menu

ثبت آگهی رایگان

شیمی-آب-استخرها-و-سیستم-تصفیه-آب

شیمی آب استخرها و سیستم تصفیه آب

شهر : تهران

قیمت : 25,000,000 ريال

گروه دکتر استخر

شیمی آب استخرها و سیستم تصفیه آب

آب استخرها حاوی مقدار زیادی باکتریهای طبیعی است. این باکتریها از جریان هوا و یا بدن شناگران وارد آب می شوند. بنابراین مواد شیمیایی مختلفی برای ضدعفونی کردن آب استخرها و نیز تسهیل در اموری چون فیلتراسیون، کنترل رشد جلبکها، تمیزی آب و کنترل PH به آنها اضافه می گردد.
مواد شیمیایی معمول در استخرها عبارتند از گاز کلر، هیپوکلریت سدیم، هیپوکلریت کلسیم برای ضد عفونی کردن آب و مواد مرکبی چون سیانوراتها و اسیدهای سولفوریک و موریاتیک برای کنترل PH آب استخر، مواد ضد جلبک برای کنترل رشد جلبکها و سولفات آلومینیوم بعنوان منعقدکننده و کنترل کیفیت آب استخر بکار برده می شود.
نکاتی در ارتباط با شیمی آب استخرها و سیستم تصفیه آب
آب استخرها حاوی مقدار زیادی باکتریهای طبیعی است. این باکتریها از جریان هوا و یا بدن شناگران وارد آب می شوند. بنابراین مواد شیمیایی مختلفی برای ضدعفونی کردن آب استخرها و نیز تسهیل در اموری چون فیلتراسیون، کنترل رشد جلبکها، تمیزی آب و کنترل PH به آنها اضافه می گردد.
مواد شیمیایی معمول در استخرها عبارتند از گاز کلر، هیپوکلریت سدیم، هیپوکلریت کلسیم برای ضد عفونی کردن آب و مواد مرکبی چون سیانوراتها و اسیدهای سولفوریک و موریاتیک برای کنترل PH آب استخر، مواد ضد جلبک برای کنترل رشد جلبکها و سولفات آلومینیوم بعنوان منعقدکننده و کنترل کیفیت آب استخر بکار برده می شود
تصفیه آب استخرها
تصفیه شیمیایی
آب استخرهای شنا مجموعه ای از انواع باکتریها، چربیها، نمکهای محلول در آب، گرد و غبار ، ذرات معلق و ... را درخود دارند. لذا ضدعفونی کردن این آب جهت تامین بهداشت عمومی بسیار ضروری و مهم می باشد. معمولی ترین ماده ای که به آب استخر اضافه می گردد تا آن را ضدعفونی و قابل استفاده نمایند، کلر است. کلر بصورت گاز و یا پودرهای گرانولی قابل تهیه بوده و با توجه به درصد خلوص آن قابلیت تزریق و اضافه نمودن به آب را دارا است. در صورتیکه از گاز کلر استفاده می گردد. لزوما به دلیل مسمومیت شدید ناشی از تنفس این گاز که گاهاً منجر به مرگ سریع می گردد. استفاده تجهیزاتی که مخصوص تزریق آن به آب می باشد، ضروری است. گاز کلر معمولا در سیلندرهای 40 و 60 و 80 کیلوگرمی با درصد خلوص بالای % 95 قابل تهیه می باشد. نشت یابی سیستم و لوله های ارتباطی توسط محلول آمونیاک دستگاه مربوطه ( کلریناتور) در صورت استفاده از این سیستم را نباید فراموش کرد. کلریناتورهای گازی با مارکها و شکل های ظاهری قابلیت تنظیم گذر حجمی گاز را داشته و بر اساس میزان نیاز به سیستم نصب می گردد. بر اساس تجربه ثابت گردیده که گاز کلر به محض وارد شدن به داخل آب، در آن حل نمی گردد و حبابهای کلر در سطح آب پاره شده و فضا را به شدت مسموم می نمایند، لذا در اختیار داشتن میزان کافی فشار آب در حدود 3 اتمسفر طول مسیری بیش از 15 متر و وجود آب در جریان داخل لوله حداقل شرایطی است تا گاز کلر بصورت کامل در آب حل گردد. لذا استفاده از کپسول گاز بدون تجهیزات مخصوص و استفاده از شیلنگ پلاستیکی و تزریق گاز از طریق اسکیمرهای استخر به هیچ وجه توصیه نمی گردد. خلوص بالای این گاز، پایش گاز کلر پس از تزریق و حل شدن در آب و مقرون بصرفه بودن محاسن استفاده از این شکل از کلر می باشد.
پودر گرانولی کلر که معمولا با % 70 خلوص در بازار عرضه می گردد، نیازمند تانک ذخیره، پمپ مخصوص تزریق کلر مایع (کلر خشک + آب) با قابلیت تنظیم دبی کلر مایع از لوازم مورد نیاز تزریق پودر کلر به آب می باشد. به دلیل خورندگی بالای محلول کلر غلیظ بر روی شبکه لوله کشی و پمپ ها، تزریق آن بصورت دستی و ازطریق لوله مکش پمپ تصفیه روشی است نادرست که درآینده هزینه های سنگینی را به دنبال دارد. به هرحال در هر صورتیکه کلر به آب اضافه گردد. میزان کلرین آزاد در آب نباید بیش 1 PPM تا 1.5 PPM باشد.در تصفیه شیمیایی آب استخرهای شنا و جکوزی ها، کنترل میزان PH آب امری است حیاتی و ضروری. در صورتی که میزان PH از کنترل خارج گردد، آب استخر به سمت اسیدی و یا قلیایی شدن خواهد رفت. در اینصورت آب مناسب شنا نبوده و تغییررنگ آب کاملاًمحسوس خواهد بود ( شیری رنگ و یاسبز رنگ شدن آب استخر ). بر اساس میزان درجه اسیدی یا قلیایی بودن آب لازم است افزودنی هایی با آن اضافه نمود تا PH آب تحت کنترل درآید. میزان PH مناسب جهت آب استخر شنا 7.2 تا 7.4 می باشد.
اخیراً روش های نوینی جهت ضدعفونی نمودن آب ابداع گردیده که استفاده از اشعه ماوراء بنفش یا اولترا ویولت (UV) تزریق گاز اوزن به آب است. در این روش، آب ابتدا از مجاورت اشعه ماوراء بنفش عبور کرده و سپس به آب گاز اوزون تولید شده تزریق می گردد. دراین روش آب کاملاًپاک وضدعفونی شده واکسیژن حل شده درآن آب را از مطلوبیت ویژه ای برخوردار می نماید.
تصفیه فیزیکی:
هدف از تصفیه فیزیکی خارج نمودن ذرات معلق و یا ته نشین شده خارجی از چرخه و سیکل تصفیه می باشد. در یک تصفیه متعارف، آب توسط پمپ های تصفیه به جریان افتاده و پس از عبور از لایه های مختلفی از دانه بندی های سلیس و یا عبور از غشاء نازکی از پارچه دیاتومایت به داخل مبدل حرارتی وارد شده و پس از دریافت انرژی گرمایی کافی و گرم شدن به میزان دلخواه مجددا وارد استخر می گردد. در این روش فیلترهای موجود توانایی جذب ذرات معلق را به میزان قطر حدودا تا 5 میکرون دارند. فیلترها پس از زمان مشخصی به حد اشباع رسیده و باید از طریق شستشوی معکوس یا Back Wash مجددا احیا گردند. در این روش ذرات معلق به هنگام شستشوی معکوس از فیلتر خارج شده و دیگر در چرخه و سیکل تصفیه حضور نخواهند داشت.
گاها ذرات موجود در آب به حدی سنگین هستند که در کف استخرها ته نشین می گردند، در این صورت میزان بسیار کمی از این ذرات در چرخه و سیکل سیرکلاسیون قرار داشته و مابقی از دسترس فیلترها بدور خواهند ماند. در اینصورت معمولا استفاده از سیستم لایروبی مکشی و یا اصطلاحا استفاده از پمپهای جارو بسیار موثر می باشند. استفاده از این روش بهترین نتیجه را خواهد داشت. ضمنا چربیها و سایر ذراتی که به دلیل سبکی بر روی آب باقی می مانند، توسط سر ریز کردن استخر و یا استفاده از سیستم اسکیمر از آب استخر زدوده می گردند.بعد از مدتی که از آب استخر استفاده می شود، و با وجود سالم بودن سیستم تصفیه و کلرزنی مناسب آب روز به روز کدرتر شده و PH آب تغییرات و نوسانات مختلف را نشان خواهد داد. در اینصورت آب از ذرات معلق و جامد ی اشباع گردیده که به دلیل کوچک بودن قطر این ذرات از فیلترها عبور کرده ولی آنقدر سنگین نیستند که در آب ته نشین و یا آنقدر سبک نیستند که روی آب قرار گیرند، آب تبدیل به محلولی سوسپانسیون و مملو از ذرات معلقی می گردد که درصورت بی توجهی به آن آلودگی آب به شدت کیفیت آن را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در اینصورت استفاده از منعقد کننده های مانند سولفات آلومینیم %17 و بصورت پودر توصیه می گردد. درصورتیکه محلولی با درصدی مناسب از این ماده تهیه و به آب اضافه گردد، ابتدا آب استخر شیری رنگ شده و سپس مواد معلق در آب در اثر انعقاد به هم چسبیده و توده های سنگین ژله مانندی را تشکیل می دهند که فلاک نام دارند. این فلاکها به دلیل سنگینی در کف آب ته نشین می گردند و بعد از مدت زمان مشخصی آب استخر مجددا صاف و زلال و شفاف خواهد شد. این ذرات باید توسط لایروبی مکشی از کف استخر جمع آوری و خارج گردد.
از آنجاییکه جلبکها ودراستخرهای شنابه سرعت تکثیرمیگردندوگاهاً در اثر میزان ثابتی از کلرین آزاد، جلبکها نسبت به این مقدار کلر مصونیت یافته و مقاوم می شوند. در اینصورت کف دیواره ها و یا کنجهای استخر سرعت تغییر رنگ داده و نشانه هایی از تکثیر جلبک را در استخر به نمایش می گذارند. استفاده از سرامیک مرغوب و یا پوشش مناسب جهت نمای داخلی جام استخر در کاهش این مشکل نقش مهمی را دارند ولی جهت جلوگیری از تکثیر و ادامه تولید مثل جلبکها لازم است. آب استخر را توسط یک شوک ناگهانی با بالا بردن میزان کلر تا 3.5 PPM در مجاورت کلر قرار داد. پاشیدن کلر خشک به قسمتهایی که جلبک ها حضور دارند بصورت بذر پاشی نیز در این حالت توصیه می گردد. نباید فراموش کرد که در این حالت به دلیل افزایش غلظت کلر در آب شنا کردن و استفاده از استخر خطرناک بوده و احتمال بروز بیمایهای پوستی، سوزش چشم، حساس شدن مخاط بینی، سر دردهای شدید و رنگ بری از مایوهای شنا و حتی بی رنگ شدن رنگ موی استفاده شده توسط بانوان وجود دارد. به تلاطم درآوردن آب استخر و یا پاشیدن آب توسط شلنگ و یا استفاده از پمپ های جارو برای کم کردن میزان کلر آب، پیشنهاد می گردد. استفاده از اسید جلبک (Algae Acid) که ماده ای شیمیایی است و خاصیت اسیدی وارد به عنوان کشنده جابکها در استخر مورد استفاده قرار می گیرند.

DR POOL GROUP

گروه دکتر استخر

مشاوره ، بازدید ، کارشناسی
بازسازی ، نوسازی ، زیباسازی
عیب یابی ، سرویس دوره ای
تعمیر و نگهداری پروژه های :
پارک آبی ، آبدرمانی ، استخر ، سونا ، جکوزی
در ایران

با ما تماس بگیرید

تلفکس : 02124521639 02143850311 02195118234

همراه : 09121978874 09130137157 09163661255

وبسایت WWW.DRPOOL.IR

ایمیل INFO@DRPOOL.IR DRPOOL.IR@GMAIL.COM

مدیر گروه دکتر استخر : مهندس سید محسن نقیبیان

آدرس دفتر مرکزی : تهران ، میدان جمهوری ، برج اداری سهیل ، طبقه چهارم ، واحد 410

#سایر_موارد_مربوط_به_تجهیزات_آشپزخانه_حمام_استخر

گفت و گو با دکتر استخر

ارسال پیام خصوصی، استعلام قیمت و درخواست توضیحات از تولیدکننده

×