menu

ثبت آگهی رایگان

سقف کاذب

سقف-کاذب

سقف کاذب، سقفی است که به اسکلت ساختمان متصل گردیده و بار آن به سازه اصلی ساختمان وارد می شود. بدین ترتیب بین سقف مذکور و قسمت زیرین سازه اصلی، فضای خالی به وجود می آید.

این سقف ها می توانند، صاف و یا به شکل های مختلف ساخته شوند. سقف کاذب باید با مصالح سبک ساخته شده و قاب بندی آن به نحو مناسبی به اسکلت و یا کلاف بندی ساختمان متصل گردد تا ضربه تکان های ناشی از زلزله در آنها، موجب خرابی دیوارهای مجاور نگردد.

در ادامه سلسله مطالب پیام ساختمان تحت عنوان« کالای برتر» در این شماره به بررسی بازار سقف کاذب میپردازیم. با این توضیح که مطالب ارائه شده صرفاً اظهارات تولیدکنندگان و فروشندگان بوده و پیام ساختمان ضمن اینکه مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد، از چاپ نظرات مخالف و موافق نیز استقبال می کند.

تاریخچه سقف کاذب

مهندس نیک پور،کارشناس فنی شرکت ماندگاران درباره تاریخچه سقف های کاذب به خبرنگار پیام ساختمان گفت:سقف های کاذب اولیه به صورت قطعات پلاستیکی از سال 1365 به بعد در اولین سقف های کامپوزیت کُرمیت به کار رفت، اما گران بودن مصالح ، نچسبیدن به گچ وخاک و خزش (Creep) باعث شد که استفاده از آن با استقبال چندانی روبه رو نشود. از سوی دیگر انواع تولیدات ورق گالوانیزه به صورت رابیتس در شکل ها و فرم های مختلف و تولید مواد اولیه آن (ورق گالوانیزه) در ایران ، ما را به سمت استفاده از این محصول سوق داد.

مزایای استفاده از سقف کاذب

مهدی ذاکری، مدیرعامل آریا سازه سوادکوه به خبرنگار ما گفت:تحول در سقف کاذب ساختمان و نگرش متولیان ساختمان به این روش در دهه های اخیر امری غیرقابل انکار بوده و پیشرفت زیادی داشته است . وی افزود: در دهه های گذشته تکنولوژی تولید این محصول در ایران وجود نداشت ، لاجرم این مصالح از خارج وارد می شد و هیچگونه گارانتی و منبع قابل ردیابی نداشتند، اما امروز به یاری تلاش های مستمر، قسمت های زیادی از این مصالح و تکنولوژی ساخت آن بومی شده و این اطمینان وجود دارد که کیفیت محصول قابل پیگیری بوده و واحدهای تولیدی ما پاسخگوی کیفیت تولید و تحویل این محصول هستند.

ذاکری درباره مزایای استفاده از این محصول گفت: عبور تأسیسات، آکوستیک بودن، دکوراتیو بودن، سبک کردن ساختمان ها، هدایت و جلوگیری از اتلاف دما و رطوبت، نورپردازی مناسب با شرایط کار و زندگی و.... از مزایای استفاده از سقف های کاذب است.

وی درباره قیمت سقف کاذب گفت:ما سعی میکنیم با سودآوری کمتری نسبت به شرکت های خارجی محصول خود را ارائه کنیم تا جایی که قیمت سقف های کاذب ما 50 درصد ارزان تر از سقف های کاذب شرکت های خارجی است.باعث افتخار ماست که جنس با کیفیت ایرانی تولید میکنیم که توانایی رقابت با نوع خارجی آن را دارد.

ذاکری با اشاره به اینکه متأسفانه در ایران تنها 6 درصد انبوه سازان از سیستم سقف کاذب استفاده می کنند، گفت: انبوه سازان باید در آینده نزدیک 100 درصد از این سیستم استفاده کنند چون این سیستم مزایای زیادی دارد ازجمله اینکه با این سیستم جِرم ساختمان کم شده، سرعت اجرا بالا می رود و سرعت بازگشت سرمایه نیز در این سیستم وجود دارد.

این فعال بازار ساختمان با بیان اینکه؛ سقف های کاذب در برابر زلزله مقاوم هستند و بهتر است سازندگان از سیستم رابیتس سنتی استفاده نکنند چون توجیه اقتصادی ندارد، تصریح کرد: اجرای صحیح سقف کاذب در ساختمان ها می تواند به میزان قابل توجهی مصرف سوخت را کاهش دهد چون سقف کاذب با حذف بخشی از فضای خالی ساختمان، میزان مصرف انرژی را که برای تأمین سرمایش یا گرمایش این فضاها لازم است ،کاهش می دهد.

همچنین سقف کاذب در طبقات فوقانی می تواند از انتقال حرارت بین فضای داخلی و فضای خارج ساختمان بکاهد. ضمن اینکه استفاده از عایق های حرارتی در سقف های کاذب و اجرای صحیح و بدون درز اینگونه سقف ها تبادل حرارتی را کاهش می دهد.

ذاکری دلیل عدم رغبت سازندگان و انبوه سازان به استفاده از سقف کاذب را عدم شناخت آنها از این سیستم ذکر کرد و گفت: متأسفانه سازندگان درمورد شرکت های تولیدی که در این زمینه فعالیت میک نند، اطلاعات کافی ندارند. ضمن اینکه روش اجرا نیز بسیار ضعیف است و مربوط به سال های گذشته است و باید روش های اجرا قویتر شود .

قیمت سقف کاذب

وی درباره قیمت سقف های کاذب گفت: قیمت این محصول با استفاده از مصالح نوین ساختمانی هر مترمربع 14 هزار تومان است که شرکت های مشابه خارجی این محصول را با همین کیفیت 22 هزار تومان عرضه می کنند.

سقف کاذب تصویر دار

سقف کاذب آسمان، ایده نوینی در زمینه های دکوراسیون داخلی است که ازنظر بصری پنجره ای زیبا رو به طبیعت و آسمان برایتان به ارمغان می آورد . علیرضا دژآگاه ، مدیرعامل شرکت کیمیا دکور درباره این نوع سقف کاذب به خبرنگار پیام ساختمان گفت: سقف آسمان درواقع تلفیقی از سقف کاذب مشبک و تصاویر آسمان با بالاترین کیفیت و به صورت کاملاً ضد آب است.

این نوع سقف کاذب با توجه به روش نصب به صورت تایل های60 در 60، 30 در 30 و 120 در 60، توسط گروهی متخصص در زمینه نورپردازی و الکترونیک تولید و ارائه می شوند که قابلیت نصب در بسیاری از مکان های اداری، دفاتر کار، بیمارستان ها ( بخش کودکان، پرتو درمانی و ... ) ، لابی هتل ها، لابی مجتمع مسکونی و ... را خواهند داشت.

وی ادامه داد: سقف های کاذب مدرن طرح آسمان با دو نوع سیستم نوردهی Back light تولید می شوند که اختلاف قیمت حدود 20 هزارتومانی برای هر تایل نسبت به هم دارند.

دژآگاه درباره مزایای سقف کاذب گفت: سقف کاذب باعث حذف بخشی از فضای اتاق شده و نتیجتاً میزان مصرف انرژی که به منظور سرمایش و گرمایش این فضاها به کار می رود ، را کاهش میدهد. همچنین سقف کاذب از انتقال حرارت بین فضای داخلی و خارجی ساختمان در طبقات فوقانی می کاهد.

وی درباره قیمت سقف آسمان گفت: قیمت هر تایل بدون LED حدود 60 هزار تومان و با LED حدود 100 هزار تومان است.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 201

فهرست مطالب شماره 201

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×