menu

ثبت آگهی رایگان

تولید عایق از نانو توسط محققان ایرانی

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با استفاده از نانوالیاف موفق به تولید ارزان عایق های حرارتی کم وزن با ضخامت کم و کارایی بالا شدند . کمیل نصوری، دانشجوی دکتری مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و محقق طرح اظهار کرد : عایق کاری مناسب برای جلوگیری از هدر رفت انرژی یکی از موضوعات مهم و مطرح در زمینه حفظ انرژیهای فسیلی و تجدید ناپذیر است .

عایق های حرارتی معمول از جمله پشم شیشه و فوم پلی اتیلن به هیچ وجه نمیتوانند پاسخگوی کاربرد های عظیم موجود در صنعت باشند؛ زیرا این مواد فقط در ضخامت های بالا پتانسیل کاربرد دارند .

نصوری در خصوص اهمیت تحقیق صورت گرفته عنوان کرد : با توجه به مشکلات و نقاط ضعف موجود در عایق های حرارتی متداول همانند راندمان پایین ، وزن و ضخامت بالا ، اشغال فضای زیاد و هزینه تولید بالا بر آن شدیم تا با استفاده از نانو مواد ، بر حجم گسترده ای از این مشکلات و نقاط ضعف فائق شویم . ازاین رو در این طرح ، از ساختار نانوالیاف با تخلخل های فراوان و ضخامت بسیار پایین در ساخت عایق حرارتی استفاده شده است . به گفته این محقق ، استفاده از این نانوالیاف در ساختار عایق ، سبب کاهش رسانایی حرارتی آن شده است . نتیجه دیگر این کار ، کاهش ضخامت و وزن عایق تولیدی در مقایسه با عایق های متداول است؛ درحالی که این امر نه تنها راندمان عملکرد عایق را کم نکرده ، بلکه صرفه جویی هزینه تولید و انرژی را به دنبال داشته است .

وی خاطرنشان کرد : کاربرد اصلی نتایج طرح حاضر در صنعت ساختمان به منظور عایق کاری حرارتی سطوح به ویژه شیرآلات ساختمان ها و جلوگیری از هدر رفت انرژی است . همچنین در محفظه های کنترل دمایی قابل حمل و نقل در بیمارستان ها نیز میتوان از آن استفاده کرد .

نصوری درباره برتری استفاده از نانوالیاف در مقایسه با کامپوزیت های پلیمری گفت : کار های انجام شده برای معرفی عایق حرارتی بیشتر مربوط به استفاده از کامپوزیت های پلیمری حاوی نانورس و نیز نانوکامپوزیت های ایروژل است . در این موارد خواص عایق حرارتی خوبی حاصل خواهد شد . با این حال در این نمونه ها توجهی به کاهش وزن و نیز ضخامت عایق نشده است ، ازاین رو توانایی رقابت با عایق های حرارتی موجود در بازار را ندارند .

دانشجوی دکتری مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تصریح کرد : از ویژگیهای برجسته نانوالیاف ، قطر بسیار پایین آن است که این قطر اندک منجر به حصول سطح مخصوص بسیار زیاد میشود . این ویژگی سبب جذب حرارت از طریق تشعشع ( که مکانیزم اصلی انتقال حرارت در این مواد است ) بر روی سطح نانوالیاف میشود .

نکته حائز اهمیت دیگر ، حضور تخلخل های بسیار زیاد و با اندازه کوچک در لایه نانوالیاف است . این خاصیت باعث میشود تا مسیر های کمتری برای حرکت فوتون ها و در واقع انتقال حرارت وجود داشته باشد . محقق طرح خاطرنشان کرد : در این طرح برای ساخت نانوالیاف از دستگاه الکتروریسی استفاده شده است . این لایه ها بر روی بافت پلی اتیلن قرارگرفته است تا عایق حرارتی ساخته شود . همچنین پس از تولید محصول نهایی به این شکل ، آزمون هایی از قبیل رسانایی حرارتی، عایق بودن حرارتی و بررسی میزان نفوذ بخار آب روی آن صورت گرفته است.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 202

فهرست مطالب شماره 202

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×