menu

ثبت آگهی رایگان

آجر فشاری ، آجر سوراخ دار ، آجر سفال

. . . . 1 2 . . . .

دانستنی های آجر فشاری ، آجر سوراخ دار ، آجر سفال

آجر فشاری ، آجر سوراخ دار ، آجر سفال

آجر از قدیمی ترین مصالح ساختمانی است که توسط بشر برای ساخت و نمای خانه مورد استفاده قرارگرفته است. زیبایی آجر و الگوهای حاصل از فرم های آجرچینی باعث خلق آثاری شده که اصالت ، معنویت و هویت فرهنگی هر جامعه را به نمایش می گذارد و با وجود گذشت قرون متمادی هنوز کهنه نشده و همواره زیبا هستند. ساختمان های آجری همراه با زمان به پیش می روند و مانند یک اثر هنری ترکیب بدیعی از سلیقه های متنوع معماران خود را به نمایش می گذارند و آجر به عنوان یک عنصر زیبا و قابل انعطاف در دستان مهندسین معمار موجب خلق آثاری زیبا و ماندگار در عرصه معماری مدرن شده و روح اصالت و زندگی را در ساختمان های امروزی می دمد.

انواع آجر

آجر فشاری

آجر فشاری

آجر سوراخ دار

آجر سوراخ دار

آجر سفال

آجر سفال فوم دار

آجر سفال فوم دار

آجر

آجرها گروهی از مصالح هستند که اولین تولید صنعتی و انبوه مصالح ساختمانی به شمار می آیند و بر اساس نوع مواد اولیه، روند تولید، رنگ، کیفیت، شکل و ...به انواع متنوعی تقسیم می شوند.
خواص آجر باعث شده است که به عنوان مصالح پرکننده دیوار و سقف از جمله پرمصرف ترین مصالح باشد. زیبایی آجر و الگوی حاصل از آجرچینی نیز باعث شده است که به صورت نما در داخل و خارج بنا مورداستفاده قرار گیرد و هویت خاصی به ساختمان ببخشد. همچنین آجرهای شیشه ای نیز مدتی است که طرفداران خاص خود را پیدا کرده که در مقوله دیگری به آن خواهیم پرداخت.
آجر یا آگور واژه ای است؛ یونانی و به خشت هایی می گفتند که احکام یا فرامین دولتی بر روی آن نوشته می شد و به وسیله پختن، نوشته ها را بر روی آن پایدار می کردند. مشخص نیست که آجر برای اولین بار از چه زمانی مورداستفاده قرار گرفت اما گمان می رود انسان های اولیه با مشاهده پخته شدن گِل مجاور اجاق های خود و دیدن اینکه گِل پخته شده سخت تر از کلوخ های کنار خود است، پی به خواص و روش تهیه آن برده اند. آجر به عنوان یکی از مصالح ساختمانی از دیرباز مورداستفاده قرار گرفته است به گونه ای که تولید و استفاده از آن بنا به عقیده بعضی از باستان شناسان به حدود ده هزار سال پیش برمی گردد.
در ایران کوره های سفال پزی و آجرپزی در شوش و سیلک کاشان پیداشده است که عمر آنها به هزاره چهارم پیش از میلاد برمی گردد. در ایران قدیم، ساختمان های بزرگ و زیبایی با استفاده از آجر بنا شده اند که بعضی از آنها هنوز هم پابرجا هستند. ازجمله این بناها می توان به تاق کسری در غرب ایران باستان، آرامگاه شاه اسماعیل در گنبدکاووس و مسجد اصفهان و همچنین پل ها و سدهایی مانند پل دختر و سد کبار در قم اشاره کرد.

انواع آجر

آجر ها با توجه به شیوه تولید به دو دسته آجر فشاری و ماشینی تقسیم بندی می شوند که در این گزارش نوع آجر فشاری آن مورد توجه ماست. دلیل نام گذاری آجر فشاری این است که در ابتدای تولید این نوع آجر خشت آن با دست زده می شد و با فشار دستی کارگران خشت زن ،گوشه های قالب به وسیله گل مخصوص پر می گردید. ابعاد این نوع آجر 5×10×20 و یا 5/5×11×22 سانتیمتر می باشد. آجر فشاری که برای کلیه کارهای ساختمانی مانند گره چینی، تاق ضربی، دیوارهای حمال، تیغه چینی و همچنین در سفت کاری و زیرکاری عملیات ساختمانی به کار می رود، به روش دستی تهیه می شود.

اجزای آجر فشاری

کلوک و سه قدی: اگر طول یک آجر فشاری به چهار قسمت مساوی تقسیم شود یک قسمت از چهار قسمت را کلوک و سه قسمت بعدی را سه قدی میگویند. سه قدی معمولاً در ابتدا و انتها دیوار چینی و کلوک معمولاً در داخل دیوارچینی جهت پر شدن و صرفه جویی به عنوان توکار مصرف می شود.
نیمه(چارک): چنانچه طول آجر فشاری به دو قسمت مساوی تقسیم شود هرکدام از دو قسمت را نیمه گویند و موارد استفاده آن معمولاً در دیوارهای 11 سانتی و در داخل دیوار چینی ها از 35 سانتیمتر به کار می رود.
قلمدانی: اگر آجر فشاری از عرض 11 سانتی به دو نیمه تقسیم شود هرکدام را قلمدانی می گویند.
نیم لایی: آجر فشاری از ضخامت به دونیمه مساوی تقسیم گردد به هر یک از دو قسمت نیم لایی گویند و مورد مصرف آن بسیار کم است و گاهی بنا به ضرورت به کار می رود.
کلاغ پر: چنانچه آجر فشاری را از طول آن به دو قسمت مساوی تقسیم و وتر یکی از دو قسمت ترسیم گردد یک مثلث در گوشه آخر به وجود می آید که اگر این مثلث را با تیشه جدا کنیم باقیمانده را کلاغ پر گویند.

آجر فشاری خواهان دارد

رضا نادعلی، یکی از سازندگان در رابطه با محاسن و معایب آجر فشاری به پیام ساختمان گفت: علیرغم اینکه گفته می شود آجر مصرف انرژی بالایی دارد و تولیدکنندگان را دچار مشکل کرده است اما به دلیل استقبالی که مردم از این محصول دارند، سازنده این امکان را دارد که تا حدودی هزینه های سوخت را پوشش دهد.
وی ادامه داد: مردم ما به ساختمان های سنگین علاقه بیشتری دارند چون سنگینی را مترادف با مقاومت بیشتر می دانند. ضمن اینکه ساختمان ها در ایران پس از مدت کوتاهی به دلیل تغییر قوانین بلندمرتبه سازی و تراکم های بیشتر تخریب و با طبقات بیشتر نوسازی می شوند و ساختمان های آجر فشاری برخلاف ساختمان هایی که با مصالح جدید وآجر سفال اجرا شده اند، قابل بازیافت هستند.
نادعلی با بیان اینکه مقاومت آجر فشاری بسیار بالاست، افزود: کسانی که برای نیاز مصرفی به ویژه در شهر های کوچک ساخت وساز می کنند، ترجیح می دهند از آجر سنتی استفاده کنند اما سازندگانی که دریافتی شان مرتبط با متراژ کار است، کار با آجر فشاری به مذاقشان خوش نمی آید. موضوع دیگر هم به مقاومت آجر ها مربوط می شود که کمتر مصالحی را می توان پیدا کرد که با آن برابری کند. اگر در مواقعی دیوار های آجری فرو می ریزد ضعف از آجر نیست بلکه مربوط به ملاتی است که بین آجر ها استفاده می شود.

انواع آجر از لحاظ رنگ

در صورت استفاده از آجر در نماچینی، رنگ آجر اهمیت پیدا می کند. برای استفاده در نماچینی آجرهایی به رنگ های زرد کمرنگ که به آن آجر سفید می گویند و زرد پررنگ که به آن آجر بهی می گویند و همچنین آجرهایی به رنگ قرمز روشن یا قرمز سیر در بازار وجود دارند.
همچنین آجر بهمنی یک نوع آجر ابلق به رنگ قرمز یا زرد است که ضخامت آن در نما 3 تا 4 یا 5 سانتی متر بوده که ممکن است این آجرها مانند آجر فشاری یا ماشینی 10×20 باشند.
علت رنگی بودن این آجرها مربوط به طریقه چیدن آجر در کوره و نحوه آتش دادن به آن و کنترل سطوحی است که با آتش در تماس هستند و یا مربوط به اکسید فلزاتی بوده که در مواد اولیه آجر موجود است.

انواع آجر از لحاظ کیفیت

آجر با کیفیت مناسب برای مصارف داخلی (توکار) برای مصارف معمولی در داخل ساختمان به کار می رود، آجر با کیفیت معمولی دارای دوامی کمتر از آجرهای با کیفیت ویژه است اما معمولاً در نماهای خارجی ساختمان دوام کافی را خواهند داشت و آجر با کیفیت ویژه در شرایط سخت و ویژه اشباع آب یا یخ زدگی کاربرد دارد.

انواع آجر از لحاظ شکل

آجر توپر: در آن حجم سوراخ ها از 25 درصد (یا در حالت آجرهای پرسی، حجم فرورفتگی از 20 درصد آجر) تجاوز نمی کند.
آجر سوراخ دار: در آن حجم سوراخ هایی که از میان آجر می گذرد از 25% حجم آجر بیشتر است.
آجر توخالی: در آن حجم سوراخ هایی که از میان آجر عبور می کنند از 25% حجم آن بیشتر است و هیچ گونه محدودیتی در ابعاد سوراخ ها وجود ندارد.
آجر متخلخل: در آن حجم منافذ (سوراخ های بسته شده در یک انتها) بیش از 20% حجم آجر است. نکته موردتوجه این است که آجرهای متخلخل معمولاً با روش های پرسی تولید می شوند و آجرهای سوراخ دار و توخالی با استفاده از روش دکسترودر (برون رونده) ساخته می شوند.
آجر با شکل مخصوص: دارای شکل هندسی به غیر از مکعب مستطیل معمولی هستند.

آجر سفال

گروه ساخت و ساز: از قدیم، شاید از زمانی که بشر به فکر ساخت خانه افتاد، از آجر یا سفال استفاده شد. سفال هایی که از گِل رس فرآوری می شد و در اولین مصالح ساختمانی ساخت دست بشر، کار گرفته شد. آن زمان تنها از خورشید برای حرارت دادن به آجر استفاده می شد اما به تدریج انواع کوره ها به کمک تولیدکننده ها آمد و دقیقاً خط تولیدی که بتواند انرژی کمتری مصرف کند می تواند مقرون به صرفه تر هم تولید کند، در بازار بماند و شاهد از دور خارج شدن رقبایش باشد.
این عامل و نیز توجه به سبک سازی ساخت وساز موجب شد تا صنعت ساختمان از آجر فشاری به آجر سفال تیغه و سقف رویکرد کند. البته خارج شدن آجر فشاری از بازار نیز در رونق بخشی به بازار این کالا بی تأثیر نیست. چرا که آجر سفال به دلیل سنگین بودن نباید غیر از طبقه همکف ساختمان مورد استفاده قرار گیرد.
برای این کالا کاربردهای جدیدی نیز مطرح می کنند برای مثال برخی از تولیدکنندگان مدعی هستند که سفال آجری می تواند تا 30 درصد از مصرف انرژی را در ساختمان بکاهد، چرا که به مانند عایق عمل کرده و از تبادل حرارتی میان داخل و خارج ساختمان جلوگیری می کند. با این حال بزرگ ترین چالش برای تولیدکنندگان آجر سفال همچنان مصرف بالا و هزینه های سنگین انرژی ( برق و گاز ) است. مطالب عنوان شده در این گزارش نظر فعالان عرصه تولید و عرضه این کالاست و نظر پیام ساختمان نیست. ضمن اینکه برای انتشار نظرات منتقدان در خصوص این مطالب آماده خواهد بود.

آجر سفال با آهک کمتر

رستمیان راد فروشنده آجر سفال است. وی در خصوص کیفیت معتقد است: آجر سفال به خاک رس منطقه ای که مواد اولیه آجر سفال از آن استخراج می شود بستگی مستقیم دارد. هر چه آهک خاک کمتر باشد کیفیت آجر سفال بیشتر است . وی تاکید کرد: هر چه آهک در آجر سفال تولیدشده بیشتر باشد موجب می شودآجر سفال شوره بزند. نکته مهم دیگری که می تواند مورد توجه خریداران باشد ابعاد دقیق کالاست. چرا که برخی از آجر سفال ها در ابعاد متفاوت تولید می شود. برای مثال اندازه 8*18 سانتی متر را به جای10 *20 سانتی متر عرضه می کنند.

پلی میان عرضه و تقاضا

علیرضا معمار منتظر، مدیر فروش شرکت آجر معمار منتظرین به خبرنگار ما گفت: شرکت ما توزیع کننده آجر و سفال است و توانسته نامی نیک برای خود بسازد و اعتماد پیمانکاران را جلب کرده است. از این رو برای پروژه های بزرگ آجر مورد نیاز خود را از شرکت ما خریداری می کنند و ما نیز به دلیل خرید انبوه از تولیدکننده ، می توانیم آجر سفال را به قیمت ارزان تر خریده و علاوه بر سود خود ارزان تر به مشتری بفروشیم. در نتیجه این روند به سود تولیدکننده آجر سفال توزیع کننده و مصرف کننده خواهد بود ضمن آنکه ما کیفیت محصولات تولیدشده را نیز مورد توجه قرار داده و با تولیدکنندگانی معامله می کنیم که آجر سفال باکیفیت عرضه کنند.
به گفته وی اگر قیمت آجر لفتون (10 سوراخه) 85 تومان باشد آن را 83 تومان به مصرف کننده عرضه می کنیم و آجر سفال به ابعاد 20*20*10 سانتی متر درجه دو که مقابل در کارخانه 100 تا 105 تومان است به این روش برای مصرف کننده 98 تومان می شود. وی ادامه داد: آجر سفال به همان ابعاد درجه یک در کارخانه 143 و با خرید از ما 135 تومان قیمت خواهد داشت.

آجر سفال تیغه، محبوب تر از همه

سید احمد فاطمی مدیرعامل شرکت آجر عتیق، ضمن تاکید بر اهمیت کیفیت گفت: ما به مشتریان خود مشاوره می دهیم تا با آگاهی کامل اقدام به خرید آجر سفال کنند. وی که در کل کشور فعالیت تجاری دارد، بیش ترین تقاضا برای آجر سفال را در بازار مربوط به آجر سفال تیغه دانست. فاطمی که شرکتش به توزیع آجر سفال در بازار می پردازد در خصوص بازار این کالا اظهار داشت: هر عدد آجر سفال به ابعاد 10*20*20 سانتی متر با قیمت 143 تومان و هر عدد آجر سفال 15*20*20 سانتی متر به قیمت 185 تا 210 تومان به فروش می رسد.

آجر سفال نباید سنگین باشد

احمد فروتنی، مدیرعامل شرکت آجر سفالین در گفتگو با خبرنگار پیام ساختمان گفت: به طورقطع آجرهای سفال به مراتب از کیفیت بهتری نسبت به آجرهای سنتی برخوردار هستند، ضمن اینکه وزن آجر سفال حدود یک سوم آجر سنتی است.
وی ادامه داد: با توجه به ابعاد آجر سفال به طورقطع سرعت اجرای آن بالاتر از آجر سنتی است و اگر پیمانکاران یا مالکان به دنبال سرعت بیشتر کار هستند، آجر سفال گزینه خوبی است. ابعاد آجرهای سفال ما 20× 25 سانتی متر است.
وی اضافه کرد: متغیرهای مختلف بر کیفیت آجر سفال تأثیر می گذارد از جمله این عوامل می توان به نوع خاک آن اشاره کرد و شرکت ما از مرغوب ترین خاک برای تولید استفاده می کند؛ وی به فاکتورهای تشخیص آجر سفال اشاره کرد و گفت: یکی از مهم ترین فاکتورهای تشخیص این آجر سفال ها میزان مقاومت آنها در برابر ضربه هاست؛ ضمن اینکه آجر سفال خوب نباید سنگین باشد. سنگینی آجر سفال به این معناست که خاک مورد استفاده مرغوبیت لازم را ندارد.
وی در مورد نحوه فروش محصولات شرکت خود گفت: نحوه فروش بدین صورت است که ما شماره حساب شرکت را در اختیار متقاضیان قرار می دهیم و پس از واریز پول آجر سفال و هزینه حمل ونقل، آجر سفال ها را به محل مورد نظر منتقل می کنیم؛ چنانچه مشتری از جنس مورد نظر به دلایلی نظیر شکستگی رضایت نداشت، می تواند جنس را تحویل نگیرد.

آجر سفال مدرن در صنعت ساختمان

حمیدرضا شیدا، مدیر فروش شرکت ابتکار عایق سفال بهینه نیز در گفتگو با خبرنگار پیام ساختمان گفت: شرکت ما در زمینه فروش عمده نوعی آجر سفال که به آجر سفال «هاش» معروف است، فعالیت می کند. در آجر سفال های معمولی برای چسباندن آجر سفال ها از ملات استفاده می شود. به کار بردن ملات ماسه و سیمان از دو جهت مشکل ساز است: یکی از جهت هزینه ای که باید برای تهیه ملات صورت بگیرد و دیگری اینکه به دلیل خلل و فرج هایی که در اثر ملات بین آجر سفال ها به وجود می آید، عملاً مبحث 19 و صرفه جویی در انرژی با مشکل مواجه می شود. ما برای حل این مشکل، از آجر سفال «هاش» استفاده می کنیم که در بین آجر سفال ها به جای ملات مقدار کمی دوغاب، پودر سنگ و سیمان می ریزیم و برای اینکه این کار در کشور ما جا بیفتد در حال حاضر سود کمتری نسبت به سایر آجر سفال ها در نظر گرفته ایم.
شیدا به دیگر مزایای این آجر سفال ها اشاره کرد و گفت: استحکام و یکپارچگی دیوار، یکنواختی عایق در کل دیوار، وزن کم تر دیوار به دلیل حذف ملات، حداقل تخریب دیوار در کنده کاری های تأسیساتی به دلیل در امتداد بودن حفره آجر سفال، از دیگر مزایای استفاده از آجر سفال «هاش» است.
مدیر فروش شرکت عایق سفال بهینه خاطرنشان کرد: قالبی که به قالب آجر سفال «هاش» معروف است، به طور انحصاری مربوط به ماست و اگر کارخانه ای بخواهد آن را تولید کند، باید با هماهنگی شرکت عایق آجر سفال بهینه صورت بگیرد. در واقع ما به کارخانه «میرداد» سفارش ساخت می دهیم و کارخانه برای ما تولید می کند و ما به صورت عمده به بازار عرضه می کنیم.

سطح آجر باید صاف باشد

ابراهیم محمدی، مدیر فروش کارخانه آجر نما نادر در گفتگو با خبرنگار پیام ساختمان گفت: شرکت ما در زمینه نمای آجر سفال ساختمان فعالیت می کند. از جمله مزایای آجر سفال شرکت می توان به دوام و استقامت بالا، عایق بودن آجر سفال و همچنین قابلیت انطباق با تمام شرایط آب و هوایی کشور اشاره کرد.
وی با بیان اینکه آجر سفال در نمای ساختمان ها عایق تر از سنگ است، گفت: سنگ در نمای ساختمان به هیچ وجه عایق نیست اما آجر سفال در رعایت مبحث 19 مقررات ملی ساختمان بسیار موثر است. ضمن اینکه قیمت سنگ حدود 10 برابر آجر نما سفالی است و آجر نمای ما قطعاً ارزان تر از نمای کامپوزیت است.
وی تاکید کرد: استانداردی برای آجر نمای سفال تدوین نشده اما تاکنون در صنعت ساختمان ما با استقبال خوبی مواجه شده و ایرادی متوجه آن نبوده است.
وی در مورد ویژگی های آجر نما سفال به خبرنگار ما گفت: خریداران آجر سفال باید به دانه بندی بلوک ها توجه داشته باشند. چنانچه سطح آجر نما صاف و صیقلی بود از نظر کیفی مطلوب است اما چنانچه سطح آن زبر بود، به دلیل درشتی سنگ دانه ها مقاومت لازم را ندارد.
وی در پایان گفت: کار نماکاری نیازمند تخصص و تجربه است و کسانی که می خواهند در نمای خانه شان از آجر نما استفاده کنند، از یک فرد متخصص برای انجام بهتر کار کمک بگیرند.

کدام سایز مناسب تر است؟

غلامرضا جامعی، مدیرعامل شرکت شاهرود سفال نیز در گفتگو با خبرنگار پیام ساختمان گفت: شرکت ما در زمینه تولید تیغه و بلوک سفال فعالیت می کند. ما حدود پنج نوع بلوک برای تیغه دیواری داریم. بلوک 25×20×8 که قیمت هر عدد آن 175 تومان است. بلوک 25×20×10 که قیمت هر عدد آن 200 تومان است؛ هر عدد بلوک به ابعاد 25×20×15 باقیمت 283 تومان به فروش می رسد؛ بلوک 25×20×20 که قیمت هر عدد آن 360 تومان و بالاخره بلوک سقفی 40×25×25 که قیمت آن 825 تومان است.
وی در پاسخ به این سؤال که خودتان کدامیک را به مشتریان پیشنهاد می کنید، گفت: اگر دیوار داخلی باشد، تیغه 10و اگر خارجی باشد تیغه های 15و 20 را پیشنهاد می کنم.
وی با بیان اینکه خاک حاشیه کویر برای تولید آجر سفال مرغوب تر است، گفت: خاک شهرهایی مانند یزد، اصفهان، کاشان، تهران، سبزوار و شاهرود به طور کلی شهرهایی که در حاشیه هستند، مرغوب تر است.
مدیرعامل شرکت شاهرود سفال گفت: ابعاد آجر سفال باید مطابق با ابعادی باشد که ذکر کردم، برخی کارخانه ها ابعاد آجر سفال کمتر از اندازه های مذکور است مثلاً به جای 10 سانتی متر 5/8 سانتی متر است.
وی در مورد وزن آجر سنتی گفت: وزن هر مترمربع دیوار آجر سفال به طور متوسط حدود 56 کیلوگرم است درحالی که وزن هر مترمربع دیوار با آجر سنتی 175 کیلوگرم است.

کیفیت هدف است

گرگین روحبخش، مدیرعامل آجر سفال صنایع گرگین بر استحکام محصولات تولیدی کارخانه خود تاکید دارد در خصوص خدمات پس از فروش شرکت خود به خبرنگار پیام ساختمان گفت: در صورتی که محموله فروخته شده بیش از دو درصد شکستگی داشته باشد ضمانت می کنیم که در ازای هر آجر سفال شکسته، دو عدد آجر سفال سالم تحویل دهیم که چنین اعتمادی به کیفیت محصولات در بازار بی نظیر است.
روحبخش ادامه داد: محصولات این شرکت که با خط تولید رباتی تولید و در پالت بسته بندی می شود توانسته بازار صادراتی خوبی در کشورهای گرجستان ، ترکیه و اقلیم کردستان عراق بیابد.
وی گفت: آجر سفال 25*20*15 سانتی متر معمولاً بیش ترین تقاضا را برای خرید در بازار دارد. به گفته روحبخش: هر عدد آجر سفال25*20*15 سانتی متر به قیمت 156 تومان عرضه می شود که این آجر سفال برای دیوارهای بیرونی ساختمان کاربرد دارد.

مقرون به صرف تر

احسان مکلایی، مدیر فروش آجر سفال ایده آل نیز به خبرنگار پیام ساختمان اظهار داشت: از نظر اقتصادی آجر سفال نسبت به محصولات مشابه مقرون به صرفه تر است و البته این به ابعاد و نوع محصول نیز بستگی دارد اما تا حدود 50 درصد نیز می تواند موجب صرفه جویی در هزینه خرید نسبت به مصالح مشابه شود.
وی با بیان اینکه بیش ترین فروش محصولاتش مربوط به آجر سفال 25*20*10 و 20*20*10 سانتی متر است که برای دیوار کاربرد دارد، قیمت هر عدد آجر سفال به ابعاد 20*20*10 سانتی متر را در کارخانه 120 تومان عنوان کرد و ادامه داد: آنچه در قیمت این کالا اهمیت زیادی دارد فاصله ای است که محل مصرف از کارخانه دارد از این رو قیمت کرایه ها برای شمال و جنوب تهران متفاوت است. این فعال اقتصادی تاکید کرد: هر چه ماسه معدنی که خاک آن برای تولید آجر سفال مورد استفاده قرار می گیرد کمتر باشد شکنندگی این محصول کمتر می شود.

بازار آجر سفال کجاست؟

یکی از فعالان بازار این کالا در خیابان فرحزاد گفت: برای خرید آجر سفال هم می توانید به صورت مستقیم از واحد فروش کارخانه های تولیدکننده خرید کنید و هم مصالح فروشی های محل خود را مورد توجه قرار دهید. با این حال در هنگام خرید باید توجه داشت که آجر سفال کالایی سنگین است و هر بار تخلیه و بارگیری می تواند بر هزینه نهایی آن بیفزاید، ضمن اینکه احتمال شکستگی آجر سفال ها را نیز بیشتر می کند.
برای خرید نیز به صورت عددی معامله می شود اما باید توجه داشت که در ماشین های خاور 3000 عدد و در کامیون ده چرخ 7 هزار عدد آجر سفال هایی که ابعاد متعارف دارند جای می گیرند. هر چند برخی به جای آجر فشاری به سراغ کالاهای دیگری ماند بلوک های بتن سبک، بلوک های سیمانی و مانند آنها می روند.

آجر سنتی یا آجر سفال؟!

گروه ساخت و ساز: آجر یا آگور واژهای است ؛ یونانی و به خشتهایی میگفتند که احکام یا فرامین دولتی بر روی آن نوشته میشد و به وسیله پختن، نوشته ها را بر روی آن پایدار میکردند. مشخص نیست که آجر برای اولین بار از چه زمانی مورد استفاده قرار گرفت اما گمان میرود انسانهای اولیه با مشاهده پخته شدن گِل مجاور اجاقهای خود و دیدن اینکه گِل پخته شده سخت تر از کلوخهای کنارخود است، پی به خواص و روش تهیه آن برده اند. تحول در آجر سنتی آجر همچنین به عنوان یکی ازمصالح ساختمانی از دیرباز مورد استفاده قرار گرفته است. مصرف آجر به عنوان مصالح ساختمانی در ایران سابقه باستانی دارد و از بناهای مشهور که در ساخت آن از آجر استفاده شده، میتوان به طاق کسری و مسجد جامع اصفهان اشاره کرد
در عصر حاضر هم بار ساخت بسیاری از ساختمانها بر دوش آجر بوده است اما رفته رفته مصالح جدیدتری به بازار ساخت و ساز آمد که دراین بین میتوان به انواع بلوکهای سفالی اشاره کرد. یکی از عمده ترین دلایلی که باعث این تحولات شد، مصرف بالای انرژی و سوخت در تولید آجرهای سنتی بود که کماکان فخاران به عنوان بزرگترین چالش با آن مواجه هستند. در این مطلب قصد داریم تا نظرات تولیدکنندگان آجرهای سنتی و آجر سفال را در رابطه با اینکه کدام یک از این دو نسبت به دیگری امتیازات بیشتری دارد را جویا شویم:

آجر سفال گرانتر است

وهاب قربانی، مدیرعامل کارخانه سفال تهران در این باره به خبرنگار پیام ساختمان گفت: اگر از نظر قیمت بخواهیم آجر سنتی و آجر سفال را مورد بررسی قرار دهیم، میتوان گفت که به طور کلی آجر سفال از قیمت بالاتری برخوردار است. آجر سفال 40 درصد سبک تر است وی در رابطه با وزن و سرعت اجرای آجر سنتی نسبت به آجر سفال گفت: به طور قطع از نظر وزنی هر مترمربع آجر سفال در حدود 40 درصد سبکتراز آجر سنتی است ، ضمن اینکه سریعتر هم اجرا و هم تولید میشود. از عمده ترین دلایل سرعت اجرای آجر سفال میتوان به ابعاد بزرگتر آن در مقایسه با آجر اشاره کرد. آجر محکم تر است این تولیدکننده آجر سفال گفت: از نظر استحکام میتوان گفت آجر سنتی نسبت به آجر سفال برتری دارد.

تهران و قم حرف اول آجر سفال

وی در پاسخ به این سوال که آجر سفال کدام شهرهای ایران از کیفیت بهتری برخوردار است، گفت: تهران و قم از جمله تولیدکنندگان آجر سفال های با کیفت هستند و اصفهان و یزد از سایرین ضعیفتر هستند که این ضعف هم به دلیل وجود املاح موجود در خاک است.

پرت آجر سفال بیشتر است

قربانی در رابطه با پرت مصالح آجر سنتی وآجر سفال گفت: اگر در فرایند تولید، توزیع و اجرا دقت نشود، پرت آجر سفال به مراتب بیشتر از آجر سنتی است.

پرت انرژی آجر سفال کمتر است

وی در رابطه با مبحث انرژی در این مصالح هم گفت: آجر سفال از این حیث ، عملکرد بهتری نسبت به آجر سنتی دارد و رعایت مبحث 19 مقررات ملی ساختمان بیشتر در آن به چشم میخورد.

نمیتوان گفت آجر ارزانتر است

منصور اولیایی، مدیر فروش واحد تولیدی آجر سنتی اولیایی هم دراین باره به خبرنگار پیام ساختمان گفت: نمیتوان به طور قطع در رابطه با قیمت این دو نوع مصالح اظهار نظر کرد چرا که در برخی مواقع آجر سفال و در برخی مواقع دیگر، آجر سنتی گرانتر است. مثلا آجر قزاقی هر عدد 400 تومان است در حالی که قیمت هر عدد آجر سفال حدود 95 تومان می باشد اما در رابطه با آجر ساده سنتی میتوان گفت که ارزانتر از آجر سفال است.

سرعت تولید آجر سفال بیشتر است

وی با اشاره به اینکه آجر سنتی با گل و آجر سفال از خاک رس درست میشود، در نتیجه وزن آجر سفال سبکتر است، به سرعت اجرای این دو مصالح اشاره نمود و افزود: از نظر تولید میتوان گفت آجر سفال سرعت بیشتری دارد چرا که یک کارخانه آجر سفال روزانه در حدود 100 تا 200 هزار آجر سفال تولید میکند اما تولیدکننده سنتی روزانه حداکثر 2000 آجر عدد تولید مینماید.

آجر عمر بیشتری دارد

این تولید کننده آجر سنتی در رابطه با استحکام این دو مصالح گفت: آجر سنتی درمقایسه با آجر سفال مقاوم تر است و به نظر، آجر سنتی هم عمر بیشتری داشته باشد. وی افزود: در رابطه با آجر سنتی میتوانم بگویم که تهران حرف اول را میزند و به طور کلی استحکام آجر سنتی تا حدود زیادی بستگی به خاک منطقه دارد.

آجر و چالش آلودگی محیط

اولیایی در رابطه با چالش سوخت در واحدهای تولیدکننده آجر سنتی گفت: در گذشته سوخت ما نفت سیاه بود و در حال حاضر علیرغم قیمت بیشتر، از گاز استفاده میکنیم زیرا محیط زیست اعلام کرده است که نفت سیاه هوا را آلوده میکند.

آجر قابل بازیافت است

مهندس علی میرزایی، یکی از پیمانکاران صنعت ساختمان هم در رابطه با محاسن و معایب این مصالح به خبرنگار پیام ساختمان گفت: آجر سنتی از مقاومت بیشتری نسبت به آجر سفال برخوردار است، ضمن اینکه در کشور ما که اصولا ساختمانها پس از مدت کوتاهی مجدد تخریب میشوند، آجر سنتی قابل بازیافت تر است و دوباره میتواند مورد استفاده قرار گیرد.

آجر سفال برای مجریان بهتر است

وی افزود: برای مجریان و پیمانکاران ساختمانی به طور قطع آجر سفال به دلیل اینکه از سرعت اجرای بالاتری برخوردار است، مورد استفاده قرار میگیرد ، به گونه ای که بناهای سنتی هم با استفاده از آجر سفال میتوانند متراژ بیشتری کار کنند و در نتیجه پول بیشتری دریافت کنند زیرا قیمت اجرای هر مترآجر سفال و آجر سنتی تقریبا برابر است. میرزایی خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین مشکلات در رابطه با آجر سفال های تولیدی در کشور این است که مقاومت آنها متغیر است و تولیدات برخی واحدها بسیار محکمتر از واحدهای دیگر است.

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×