menu

ثبت آگهی رایگان

ضوابط تغییر کاربری اماکن مسکونی به تجاری

ضوابط-تغییر-کاربری-اماکن-مسکونی-به-تجاری

یکی از اختلافاتی که بین مردم با یکدیگر و یا با شهرداری بروز میکند ، نحوه استفاده از اماکن مسکونی است و به اصطلاح بدون مجوز کاربری مسکونی، ساختمان به تجاری تغییر داده می شود .

برابر قانون در شهر هایی که نقشه جامع شهر تهیه شده ، شهرداری وظیفه دارد طبق ضوابط نقشه مزبور در پروانه های ساختمانی، نوع استفاده از ساختمان را بیاورد و چنانچه برخلاف مندرجات پروانه ساختمانی در منطقه غیرتجاری، محل کسب یا پیشه و یا تجارت دایر شود شهرداری موضوع را تعقیب می کند .

چند سوال و جواب حقوقی دربار تغییر کاربری

پرسش : در صورت استفاده از اماکن مسکونی برای امور تجاری، شهرداری چه اقدامی انجام خواهد داد ؟

پاسخ : شهرداری به عنوان مدعی، موضوع را در کمیسیون ماده 100 مطرح می کند . این کمیسیون در شهرداری مستقر و مرکب از 3عضو است؛ یعنی یک نفر نماینده وزارت کشور و یک نفر از اعضای شورای شهر و یک قاضی دادگستری که پس از وصول درخواست ، شهرداری به طرف مقابل موضوع را ابلاغ میکند تا ظرف 10 روز توضیحات و پاسخ خود را به کمیسیون کتبا اعلام کند .پس از انجام این تشریفات موضوع با حضور نماینده شهرداری بدون آنکه حق رأی داشته باشد مورد بررسی قرار می گیرد .

درصورتی که برای کمیسیون ثابت شود از مکان مسکونی به عنوان مکان تجاری و کسب و پیشه استفاده میشود با تعیین مهلت مناسب که حداکثر 2ماه خواهد بود در مورد تعطیلی محل مزبور ظرف یک ماه اتخاذ تصمیم میکند و این تصمیم به وسیله مأمورین شهرداری اجرا می شود .

پرسش : چنانچه فردی ملــک مسکونیاش را به دیگری اجاره دهد و مستأجر از مکان مسکونی برای امور تجاری و کسب و پیشه استفاده کند آیا باز هم موضوع در کمیسیون ماده 100 مطرح می شود ؟

پاسخ : با اثبات تخلف از مقررات شهرداری و اقدام برخلاف آنچه در پروانه ساختمانی در خصوص نوع استفاده از ساختمان آمده ، چه این عمل توسط مالک و چه مستأجر صورت گیرد کمیسیون در مورد تعطیلی محل کسب و پیشه و تجارت اتخاذ تصمیم خواهد کرد .

پرسش : چنانچه مالک یا مستأجر متخلف پس از اتخاذ تصمیم مبنی بر تعطیلی محل کسب از تعطیل کردن آن خودداری کند چه اقدامی صورت خواهد گرفت ؟

پاسخ : تصمیم کمیسیون مبنی بر تعطیلی محل کسب توسط مأمورین شهرداری اجرا میشود و کسی که با علم و آگاهی از این تصمیم و تعطیلی محل کسب از آن ، برای کسب و پیشه و تجارت استفاده کند به حبس از 6 ماه تا 2سال و جزای نقدی محکوم میشود و محل کسب دوباره تعطیل خواهد شد .

پرسش : چنانچه شخصی از ساختمانی که دارای پروانه مسکونی است برای طبابت یا دفتر مهندسی استفاده کند بازهم مرتکب تخلف شده است ؟

پاسخ : دایر کردن دفتر وکالت ، دفتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق ، مطب ، دفتر روزنامه و مجله و یا دفتر مهندسی، برابر قانون شهرداری، تجاری محسوب نمی شود ، بنابراین استفاده از اماکن مسکونی به منظور راه اندازی کلینیک درمانی، آزمایشگاهی، طبی، تزریقات ، داروخانه و درمانگاه خصوصی منعی ندارد .

پرسش : اگر کسی انباری یا پارکینگ مسکونی و یا زیرزمین خود را برای امور تجاری یا کسب و پیشه اختصاص دهد آیا باز هم تعطیل می شود ؟

پاسخ : بله ، تغییر کاربری زیرزمین یا پارکینگ به محل کسب و پیشه که در پروانه ساختمانی به عنوان انباری یا پارکینگ ذکرشده ، تخلف بوده و موضوع در کمیسیون ماده 100 طرح خواهد شد .

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 210

فهرست مطالب شماره 210

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×