menu

ثبت آگهی رایگان

معمار توسعه دهنده ژاپن

کد مطلب: 3453 «کنزو تانگه» متولد 1913 در اوزاکای ژاپن که علاوه بر ایجاد شاهکارهای معماری فراموش نشدنی و تحسین برانگیز در قرن بیستم، تزها و پیشنهاد های کاملاً نویی را در عرصه طراحی شهری نیز ارائه کرده، تلاش خلاقانه و ثمربخشی را برای پیوند دادن سنت ژاپنی و نوجویی مدرن به نمایش گذارده است.او سال ها به تدریس معماری و طراحی شهری در دانشگاه توکیو و دیگر دانشگاه های دنیا اشتغال داشته و معماران سرشناسی همچون آراتاایسوزاکی و کیشو کوروکاوا از دانشجویان آتلیه تانگه بوده اند.آثار لوکوربوزیه ( Le Corbusier ) بود که تجسم او را به وجد آورد و در سال 1935 به عنوان دانشجوی معماری در دانشکده معماری دانشگاه توکیو شروع به تحصیل کرد .وی رساله دکترایش را در سال 1959 با عنوان «ساختار شهرهای بزرگ با توجه به اندازه و موقعیت آنها» برگزید. طرح جامع او برای شهر توکیو در سال 1960 ، پاسخ منطقی تیم تانگه به این مشکلات بود که طبیعتی فکر شده را برای شهر قائل میشد که اجازه رشد و تغییرات را به شهر میبخشید . طرح جامع توکیوی او توجّهات بسیاری را به سمت خویش معطوف ساخت چراکه ایده نوی او مشتمل بر گسترش شهر از کناره های ساحلی به وسیله پل ، خرابه مصنوعی ، پارکینگ های شناور و کلان ساختارها در نوع خود بینظیر وش بسیار بدیع بود . تنها پروژه کامل شده «تانگه» در ایالات متحده ، قسمت الحاقی موزه هنر «مینیاپولیس» (Minneapolis ) است که طراحی کرد . قسمت اصلی این موزه در سال 1911 درقالب سبک نئوکلاسیک طراحیشده بود . در تمام پروژه های او ، یک تِم کلی به چشم میخورد که او در قالب کلمات این گونه بیانشن میکند :معماری باید چیزی داشته باشد که قلب انسان آن را طلب میکند . اما هم چنان ، فرم های ساده ، فضاها و نماها باید منطقی باشند . کار خلاق امروزه با دو عامل همزمان فن آوری و انسانیّت گره خورده است . نقش سنت همانند یک کاتالیزور است که یک فرایند شیمیایی را تسریع کرده و جلو میاندازد اما در پایان آزمایش دیگر قابل تشخیص نیست. سنّت ، میتواند در فرایند خلق نقشی به عهده گیرد اما به خودیخود دیگر نمیتواند خلّاق باشد.«کنزو تانگه» در پیشرفت و توسعه ژاپن نقش مهمی ایفا کرد و در سال 1964 استادیوم المپیک توکیو را بنا کرد. «کنزو تانگه» در سال های قرن بیستم در پنج قاره جهان فعال بوده است؛ طرح بنای صلح یادبود فاجعه هیروشیما و پارک و ساختمان های ملحق به آن (مسابقه 1964) در مکانی که در ششم اوت 1945 انفجار نخستین بمب اتمی را به خود دید، از نخستین پروژه های اوست.مشهورترین اثر او بیتردید سالن های المپیک 1964 توکیو ( 1960) است.این سالن ها دارای آوازه جهانی هستند و در هنر ژاپنی به مثابه ابتکاری که در سنت ملی ثبت گردد جای گرفتند.تانگه طرح های به انجام نرسیده ای هم در تهران داشت که به واسطه همزمانی با وقوع انقلاب به انجام نرسیدند: برج های سه قلوی مسکونی هتل 700 اتاقه (در تقاطع بلوار کشاورز و خیابان حجاب فعلی) و مجموعه شهری در تپه های عباس آباد (همزمان با ارائه طرح های پیشنهادی توسط لوی کان و سپس ارائه طرح مشترک به درخواست کارفرما) از آن جمله اند که هر سه در سال 1353 / 1974 ارائه شده اند.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 228

فهرست مطالب شماره 228

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×