menu

ثبت آگهی رایگان

انواع گچ و کاربردهای آن در صنعت ساختمان

تاکنون با نحوه کشف گچ؛ فرآوری و استفاده از آن در تمدن های امروزی آشنا شدید. با توجه به اینکه بیشترین کاربرد گچ در صنعت ساختمان است، می توان گفت تقریبا بازار هدف تمامی تولیدکنندگان گچ و فرآورده های گچی؛ صنعت ساختمان است به طوری که بخش بسیار زیادی از این محصولات در این صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.

لذا با توجه به وسعت بازار هدف، تعداد زیاد تولیدکنندگان در ایران و افزایش روزافزون استفاده از محصولات و فرآورده های نوین گچی در صنعت ساختمان، موضوع ما را به این سو هدایت می کند که اولا اطلاعات خود را در خصوص انواع گچ های ساختمانی افزایش داده و سپس بتوانیم تمایز بین انواع گچ های تولیدشده به لحاظ کیفی و کاربردی را تشخیص داده و قادر باشیم از بهترین محصولات با بالاترین کیفیت به نازل ترین بهای تمام شده برسیم.

با توجه به اینکه در بازار اقتصادی امروز قیمت تمام شده و کیفیت بالا باعث مزیت رقابتی فروشنده در انتخاب خریدار خواهد بود و صنعت ساختمان ایران در حال عبور از حالت سنتی به حالت صنعتی است، نکته قابل تأمل برای جامعه مهندسین و سازندگان و انبوه سازان ساختمان استفاده بهینه از محصولات باکیفیت است که علاوه بر کاهش هزینه قیمت تمام شده واحدهای آماده فروش باعث جلب رضایت و توجه خریداران گردد.

مسلما همیشه ارزان خریدن مصالح باعث کاهش قیمت تمام شده نخواهد بود بلکه انتخاب بهترین نوع مصالح با توجه به ضریب مصرف و قیمت خرید باعث کاهش هزینه و افزایش کیفیت می شود.

به طور مثال می توان جهت اندودکاری و سفیدکاری ساختمان از یک نوع گچ بسیار ارزان که به طور فرض A ریال در بازار عرضه می گردد استفاده نمود یا از گچ مرغوب و گران تر که با قیمت 3A ریال در بازار عرضه می گردد استفاده کرد.

در نگاه اول تصور بر این است که خرید گچ ساختمانی ساده با قیمت A ریال جهت سفیدکاری مناسب و مقرون به صرفه است ولی با کمی تأمل و بررسی می بینیم گچ عرضه شده با قیمت A ریال دارای 40 درصد درشتی دانه بوده که بخشی از آن در سرند باقی مانده و باقی مانده آن نیز دارای دانه بندی درشت تر از حد معمول است؛ از طرف دیگر چون پخت گچ به خوبی صورت نگرفته، گچ موجود زمان گیرش یکنواختی ندارد یعنی گچ ممکن است پس از آماده سازی خمیر قبل از کار کردن سریع خشک شود که باعث از بین رفتن بخشی از خمیر آماده شده خواهد شد یا زمان خشک شدن آن طولانی بوده که باعث کاهش سرعت سفیدکاری استادکار می گردد.

لذا علاوه بر هزینه اضافه بابت سرند کردن گچ و ضایعات ناشی از کیفیت پایین گچ هزینه دستمزد نیز افزایش یافته است و کیفیت کار نیز مطلوب نیست.

در مقابل آن اگر از گچ با قیمت 3A استفاده شود؛

- در ابتدا گچ به سرند احتیاج ندارد زیرا تمامی محصول یکنواخت بوده و فاقد ناخالصی و درشت دانه هایی است که باعث کاهش کیفیت می شود.

- زمان گیرش در تمامی کیسه های محصول یکسان است. این مسأله ضمن فراهم آوردن شرایط کاری یکنواخت برای استادکار به دلیل روانکار بودن و یکنواختی محصول باعث افزایش سطح سفیدکاری در زمان ثابت خواهد شد؛ به طور مثال استادکار با گچ قیمت A ریال روزانه 30 مترمربع سفیدکاری انجام می دهد درصورتی که با گچ 3A ریال روزانه 50 مترمربع می توان سفیدکاری انجام داد.

- پس از پایان کار با توجه به سطح صاف و صیقلی ایجاد شده نیازی به پرداخت کاری نیست و فقط برخی قسمت ها لکه گیری می شود.

- به مرور زمان، گچ شوره نداده و روی آن نقاشی بسیار راحت تر صورت می گیرد. همچنین به دلیل کیفیت بالا زیرسازی برای نقاشی با مصرف روغن بسیار کمتری صورت می پذیرد.

- سطح کارشده با این گچ بسیار سخت تر از گچ A ریالی بوده و در دید مصرف کننده نهایی سطحی محکم صاف و صیقلی دیده خواهد شد.

موارد ذکرشده فوق فقط به عنوان مثال ذکرشده که مسلما مهندسین و سازندگان محترم آشنایی کامل تری نسبت به موضوع داشته و دارند.

همانطور که مشاهده شد قیمت خرید مصالح 3 برابر شده است ولی بها تمام شده کار پایین تر بوده و کیفیت نهایی بالاتری که قابل قیاس با نمونه اول نیست به دست آمده است.

جهت اینکه بتوانیم بهترین محصول را با توجه به نوع کار موردنظر انتخاب کنیم ابتدا باید تمام فراوردهای گچی را شناخته و محل استفاده از آنها را در هر بخش از ساختمان بدانیم سپس با توجه به معیارهای کنترلی، کیفی، ضریب مصرف، قیمت و بهای تمام شده هر مترمربع نسبت به خرید اقدام نماییم.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 253

فهرست مطالب شماره 253

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×