menu

ثبت آگهی رایگان

کلید و پریز رابط های الکتریکی ایمن

کلید-و-پریز-رابط-های-الکتریکی-ایمن

کلید و پریز یکی از بهترین ابزار انتقال دهنده انرژی برق به محیط ما هستند و شاید اگر این دو قطعه باارزش نبودند، ما اینقدر آسان به منبع برق دسترسی پیدا نمی کردیم، ضمن اینکه به وسیله این رابط های الکتریکی ایمنی استفاده از برق به حداکثر می رسد.

به گزارش پیام ساختمان، در گذشته کلیدها در انواع محدودی در بازار موجود و فقط از لحاظ ظاهری تفاوت های کمی با هم داشتند، مثلا ممکن بود در طراحی کلید، پهن یا باریک بودن آن مدنظر قرار گیرد یا پریزها هم همین طور، پریزهای قدیمی بیشتر از نوع تخت بودند که دو شاخه در آنها فرو می رفت، اما در حال حاضر اکثرا پریزها را با یک گودی گرد یا پوشش زیبا می سازند تا به شکل قالبی هم دوشاخه در آن جای گیرد و هم نمایی مناسب با محل نصب آن داشته باشد.

کلید و پریزهای امروز قابلیت های زیادی دارند، مجهز به سیستم کنترل از راه دور هستند یا حتی بعضی کلیدها به صورت لمسی عمل می کنند و طراحی ظاهری آنها هم زیباتر است.

کلید و پریز با روکش طلایی

نیک جو، یکی از فروشندگان کلید و پریز درباره این محصول به پیام ساختمان گفت: کلید و پریزهای موجود در بازار دارای انواع مختلفی از برندهای ایرانی و خارجی است که از کشورهای ترکیه، آلمان و ایتالیا در بازار موجود است. وی در خصوص میانگین قیمت این محصول در بازار توضیح داد : میانگین قیمتی برندهای ایرانی در بازار از 2 هزار تومان تا 50 هزار تومان به بالا به فروش می رسد، اگرچه کلید و پریزها با روکش طلایی هم موجود است که 135 هزارتومان قیمت های آن عرضه می شود.

انواع کلید و پریز

نیک جو همچنین به انواع مدل های کلید و پریز نیز اشاره کرده و گفت: کلیدهای برق هم دارای طبقه بندی هستند، کلید تک پل و دوپل، کلید تبدیل، صلیبی برق کولر، تلفن یه کاره و دوکاره، دوقلو و ... برق معمولی، برق محافظ دار و ارث دار و .. فیش آنتن و برندهایی هم که فیش ماهواره دارند.

وی ادامه داد: همچنین بر حسب روش نصب به دو مدل روکار، توکار، نیمه کار، تابلویی انجام می گیرد. همین طور برحسب درجه حفاظت در برابر عبور جریان که شامل کلیدهای بدون پوشش و با پوشش می شود.

به گفته او برندهای مختلف کلید و پریز در بازار، برحسب درجه حرارت در برابر نفوذ آب هم موجود است، که شامل کلیدهای معمولی و حفاظت شده در برابر ترشح آب و حفاظت شده در برابر فوران آب می شود.

نیک جو در خصوص کلید و پریزهای دارای سیستم کنترل هوشمند نیز گفت: برخی از این کلید و پریزها از طریق ریموتی که 4 کانال دارد می تواند از راه دور چراغ ها را خاموش و روشن کند و برخی دیگر نیز به صورت لمسی است. وی در ادامه گفت: برخی محصولات کلید و پریز با تکنولوژی جدید با هدف بهینه سازی به صورت سه راهی بوده و از راه دور با تماس به منزل و وارد کردن کد از طریق تلفن روشن و خاموش می شود.

برخی دیگر از این محصولات نیز قابلیت میزان نور را دارد اما به دلیل اینکه بر لامپ تأثیر منفی دارد، استقبالی از آن نمی شود.

کلیدهای جدید با چندین کاربرد

محمدی، مدیر فروش نیز در خصوص کلید و پریزهای جدید که با تکنولوژی توأم است، گفت: کلیدهای جدید نصب راحت تری دارند و نیازی به پیچ و مهره هم ندارند و به خاطر مکانیزم فنری پشتشان به راحتی در عمق دیوار قرار می گیرند و سیم پیچی های آنها در قسمت پشت کار است و معمولا به صورت یک مجموعه و در یک نقشه برق معین کلید و پریزها نصب می شوند. وی ادامه داد: پریزها هم تنوع بیشتری نسبت به قبلی ها دارند و به علاوه یک پریز می تواند درعین حال چندین کاربرد داشته باشد و تبدیل به ورودی های دیگری شود، مثلا پریز یک فیشه به دو فیشه تبدیل می شود.

محمدی گفت: از دیگر مزایای محصولات جدید کلید و پریز استفاده از پلی امیدهای نسوز برای جلوگیری از اشتعال است و هم چنین دارای حلقه ای فنری در گلوگاه سوراخ های پریز جهت جلوگیری از تغییر شکل محل ورود دوشاخه و ایجاد جرقه و احتراق است. او توضیح داد: در قسمت داخلی پریزها اتصالات مغزی داخلی پریز یک درپوش پلاستیکی شیشه ای جهت محافظت از خطر برق گرفتگی تعبیه شده تا نصاب با خیال راحت بتواند پریزها را نصب کند.

محمدی در خصوص تنوع رنگ کلی و پریزها نیز گفت: قبلا کلید پریزها فقط در رنگ های سفید و کرم بود و تنوع کمی داشت، اما در بازار امروز انواع رنگ ها و طرح ها در کلید پریزها عرضه می شود و شما باید دقت کنید که کلید و پریزی که تهیه می کنید از پلاستیک مرغوبی ساخته شده باشد تا نشکند و پوسیده نشود، چرا که اگر جنس پلاستیک آن مرغوب نباشد، حتی ممکن است هنگام نصب بشکند و خرد شود.

وی در خصوص تنوع ظاهری این نوع محصولات هم افزود: از نظر ظاهری کلیدهای جدید شکل های مربع، مستطیل و دایره ای جالبی دارند و اطراف پل متحرک کلید هم طراحی های بی نظیری انجام می دهند که می تواند با طراحی کاغذ دیواری اتاق نشیمن یک خانه متناسب شود.

محمدی به قابلیت های کلیدهای مدرن هم اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه روشن شدن به وسیله چشمی یعنی با حرکت دادن دستتان روبه روی چشمی کوچک کلید برق روشن می شود یا کلیدهایی که عبور افراد را تشخیص داده و چراغ آنها روشن می شود،

بعضی از این کلیدها قابلیت تنظیم میزان نور را با توجه به میزان روشنایی محیط دارند و بعضی از آنها هم میزان دمای محیط را سنجیده و در صورت افزایش دما نور را کم می کنند تا دما کاهش یابد.

او همچنین به پریزهای جدیدی اشاره کرد که با انواع ورودی ها دسترسی افراد را به مرکز اطلاعات، تلفن، اینترنت و انواع ورودی های داده ها آسان می کند. یعنی خریدار می تواند روی هر کلید برای یک اتاق قسمت های مشخصی را تعریف کند؛ مثلا یک کلید چهاربخشی که یک قسمت آن به چراغ بالای تخت مربوط می شود، یک قسمت آن چراغ بالای در ورودی و... را به همین شکل تنظیم می شود تا تنها با استفاده از نزدیک ترین کلیدی که در اتاق فرد هست بتواند نور تمام اتاق را تنظیم کند.

محمدی توضیح داد: کلیدهای تایمری هم که کاربردشان بیشتر در محل هایی مثل مسیر راه پله حیاط یا پشت بام است که نباید چراغ دائما روشن بماند در زمان های مختلفی قابل تنظیم هستند و با توجه به نیاز از روی دستگاه تایمری که به آن متصل می شوند تنظیم می شوند.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 241

فهرست مطالب شماره 241

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×