menu

ثبت آگهی رایگان

بلوک سفالی

بلوک-سفالی

صنعت ساختمان روزبه روز در حال تکامل است. روزگاری استفاده از خشت خام نوعی تکنولوژی به حساب می آمد و امروز استفاده از مصالحی مانند آجر پخته هم قابل قبول نیست چراکه دانش بشر فراتر رفته و از طرفی نیاز ها تغییر کرده است.

امروزه آجر سنتی به دلیل انرژی بر بودن، وزن زیاد، سرعت اجرای اندک و عدم مقاومت در برابر زلزله، رفته رفته جای خود را به مصالح مدرن تری مانند آجر و بلوک سفالی داد. تولیدکنندگان به مرورزمان دریافتند که خط تولیدی که بتواند انرژی کمتری مصرف کند می تواند مقرون به صرفه تر هم باشد. این عامل و نیز توجه به سبک سازی ساخت وساز موجب شد تا صنعت ساختمان از آجرهای فشاری به سفال تغییر رویکرد دهد و به تدریج انواع کوره ها به کمک تولیدکننده ها آمد.

ادعای کاهش 30 درصدی مصرف انرژی برای سفال کاربردهای مختلفی مطرح می کنند برای مثال برخی از تولیدکنندگان مدعی هستند که سفال می تواند تا 30 درصد از مصرف انرژی را در ساختمان بکاهد، چراکه به مانند عایق عمل کرده و از تبادل حرارتی میان داخل و خارج ساختمان جلوگیری می کند. بااین حال بزرگ ترین چالش برای تولیدکنندگان سفال همچنان مصرف بالا و هزینه های سنگین انرژی ( برق و گاز ) است.

سفال به نفع پیمانکاران

رضا احدی، یکی از پیمانکاران صنعت ساختمان در رابطه با محاسن و معایب این مصالح به خبرنگار پیام ساختمان گفت: آجر سنتی از مقاومت بیشتری نسبت به آجر سفالی برخوردار است، ضمن اینکه در کشور ما که اصولاً ساختمان ها پس از مدت کوتاهی مجدد تخریب می شوند، آجر سنتی قابل بازیافت تر است و دوباره می تواند مورداستفاده قرار گیرد. بااین حال برای مجریان و پیمانکاران ساختمانی به طورقطع سفال به دلیل اینکه از سرعت اجرای بالاتری برخوردار است، مورداستفاده قرار می گیرد ، به گونه ای که بناهای سنتی هم با استفاده از سفال می توانند متراژ بیشتری کار کنند و درنتیجه پول بیشتری دریافت کنند زیرا قیمت اجرای هر متر سفال و آجر سنتی تقریباً برابر است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین مشکلات در رابطه با سفال های تولیدی در کشور این است که مقاومت آن ها متغیر است و تولیدات برخی واحدها بسیار محکم تر از واحدهای دیگر است.

دارای نشان استاندارد هستیم

احمد فروتنی، مدیرعامل شرکت آجر سفالین در گفتگو با خبرنگار پیام ساختمان گفت: به طورقطع آجرهای سفالی به مراتب از کیفیت بهتری نسبت به آجرهای سنتی برخوردار بوده، ضمن اینکه وزن سفال حدود یک سوم آجر سنتی است. وی ادامه داد: با توجه به ابعاد آجر سفالی به طورقطع سرعت اجرای آن بالاتر از آجر سنتی است و اگر پیمانکاران و یا مالکان به دنبال سرعت بیشتر کار هستند، آجر سفالی گزینه خوبی است. ابعاد آجرهای سفالی ما 20 25 سانتی متر است.

وی اضافه کرد: متغیرهای مختلف بر کیفیت بلوک سفالی تأثیر می گذارد ازجمله این عوامل می توان به نوع خاک آن اشاره کرد و شرکت ما از مرغوب ترین خاک برای تولید استفاده می کند؛ علاوه بر این شرکت ما دارای نشان استاندارد از سازمان ملی استاندارد ایران است. وی به برگ خریدهای تشخیص آجرهای سفالی اشاره کرد و گفت: یکی از مهم ترین برگ خریدهای تشخیص این سفال ها میزان مقاومت آن ها در برابر ضربه هاست؛ ضمن اینکه سفال خوب نباید سنگین باشد. سنگینی سفال به این معناست که خاک مورداستفاده مرغوبیت لازم را ندارد.

وی در مورد نحوه فروش محصولات شرکت خود گفت: نحوه فروش بدین صورت است که ما شماره حساب شرکت را در اختیار متقاضیان قرار می دهیم و پس از واریز پول سفال و هزینه حمل ونقل، سفال ها را به محل موردنظر منتقل می کنیم؛ چنانچه مشتری از جنس موردنظر به دلایلی نظیر شکستگی رضایت نداشت، می تواند جنس را تحویل نگیرد.

نکته ای در مورد قرار دادن عایق در سفال

کارشناس واحد R & D یکی از شرکت های فعال صنعت ساختمان هم درباره عایق بودن سفال گفت: در دیوارهای سفالی، خود سفال دارای شبکه هایی است که از آن شبکه ها هوا در جریان است. هنگامی که این سفال ها پشت سر هم قرار می گیرند، و دیوار بالا می رود این شیارها مقابل همدیگر قرارگرفته و حالتی از خلأ را مابین دیوار به وجود خواهند آورد، که این خلأ خود بهترین عایق خواهد بود. در طرح های پیشنهادی بعضاً گفته می شود که اگر داخل سفال را از یونولیت پرکنیم و اصطلاحاً از سفال عایق دار استفاده نماییم، آن دیوار از عایق بهتری نسبت به وضعیت قبل داراست. اما این حرف نمی تواند مبنای علمی و مطالعاتی داشته باشد.

مطالعات نشان می دهد فوم داخل سفال عایق دار هیچ تغییری در وضعیت عایق بودن آن ایجاد نمی کند. چون همانند شیشه های دوجداره این هوایی که مابین شیارهای سفال وجود دارد خود یک حالت خلأ را در دیوار ایجاد کرده و دیگر نیازی نیست که در داخل این خلأ ما از جسم خارجی دیگری استفاده نماییم. وی اضافه کرد: در بهترین وضعیت اگر ما بخواهیم که دیواری عایق تر داشته باشیم بایستی که از یک عایق سرتاسری بر روی کل دیوار استفاده نمود تا تمام فاصله های طولی و عرضی حدفاصل دو سفال پر شود. پس در عایق نبودن برخی از دیوارها، مشکل در داخل یک سفال نیست که بخواهیم از فوم در داخل آن استفاده کنیم، بلکه مشکل در فاصله بین دو سفال است که در حالت ایده آل می توان پس از کل دیوارچینی از یک لایه عایق کلی بر روی آن استفاده نمود.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 265

فهرست مطالب شماره 265

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×