menu

ثبت آگهی رایگان

صدور پایان کار پس از 40 سال

کد مطلب: 2193گروه ساخت وساز : مسئولان شهرداری ادعا می کنند که با تخلفات ساختمانی برخورد می کنند اما نوع برخورد این ارگان به گونه ای است که جرائم را بر تخریب یا اصلاح ساختمان ترجیح می دهند و اگر در برخی مواقع رأی به تخریب ساختمان داده شده است ، موضوع در کمیسیونی به نام «توافقات» حل شده تا همچنان این باور در ذهن شهروندان پابرجا باشد که شهرداری از کنار تخلفات ساختمانی با گرفتن جریمه می گذرد .

در ادامه تهیه سلسله گزارش های پیام ساختمان از مراجعات مردم به شهرداری سراغ یکی دیگر از مناطق 22 گانه تهران رفته ایم . گزارش این شماره را با هم مرور می کنیم .

شهرداری خانه خاله نیست

مرد میان سالی که خود را سازنده معرفی کرد در باره علت مراجعه به شهرداری گفت : من در فرایند ساخت وساز در پشت بام خانه اقدام به احداث یک باب انباری نمودم که بلافاصله موضوع به شهرداری گزارش و در کمیسیون ماده 100 مطرح شد .وی ادامه داد : کمیسیون ماده 100 رأی به جریمه داد و با توجه به اینکه میزان جریمه باعث از بین رفتن توجیه اقتصادی انباری می شد ، درخواست خودم را برای تخریب ساختمان مطرح کردم اما در کمال تعجب با این درخواست بنده مخالفت شد؛ مسئول محترم عنوان کردن؛« شهرداری خانه خاله نیست که هر جور بخواهی رفتار کنی. باید از ابتدای ساخت چنین اشتباهی مرتکب نمی شدی» . حالا خودتان قضاوت کنید .

کمیسیونی من درآوردی

ارباب رجوع دیگری از وجود کمیسیونی به نام «توافقات» خبر می داد که قادر است حتی رأی کمیسیون ماده 100 برای تخریب ساختمان را به جریمه تبدیل کند : «برخلاف طرح تفصیلی به جای ساختمان مسکونی چهار طبقه ، ساختمان تجاری 8 طبقه ساختم . قبلا هم این کار را کرده بودم و با پرداختن جریمه مشکل حل شده بود . این بار اما شهرداری منطقه در یک چرخش عجیب با توجه به سابقه ای که از بنده داشت ، تصمیم به تخریب ساختمان گرفت» .وی اضافه کرد : بعدازاینکه رأی کمیسیون ماده 100 صادر شد و بنده به آن اعتراض کردم ، موضوع در کمیسیونی به نام توافقات مطرح شد که خوشبختانه تخریب تبدیل به جریمه شد .به طورکلی مشکلی در شهرداریها نیست که حل نشود !

پایان کار برای خانه 40 سال ساخت«جریمه نقدی پای ثابت تمام مراجعات به شهرداریهاست . معمولا در شهرداری برای رفع مشکلات و تخلفات ساختمانی راهکاری به نام جریمه قرار داده است .» این را یکی از مراجعان می گفت . وی اظهار داشت : مدتی است که تصمیم به فروش خانه پدری گرفته ام . برای اینکه ساختمانم را بفروشم ، نیازمند سند بودم . به سازمان ثبت اسناد مراجعه کردم و آنها از بنده پایان کار شهرداری را طلب کردند . این در حالی است که زمان ساخت اصلا پایان کاری در کار نبوده است .

مالک ناراضی گفت : شهرداری عنوان می کند که برای صدور پایان کار باید مبلغی را که اتفاقا برای بنده سنگین است ، بپردازید؛ سؤال این است که پایان کار به چه معناست ؟ اگر ساختمانی 40 سال پیش ساخته شده قطعا کار آن درهرصورتی که ساختمان با کیفیت یا بی کیفیت باشد ، پایان یافته است . نباید هر چیزی را بهانه پول و جریمه گرفتن قرار دهند .دیواری وسط پارکینگزمانی احداث پارکینگ در ساختمان اجباری نبود ، هر سازنده ای می توانست آپارتمان بسازد ، بدون اینکه پارکینگ آن را تأمین کند اما امروزه شهرداریها احداث پارکینگ را به ازای هر واحد مسکونی اجباری کرده اند . بااین وجود برخی از سازنده ها به خوبی قانون را دور می زنند و نهایتا مبلغی را هم تحت عنوان جریمه به شهرداری می پردازند .

یک نمونه از این موارد را مالکی که زمینش را برای ساخت وساز مشارکتی به یک سازنده داده بود ، برای ما اینگونه شرح داد : «زندگی من از پس انداز پول گذشته؛ همان حقوق بازنشستگی هم برای من و همسر پیرم زیاد است؛ کسی را هم در ایران نداریم . از دار دنیا یک ساختمان قدیمی داشتیم که زمینش را برای ساخت وساز مشارکتی در اختیار یک سازنده قرار دادم . قرار شد یک ساختمان دوطبقه 6 واحدی بسازد که یک طبقه برای من و یک طبقه برای ایشان بماند . این کار را انجام داد اما در برخی موارد مانند تأمین پارکینگ تخلفات عدیده ای انجام داد» .وی ادامه داد : علاوه بر اینکه تعداد پارکینگ ها به 6 واحد نمی رسد ، سازنده محترم وسط پارکینگ دیوار کشیده و عنوان می کند چون تعداد پارکینگ ها مانند تعداد طبقات به نسبت 50 - 50 باید بین طرفین تقسیم شود ، می تواند پارکینگ های خودش را جدا کند . ظاهرا قصد دارد در ادامه این واحد های پارکینگ را به واحد های تجاری یا انباری تبدیل کند . برای همین سراغ شهرداری آمدم تا اولا موضوع تعداد پارکینگ ها را تعیین کند و دوم اینکه از تجاری شدن آن جلوگیری به عمل آورد . مسئول محترم عنوان می کنند که این کار سازنده روال قانونی خودش را طی کرده و ازنظر ما بدون اشکال است .

دریافت عوارض از سازندگان مسجد

چند نفر با یک روحانی در حال بحث و تبادل نظر بودند . جلو رفتم و از دلیل مراجعه به شهرداری پرسیدم . یکی از آنها به پیام ساختمان گفت : باوجوداینکه طبق قانون مساجد از پرداخت هزینه های دریافت پروانه ساخت به شهرداری معاف هستند ، اما شهرداری عنوان می کند که این قانون به ما ابلاغ نشده است .وی اضافه کرد : کاری که ما می کنیم جزو وظایف سایر نهاد ها ازجمله شهرداری است؛ مسجد ساختن علاوه بر بعد عبادی که دارد ، تأمین سرانه های مذهبی مردم است و باری را از دوش شهرداری بر می دارد؛ این رفتار شهرداری حتی اگر قانون به آنها ابلاغ نشده باشد ، قابل دفاع نیست .

حرف آخر شهرداری جریمه است

آخرین نفر که با پیام ساختمان به گفتگو پرداخت ، جوانی بود که می گفت : «حدود سه ماه است دنبال گرفتن پروانه ساختمان هستیم . این در حالی است که هرلحظه احتمال ریزش ساختمان وجود دارد» . وی افزود : حرف آخر شهرداری گرفتن جریمه به هر طریقی است ، پس بهتر است هر چه سریع تر مبلغ آن را اعلام کنند تا تقدیم کنیم.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 215

فهرست مطالب شماره 215

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×