menu

ثبت آگهی رایگان

سیستمهای-تهویه-مطبوع-استخر

سیستمهای تهویه مطبوع استخر

شهر : تهران

قیمت : 25,000,000 ريال

گروه ساختمان و تاسیسات نقیب سازه
مشاوره ، محاسبه ، طراحی ، نظارت ، تجهیز و اجرای کامل پروژه های :
استخر ، آبنما ، جکوزی ، پارک آبی ، مجتمع آبدرمانی
اتاق ماساژ ، تونل مه ، حمام سنتی ، حمام ترکی
سونا خشک ، سونا بخار ، سونا برف ، سونا نمک
در ایران و کشورهای همجوار

گروه بازرگانی نقیب سازه
واردات ، مشاوره ، محاسبه ، فروش و خدمات پس از فروش تجهیزات کامل پروژه های :
پارک آبی ، آبدرمانی ، استخر ، سونا ، جکوزی در ایران

نکات مهم انتخاب انواع سیستم های تهویه مطبوع استخر:
یکی از مسایل مهمی که در مراحل اولیه طراحی و ساخت استخرها مورد توجه قرار می گیرد،سرپوشیده و یا سر باز بودن استخر است.به عنوان یک قاعده کلی ،چه در استخرهای سرباز و چه در استخرهای سرپوشیده هدف نهایی کارفرما آن است که مجموعه در اکثر اوقات سال قابل استفاده باشد . در مناطق گرمسیر ، استخرها و پارک های آبی معمولا به صورت سرباز ساخته می شوند و شرایط مطلوب محیط آنها بر مبنای شرایط آب و هوایی منطقه تامین میشود .

در بحث تهویه مطبوع استخر ها همانند تمامی مکان های محبوس،برای تامین شرایط مطلوب هوای داخل سالن چهار عامل اصلی بستگی دارد که عبارتند از :
دمای هوا
رطوبت نسبی هوا (RH)
جریان هوا
کیفیت هوای سالن
در استخرها به دلیل محیط بسیار مرطوب ، تامین چهار عامل یاد شده باید با در نظر گرفتن رطوبت نسبی ، دمای هوا،دمای آب استخر و کیفیت هوای داخل صورت پذیرد.

سیستم های تهویه مطبوع استخر
از میان عوامل ذکر شده رطوبت نسبی بیش از سایر عوامل مشکل ساز و مهم است.چرا که بالا بودن رطوبت نسبی هوا نه تنها شرایط آسایش و سلامت شناگران را در هنگام تنفس تهدید می کند ،بلکه در دراز مدت صدمات جبران نا پذیری را به سازه ساختمان و تجهیزات موجود در آن وارد می نماید.بنابراین هدف نهایی طراح باید تامین شرایط زیر باشد:

شرایط آسایش شناگران و تامین محیطی سالم برای آنها
کنترل رطوبت نسبی هوای سالن
تامین کیفیت مطلوب هوای داخل
کنترل تقطیر بخار آب در داخل استخر

اولین نکته ای که باید مورد اشاره قرار گیرد آن است که به استثنای استخرهای قهرمانی با جایگاه مخصوص تماشاگران،در سایر استخرها به ندرت برای سرد کردن فضای داخل از سیستم های سرمایش هوا استفاده می شود.علت این مسئله نیز کاملا مشخص است.زیرا مادامی که افراد در داخل استخر مشغول شنا کردن هستند،آب استخر مانند یک محیط واسطه انتقال حرارت عمل کرده و گرمای بدن شناگران را تا حدودی زیادی می گیرد و در مجموع بدن به وضعیت تعادل حرارتی می رسد.با خارج شدن شناگر از داخل آب نیز ،حتی با کوچکترین نسیمی افراد دچار لرز می شوندچرا که با جریان یافتن هوا بر روی پوست، آب روی پوست تبخیر می شود.

بطور کلی ملاحظاتی که باید برای طراحی سیستم تهویه مطبوع استخر های سر پوشیده مورد توجه قرار گیرد را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:
کنترل رطوبت فضای داخل سالن
گرمایش هوای سالن استخر
تعیین نرخ تهویه مطبوع استخر به منظور تامین کیفیت مناسب هوای داخل
چگونگی توزیع هوا در فضای داخل سالن استخر
طراحی کانال و محل قرار گیری دریچه های توزیع هوا

بطور کلی بدن انسان نسبت به تغییرات رطوبت نسبی بسیار حساس است.نوسانات رطوبت نسبی هوا ،خارج از محدوده چهل تا شصت درصد احتمال رشد باکتری ها ،قارچ ها و کپک ها را نیز افزایش می دهد که نتیجه آن کاهش کیفیت هوای داخل استخر است. برای افرادی که در داخل استخر شنا می کنند ،رطوبت نسبی پنجاه تا شصت درصد بیشترین احساس

آسایش را به همراه خواهد داشت.در صورتی که رطوبت نسبی کمتر از پنجاه درصد باشد ،نرخ تبخیر آب از سطح پوست افزایش می یابد که موجب احساس سرمای ناخوشایند برای شناگرانی می شود که تازه از آب خارج شده اند و هنوز بدن آنها خیس است. رطوبت نسبی بیش از شصت درصد نیز احتمال رشد قارچ ها و کپک ها در محیط سالن استخر،سرعت تقطیر بخار آب بر روی سطوح داخلی و تخریب سازه و تجهیزات موجود در سالن استخر را افزایش می دهد.در تمامی استخرهای سرپوشیده ،رطوبت نسبی به دو دلیل زیر در محدوده پنجاه تا شصت درصد نگه داشته و معمولا به زیر پنجاه درصد کاهش داده نمی شود:
در رطوبت نسبی کمتر از پنجاه درصد ،به دلیل تبخیر سریع آب از روی پوست ،شناگرانی که از آب خارج می شوند احساس سرمای نا خوشایندی می کنند.
صرف نظر از سایر عوامل ،در استخرها به دلیل تبخیر دائمی آب از کاسه استخر و شرایط بسیار مرطوب داخل،کاهش رطوبت نسبی فضای داخل به زیر چهل درصد مستلزم صرف هزینه بسیار زیادی است.در حالی که رطوبت نسبی بالای پنجاه درصد با صرف هزینه ای منطقی و قابل قبول امکان پذیر است.

برای محاسبه نرخ تبخیر آب در استخرها، عوامل زیر باید در نظر گرفته شود:
سطح آزاد آب استخر: هرچه سطح استخر بیشتر باشد نرخ تبخیر آب نیز به همان نسبت بیشتر است.البته باید توجه داشت که عواملی مانند ، عمق ، شکل و حجم کل آب استخر هیچ تاثیری بر سرعت تبخیر آب استخر ندارد.بلکه سطح آزاد آب که با هوا در تماس است در این رابطه تاثیر گذار است.
دمای آب استخر: دمای آب استخر و تاثیر متقابل آن بر دمای هوای فضای داخل یکی از تاثیر گذارترین عوامل در زمینه مقدار کل سرعت تبخیر آب است.با کاهش دمای هوای استخر نسبت به دمای آب ،نرخ تبخیر آب به میزان چشمگیری افزایش پیدا می کند.
دمای هوای استخر: برای به حداقل رساندن سرعت تبخیر آب ،دمای هوای استخر باید چند درجه ای بالاتر از دمای آب باشد.به منظور کاهش نرخ تبخیر آب استخر و جلوگیری از القای احساس سرما در بدن افراد حاضر در استخر ،دمای هوا در استخرهای عمومی باید به اندازه 2-1درجه سانتی گراد بالاتر از دمای آب نگه داشته شود. در استخرها برای کنترل دمای آب و هوای استخر از دو ترموستات استفاده می شود.به طوری که برای کنترل دمای هوای استخر از یک ترموستات و برای کنترل دمای آب آن از یک ترموستات دیگری استفاده می شود.به ترموستات هایی که برای کنترل دمای آب مورد استفاده قرار می گیرند اصطلاحا آکوستات گفته می شود.
رطوبت نسبی هوای داخل سالن : بعنوان یک قاعده کلی در نظر داشته باشید که هرچه رطوبت نسبی هوا استخر در محدوده پایین تری نگه داشته شود،سیستم تهویه مطبوع استخر باید مدت زمان بیشتری کار کند که نتیجه آن افزایش هزینه های جاری سیستم خواهد بود.در مواقعی که معیارهای طراحی هوا و آب استخر تامین می شود،برای خارج کردن گرمای اضافی فضای داخل می توان در کنار سیستم تهویه مطبوع استخر اصلی ،از فن های تخلیه نیز استفاده کرد.

جریان هوای روی سطح آب : یکی از عوملی که نرخ تبخیر آب استخر را افزایش می دهد ،در استخرهای سرباز سرعت باد و در استخرهای سرپوشیده جریان هوایی است که از سطح آب استخر عبور می کند.با کاهش جریان هوایی که مستقیما از روی سطح آب عبور می کند،سرعت تبخیر آب نیز کاهش پیدا می کند.
میزان تلاطم آب و ضریب فعالیت شناگران در میان عوامل ذکر شده مقدار رطوبت نسبی هوا بیش از سایر موارد مشکل ساز و مهم میباشد زیرا بالا بودن رطوبت نسبی هوا نه تنها موجب سلب آسایش شناگران میشود بلکه در دراز مدت صدمات جبران ناپذیری به سازه و تجهیزات وارد میکند ، دلایل اصلی بالا رفتن مقدار تبخیر آب استخر و ایجاد رطوبت نسبی در محیط سالن استخر اختلاف دمای زیاد بین دمای آب استخر و دمای محیط میباشد،این اختلاف دما نباید بیش ار 2 یا 3 درجه سانتی گراد باشد همچنین اگر میزان رطوبت نسبی محیط کمتر از 40% الی 50% باشد شناگر احساس سرما میکند.

روش های رطوبت گیری : به طور کلی رطوبت گیری از هوا به یکی از دو روش زیر امکان پذیر است:
رطوبت گیری با استفاده از نمک های جاذب رطوبت (نمک های جذب رطوبت مانند سیلیکات ها تمایل بسیار زیادی به جذب رطوبت دارند.این نمک ها پس از جذب رطوبت به وضعیت اشباع رسیده و قابلیت جذب خود را از دست می دهند و برای استفاده مجدد باید آنها را به نحوی احیا کرد.)
رطوبت گیری با استفاده از سطوح سرد(سیستم های رطوبت گیری مکانیکی)

با ما تماس بگیرید

تلفکس : 02124521639 02143850311 02195118234

همراه : 09121978874 09130137157 09163661255

وبسایت : WWW.NAQIBSAZEH.IR

ایمیل NAQIBSAZEH@GMAIL.COM

آدرس دفتر مرکزی : تهران ، میدان جمهوری ، برج اداری سهیل ، طبقه چهارم ، واحد 410

#سایر_موارد_مربوط_به_تجهیزات_آشپزخانه_حمام_استخر

گفت و گو با نقیب سازه

ارسال پیام خصوصی، استعلام قیمت و درخواست توضیحات از تولیدکننده

×