menu

ثبت آگهی رایگان

مشاهیر بزرگ معماری جهان

رایت پس از ساختن چند ساختمان که شرایط اقلیمی در طراحی آن دخیل بود، به اروپا رفت و سال 1910در ایتالیا اقامت گزید. سال 1914همسرش به طرز اندوه باری در آتش سوزی ساختمان تالیس جان سپرد. شوک و اندوه فراوان و تنهایی و درگیری با مشکلات مالی رایت را مجبور نمود تا با همکاری آنتوئین رایموند محاسب بزرگ آن دوره طراحی پروژه هتل توکیو را قبول کند. این پروژه ترکیب بندی بدیعی در شیوه ساختاری خاص او به وجود آورد و باعث دگرگونی عمیق شیوه معماری آینده او شد. این دگرگونی در فاصله(1920ـ1917)کاملاً مشهود بود. توپُری و عظمت احجام بسته ساختمانی، با سقف های سنگین دال بتنی و نقش برجسته های تزیینی که بازتاب یادگیری او از هنر مایایی بود و به صورت بسته حول یک حیاط مرکزی داخلی قرار میگرفت. این شیوه قلعه مانند محصور درونگرا به گونه ای شفاف از طبیعت پیرامون منفک شده بود و طراحی خود محوطه در آن نقش بسزایی داشت . خانه مشهور «میلارد» در پاسادنا که به خانه مینیاتوری شهرت داشت، ازجمله کارهای رایت بود (1923ـ192) که در آن از بلوک های بافت دار که خودش ابداع کرده بود، استفاده شد. اجزای پیش ساخته بتنی که به صورت توپر و مجوف، هم در نما، بیرون و هم در فضاهای داخلی به کار میرفته است، به بدنه ها امکان میداد تا با گیاهان بالارونده پوشش فضای سبز به وجود آورد. خانه آبشار،اثری شاعرانه و بی نظیر در سال های 1925تا 1927 یک گروه قبیله ای که افکار عرفانی داشتند ، گرد او جمع شدند. با تأثیر این گروه در سال 1928 خانه ضمیمه ای صحرائی «اوکاتیلورا» در حاشیه چالندر آریزونا را به اجرا در آورد. رایت پس از اجرای چند ساختمان دیگـــــــر، معروف ترین و باشکوه ترین کار خود را که به شیوه خلاقانه ای طراحی شد و در معماری ترکیب بندی بدیعی از معماری ارگانیک و مکتب کوبیسم و بازتاب های شیوه راسیونالیسم بود، به وجود آورد،یعنی ساختمان کوفمن یا خانه آبشار که ساخت آن از سال 1935ـ1939 به طول انجامید. محل ساختمان نزدیک میل رون در پادسانا(پنسیلوانیا ـ آمریکا) بود. این ساختمان بسیار شکوهمند و با معروفیت جهانی بر روی رودخانه ای که آبشار از آن جاری است، ساخته شد. شیوه ساخت خانه الهام گرفته از خانه های صحرایی است. این ساختمان در حول یک شومینه مرکزی سامان داده شده است. کل ساختمان روی صخره سنگی بسیار بزرگی که المان فونداسیون را تداعی میکند، قرار دارد مانند اغلب ساختمان های رایت المان های باربر همان دیوار سنگ چین عمودی است. احجام عظیم با زاویه قائمه و با نماسازی صاف بتنی در ارتفاعات مختلف به صورت موازی هم که به سطوح عمودی وصل میشوند، در طبیعت به حالت شناور گسترش مییابند و پلی را تداعی میکنند که بر روی دره کوچکی قرار دارد. مجموعه های به هم پیوسته و نفوذ و درک فضا در این حالت گسترش مییابد و به طرزی اساسی و پیشرو با استفاده از امکانات بتن آرمه، دیالکتیک مابین فضاهای داخلی و طبیعت پیرامون را به نحوی بسیار ظریف در این اثر شاعرانه و بینظیر برقرار میسازد. خانه آبشار دیدگاه آرمان گرایانه در پیوند با زندگی در طبیعت بود. در فاصله سال های 1944 تا 1950ساختمان برج لابراتوار را بر بالای ترکیب بندی ساخت و ستون های قارچ مانند بتن آرمه با فاصله از هم دیگر که سقف بزرگ و دایره ای شکل را به وجود میآورد، ساخت. رایت بار دیگر تمام پروژه های ساختمانی خود را معطوف درون گرایی نمادین کرد که تأمین روشنایی طبیعی فضاهای داخلی از سقف و هم چنین از طریق پنجره های سرتاسری که در قسمت فوقانی دیوارهای بیرونی تعبیه شده بود ،صورت میگرفت. رایت هم چنین در مورد خانه های شخصی روش خاص فردگرایانه خود را به کار برد و در مورد مکانیابی شیوه آرایش صلیبیشکل را که بخش عمده ای از فضاها حول هسته مرکزی قرار میگرفت ، کنار گذاشت. ساختمان برج پرایس در اوکلاهما را در فاصله سال های 1953تا 1956 ساخت. این برج 19طبقه عمدتاً با شیوه بلندمرتبه سازی در ارتباط بود و تلاشی بود جهت هویت دادن به آسمانخراش ها که رایت به آن توجه خاصی داشت. رایت در انواع معماری از اکسپرسیونیسم گرفته تا راسیونالیسم و معماری از مدرسه آمستردام تا جنبش استیل و ... بر تعداد بسیار زیادی از معماران معروف دنیا اثر گذاشته است. وی سخنرانیهای بیشماری و کتاب های زیادی در زمینه های مختلف معماری و شهرسازی دارد. ایدئولوژی معماری ارگانیک رایت توسط شاگردانش در سراسر دنیا بارها به چاپ رسیده و به حق میتوان رایت را در زمره بزرگ ترین معماران معاصر به شمار آورد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 203

فهرست مطالب شماره 203

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×