menu

ثبت آگهی رایگان

عایق رطوبتی

عایق کالایی است که در دوام ساختمان و صرفه جویی در مصرف انرژی تأثیر زیادی دارد اما متأسفانه در کشور ما آن چنان که شایسته است استفاده از این کالا در ساختمان ها فراگیر نشده و همچنان هدر رفت انرژی در ساختمان های کشور در حال افزایش است. با جدیتر شدن معضل انرژی و اهمیت یافتن مبحث 19 مقررات ملی ساختمان نزد دستگاه های متولی صنعت ساختمان امیدهایی مبنی بر به کارگیری ابزار جلوگیری از هدررفت انرژی ایجادشده و عایق های رطوبتی و حرارتی بیشک مهم ترین ابزار این قانون خواهند بود. در ادامه سلسله مطالب پیام ساختمان با عنوان کالای برتر این بار انواع عایق های رطوبتی را مورد بررسی قرار داده ایم. با ذکر این نکته که مطالب عنوان شده توسط مصاحبه شوندگان لزوماً مورد تأیید نشریه نیست.

کاربرد عایق رطوبتی

علی فروزنده ، از شرکت دکاوا به پیام ساختمان گفت:عایق های رطوبتی در صنایع مختلف مانند ساختمان ها، لوله های آب، بخار، گاز، نفت، پالایشگاه و پتروشیمی، صنایع هواپیماسازی، کشتیسازی، اسکله دریایی و مخازن با کیفیت بالا کاربرد دارد. وی افزود: عایق کاری رطوبتی در قسمت های بیرونی ساختمان صورت میگیرد و مناطقی همچون بام ها، ایوان ها، کف های در تماس با زمین نمناک، کف سرویس ها و آشپزخانه، شالوده های در تماس با زمین نمناک، دیوارهای زیرزمین و دیوارهای در تماس با آب، قسمت هایی از قبیل پنجره های در تماس با محیط اطراف، درپوش و دیوار جان پناه، دودکش ها، بدنه و کف استخرها و منابع آب و همچنین نماهایی که در معرض بوران قرار دارند را شامل میشود.

فروزنده در مورد خصوصیات عایق رطوبتی گفت: عایق های رطوبتی در ردیف محصولات خانواده نانو جای میگیرد، یعنی باید از پیچیده ترین و مرغوب ترین مواد با فناوری نانو استفاده کرد تا در برابر پوسیدگی لوله ها مقاومت کند، خاصیت ضد آب و ضد رطوبت داشته باشد، در برابر آتش مقاوم بوده و تا منفی 70 درجه سانتیگراد و مثبت 750 درجه سانتیگراد مقاومت داشته باشد.

وی عایق رطوبتی را به انواع سنتی و مدرن تقسیم کرد و ادامه داد: نوع سنتی متداول تر است و شامل قیر و گونی است که مواد اولیه آن به وفور یافت میشود. گونی باید نو ،ریزبافت و کاملاً سالم و بدون آلودگی و چروک باشد که معمولاً وارداتی است و قیر نیز از تقطیر نفت خام حاصل میشود. نوع مدرن هم عایق هایی است که به صورت رول یا شیت در طول و عرض و ضخامت موردنیاز با پوشش های فلزی و ساده تولید میشود.

سادگی در نصب

رضا قنواتی، فروشنده نیز در خصوص عایق های رطوبتی به خبرنگار ما گفت: عایق قیر و گونی یک نوع عایق سنتی است اما عایق ایزوگام که نوعی عایق مدرن به شمار میرود ، ایمنی بیشتری دارد و در برابر رطوبت و برف و باران مقاوم تر از عایق های سنتی است. وی افزود: عایق های با تکنولوژی بالایی هم به بازار آمده است که بسیار دارای ایمنی بالاتر و نصب ساده هستند. این عایق های پلیمری بر عکس عایق های سنتی که اجرای آن مستلزم صرف وقت زیاد بوده و بسیار مشکل است، عملکرد بسیار بهتری دارند و بهترین مزیت آنها سادگی در نصب، نازک بودن و قابلیت انعطاف بعد از خشک شدن است.

تفاوت های عایق رطوبتی و حرارتی

نجمه رادمهر، از شرکت آریانا پارس در خصوص تفاوت عایق های رطوبتی و حرارتی به پیام ساختمان گفت: عایق های رطوبتی خارج از بنا کار میشوند و از ورود رطوبت به داخل بنا جلوگیری میکنند؛ درحالیکه عایق های حرارتی داخل بنا کار میشوند و جهت جلوگیری از خروج انرژی از ساختمان کاربرد دارند. وی افزود: مهم ترین ویژگی عایق های رطوبتی آب گریز بودن آنهاست، یعنی مولکول های آب یا رطوبت نمیتوانند در این عایق ها نفوذ کنند و این ویژگی باید به نوعی تقویت شده باشد که جلوی تشعشع و تابش آفتاب خاصیت خود را حفظ کند. رادمهر ادامه داد: بسیاری از عایق ها با عنوان عایق رطوبت شناخته میشوند ولی درواقع عایق زیر آب هستند و اگر در فضای باز در مقابل تشعشع فرابنفش یا زیر نور آفتاب قرار گیرند در مدت کمتر از 3 ماه خاصیت خود را از دست میدهند.

رادمهر تصریح کرد: دومین ویژگی که عایق های رطوبتی باید داشته باشند نازک بودن و سهولت در اجرای آنها است. یعنی نباید فضای زیادی را اشغال نموده و به ساختار بنا لطمه زیادی وارد کنند. ایزوگام ها از این نظر بهترین عایق های رطوبتی به شمار میروند و برای داکت های کولرها و روی پشت بام ها فوق العاده هستند. وی در مورد عایق های حرارتی گفت: خاصیت عایق های حرارتی این است که باید ضخیم باشند و درعین حال وزن اضافی به بنا تحمیل نکند و بتواند حرارت و انرژی را نیز مهار کند. وی افزود: یکی از تفاوت های مهمی که بین انواع عایق های حرارتی وجود دارد ماندگاری آنها است. عایق های حرارتی به سه نوع عایق پشم شیشه، پشم سنگ و پشم سرامیک تقسیم بندی میشود که پشم شیشه نسبت به دو مورد دیگر بهداشتیتر و ایمن تر است درحالیکه ماندگاری فوق العاده ای دارد و به این سادگیها خراب نمیشود . به گونه ای که حتی اگر در معرض آب هم قرار بگیرد باز هم خواص عایق بودن خود را از دست نمیدهد.

رادمهر در مورد دو عایق رطوبتی دیگر گفت: مشکل پشم سنگ این است که اولاً بسیار سنگین است و وزن زیادی به بنا تحمیل نموده و حجم زیادی نیز اشغال میکند .درحالیکه پشم شیشه این کار را با قطر 2.5 سانتیمتر به سادگی انجام میدهد. عمر مفید پشم سنگ نیز دو سال بیشتر نیست و بعد از دو سال به واسطه عوامل میکروارگانیسم، باکتریایی و قارچی و همچنین گرم و سرد شدن ترک خورده و هوازده میشود و میریزد به همین جهت یک عایق صنعتی به شمار میرود. وی ادامه داد: دمایی که پشم سنگ مهار میکند حدود 2 هزار درجه به بالا است. عایق سوم نیزپشم سرامیک یا پشم سرباره است که عایق فوق العاده گرانی است و به عنوان عایق صنعتی در کوره ها استفاده میشوند و در بناهای مسکونی یا به صورت طبیعی کاربرد زیادی ندارد.

استاندارد عایق

رادمهر در پاسخ به این سؤال که آیا برای این محصول استاندارد تعریف شده است، گفت: خود شرکت آریاناپارس متصدی تعریف استاندارد برای عایق های رطوبتی بود. درگذشته متأسفانه بسیاری از عایق ها وارد بازار میشدند که از استانداردهای لازم برخوردار نبودند و دوام زیادی نداشتند. این وضعیت به صورت استانداردسازی تغییر پیداکرده و الان در مورد عایق حرارتی استاندارد تعریف شده داریم که ترجمه صرف استانداردهای بین المللی نبوده و منطبق با آنها و حتی بالاتر از استانداردهای بین المللی است.

قنواتی نیز در مورد استاندارد عایق های رطوبتی گفت: در مورد عایق های رطوبتی دو استاندارد وجود دارد: یکی عایق های رطوبتی پیش ساخته مخصوص پی ساختمان یا عایق پی است و دیگری عایق های رطوبتی پیش ساخته مخصوص سطوح خارجی یا عایق بام است. وی افزود: برای هر دو این عایق ها از طرف سازمان استاندارد ایران استاندارد تعریف شده که با شماره 3880 و 3891 شناخته میشود.

فروزنده هم در مورد عایق های رطوبتی گفت: من خود استاندارد کالایم را از پژوهشکده نفت و مرکز تحقیقات ساختمان گرفته ام. مشکلات بازار عایق نجمه رادمهر در مورد مشکلات بازار عایق نیز گفت: عایق رطوبتی کالایی است که از تخریب ساختمان جلوگیری میکند و صرفه جویی بالایی را در مصرف انرژی موجب میشود. اگر این عایق درست و اصولی به کار برود 75 درصد و بعضاً دیده شده تا 90 درصد جلوی هدر رفت انرژی را میگیرد که به معنی مصرف برق کمتر، مصرف گاز کمتر و مصرف آب کمتر است. وی افزود: با تلاش هایی که به تازگی در باب اعمال مبحث 19 مقررات ملی ساختمان به راه افتاده عایق ها اهمیت یافته اند که موجب امیدواری است. رادمهر ادامه داد: بزرگ ترین مشکل ما تقلبی است که نسبت به این کالا و مخصوصاً برند ما در بازار انجام میشود و در کارگاه هایی با سوءاستفاده از نام آریاناپارس محصولات با کیفیت پایین تولید میکنند و میفروشند و متأسفانه نمیشود این مشکل را مهار کرد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 192

فهرست مطالب شماره 192

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×