ساخت بناهایی قرار داد که پاسخگوی نیازهای مردم باشد.در این راستا،میتوان بهره گیری از مصالح روز همانند بتن و فولاد و وام گیری از هندسه اصیل ابنیه تاریخی مانند تاس و نیم تاس هایی که در بناهای تاریخی ایران زمین کاربرد داشته اند همراه با سیمای مدرن را در فرم ورودی ساختمان کارخانه تولید دارو در پارک فناوری پردیس مشاهده نمود.در طراحی این کارخانه داروسازی با توجه به تولید سه نوع داروی پروبیوتیکی ،ضد سرطانی و هورمونی و با اعلام نیازمندیهای کارفرمای پروژه و حضور تیم اداری و فضاهای موردنیاز کارمندان غیرمتخصص در کنار کارمندان متخصص به لحاظ چیدمان نیاز به فضایی برای قسمت تولید با متراژ بیشتر احساس گردید؛یعنی طبقات بالاتر مساحت بیشتری داشته باشند.به ناچار جهت افزایش متراژ طبقات، کنسول های حجمی در طرح به وجود آمد و چهار طبقه اداری،تولید مقدماتی، تولید نهایی و طبقه تأسیسات ایجاد گردید که به لحاظ مسائل فنی و قوانین GNP (قوانین سازمان جهانی بهداشت) دارای سه حجم اصلی منفک از یکدیگر در چهار طبقه بود. به جهت حرکت چرخشی در تولید و فرایند ساخت داروهای فوق الذکر نزدیک ترین و بهینه ترین فرم در پلان ها فرم مربع است و هندسه ویژه ساختمان مدول مربع هم در پلان و هم در نما و پیکره بیرونی نما و هر یک از 3 حجم تولیدی دارو مدولاسیونی از مربع هایی به ابعاد 5/4 متر در 5/4 متر پدیدار گردید که با چهارمدول 5/4 متر در ارتفاع 18 متر و با توجه به ارتفاع کلی ساختمان در نهایت به عدد 19 متر ارتفاع کل بنا دست مییابیم. در پلان ها نیز ابعاد سالن های تولید در قسمت فوقانی 18 متر در 18 متر است و تمامی کنسول های بیرون زده نیز از این مدول مکعبی و مربعی بهره میگیرند.رعایت نکات اقلیمی با توجه به ساخت بنای فوق الذکر و گردوغبار دائمی منطقه پروژه و حضور دائمی ریز گردها و نور گریزی عملکردهای درونی پروژه ریتم پلکانی معکوس انتخاب گردید تا علاوه بر عدم ایجاد سطوح خاک گیری که در معرض ریزش باران باشند سطوح زیرین تخت طراحی گردد. اینگونه فرم ها علاوه بر سایه اندازی بر روی سطوح تحتانیشان ناهماهنگی بصری ناشی از ریزش نزولات آسمان را به وجود نمیآورد و از هزینه های نگه داری ساختمان نیز به مراتب کاسته میشود .در خصوص هندسه متمرکز جمع شونده به بالا در ورودی اصلی میتوان خاطرنشان کرد که در تمامی پروژه های اصیل و سنتی این مرزوبوم با به کارگیری هندسه معماری ایرانی و بهره گیری از تکنیک های آجرکاری و تزئینات کاشیکاری و آینه کاری بر روی آن فرمی مناسب برای رسیدن از دیواره های باربر به گنبد و سقف استفاده میگردید که در قسمت ورودی این ایده و فرم ناب و بیهمتای معماری ایرانی به منصه ظهور رسیده است .*کارشناس معماری

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 228

فهرست مطالب شماره 228

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×