menu

ثبت آگهی رایگان

فوتومتر-(نورسنج)

فوتومتر (نورسنج)

شهر : تهران

قیمت : 25,000,000 ريال

گروه دکتر استخر

فوتومتر (نورسنج)

فوتومتر وسیله‏ای است که شدت نور یا خواص نوری محلول‏ها و سطوح را اندازه‏گیری می‏کند.
پارامترهایی که فوتومتر اندازه‏گیری می‏نماید عبارت‏اند از:

شدت روشنایی (افروزش)
شدت تابش (درخشش)
جذب نور
پخش نور
بازتاب نور
فلورسانس (شارندگی)
فسفرسانس (فروزندگی)
لومینسانس (لیانندگی)
قاعده کار فوتومترها
اکثر فوتومترها نور را توسط فوتورزیستور (مقاومت نوری)، فوتودیود (دیود نوری) یا مُشدّد نور (PMT) شناسایی می‏کنند. نور پس از عبور از یک فیلتر یا تک‎فام‎ساز (مونوکروماتور)، جهت تعیین یک طول موج معین یا ارزیابی توزیع طیفی، اندازه‏گیری می‏شود.
انواع دستگاه‎های فوتومتر
فوتون‏شمار (Photon Counting)
جهت اندازه‏گیری نور، بعضی از فوتومترها به جای اندازه‏گیری شار ورودی، تعداد فوتون‏های منفرد را می‏شمارند. اصول کاری این دسته از فوتومترها مشابه سایرین است اما نتایج آن‏ها به جای واحدهای W/cm2 یا W.cm2.sr-1 با واحدهای photons/cm2 یا photons.cm2.sr-1 بیان می‏شوند.
به دلیل ماهیت این دسته از فوتومترها، کاربرد آن‏ها در مواردی است که شدت تابش، پایین است. برای دستیابی به حساسیت مطلوب، عامل دریافت نور در دستگاه‏های فوتون‎شمار با طول موج فروسرخ نزدیک (NIR)، نور مریی و فرابنفش (UV)، مُشدّد نور است.
از این نوع فوتومترها در صنایع هوابرد و سنجش از راه دور فضایی در طیف الکترومغناطیسی اشعه ایکس تا فرابنفش استفاده می‏شود.
بازتابنده نور مریی (Visible Light Reflectance)
فوتومتر بازتابنده، انعکاس نور از یک سطح را به عنوان تابع طول موج اندازه‏گیری می‏نماید. نور سفید به سطح تابیده می‏شود و نور بازتابیده پس از عبور از یک تک‏فام‏ساز، ارزیابی می‏شود.
از این نوع فوتومتر به طور مثال در صنایع رنگ، جهت تشریح رنگ یک سطح به طور مستقل استفاده می‏شود.
تَراگسیل نور فرابنفش و مریی (UV and Visible Light Transmission)
بعضی از تجهیزات نوری، جذب نور با طول موج معین (یا محدوده‏ای از طول موج‎های معین) از مواد رنگی در محلول را اندازه‏گیری می‏نمایند. به کمک قانون Beer، غلظت ماده رنگی موجود در محلول، قابل اندازه‎گیری می‎باشد. به دلیل بازه وسیع کاربرد، اتکاپذیری و قدرت بالا، این دسته از فوتومترها به یکی از تجهیزات اصلی در حوزه بیوشیمی و شیمی تحلیلی تبدیل شده‏اند. فوتومترهای جذبی جهت کاربرد در محلول‎های آبی، در بازه نور فرابنفش و مریی از طول موج 240 تا 750 نانومتر عمل می‏کنند.
در این گروه، دو نوع فوتومتر وجود دارد: اسپکتروفوتومتر (طیف ـ نور سنج) و فوتومتر فیلتری. در اسپکتروفوتومترها از یک تک‎فام‎ساز استفاده می‎شود تا یک نور تک‎رنگ از یک طول موج معین را دریافت کند. در فوتومترهای فیلتری، از فیلترهای نوری جهت دریافت نور تک‎رنگ استفاده می‏شود. اسپکتروفوتومترها به راحتی، جهت اندازه‎گیری میزان جذب در طول موج‎های مختلف قابل تنظیم هستند و از آن‎ها می‎توان برای بررسی طیف ماده جاذب استفاده نمود. فوتومترهای فیلتری، ارزان‎تر، قوی‎تر و سهل‎الاستفاده‎تر هستند و برای آنالیزهای روال از آن‏ها استفاده می‎شود.
قاعده کار اسپکتروفوتومترها و فوتومترهای فیلتری بدین صورت است که نور تک‎فام از یک محفظه (سلول) حاوی محلول با روزنه‎های تخت، عبور داده می‏شود. سپس نور به یک آشکارساز می‏رسد که شدت آن را در مقایسه با شدت نور پس از عبور از یک سلول مشابه با همان محلول ولی بدون ماده رنگی، اندازه‏گیری می‎نماید. از نسبت بین شدت‎های نور و با دانستن ظرفیت ماده رنگی در جذب نور، غلظت ماده توسط قانون Beer محاسبه می‎شود.
تراگسیل نور فروسرخ (Infrared Light Transmission)
اسپکتروفوتومتری نور فروسرخ به طور عمده در مطالعه ساختار مواد استفاده می‎شود. اندازه‎گیری در محلول آبی، عموماً میسّر نمی‎باشد زیرا آب، نور فروسرخ را در برخی محدوده‎های ‎طول موج‎، به شدت جذب می‎نماید؛ بنابراین اسپکتروسکوپی فروسرخ یا در فار گازی (برای موارد فرّار) و یا در مورد مواد شفاف در محدوده فروسرخ که همراه با نمک‎ها (نمک پتاسیم برمید به طور معمول) به صورت قرص فشرده شده‎اند، استفاده می‎شود. طیف فروسرخ، نوعاً خطوط جذب باریکی دارد که برای آنالیزهای کمّی نامناسب هستند اما اطلاعات مفصلی در خصوص مولکول‎ها می‎دهند.‎
جذب اتمی (Atomic Absorption)
این دسته از فوتومترها نور ساطع‎شده از یک شعله بسیار داغ را اندازه‎گیری می‎کنند. محلول مورد ارزیابی، با یک نرخ مشخص و ثابت، به درون شعله تزریق می‎شود. فلزات موجود در محلول، به فرم اتمی در شعله حضور دارند. نور تک‎رنگ در این نوع از فوتومترها توسط یک لامپ تخلیه تولید می‎شود و عمل تخلیه در مخلوط گاز و فلز مورد شناسایی رخ می‎دهد که سبب گسیل نور با طول موج‏های منطبق بر خطوط طیفی فلز می‎شود. از یک فیلتر، برای جداسازی یکی از خطوط طیفی اصلی فلز جهت آنالیز استفاده می‎شود. نور توسط فلز موجود در شعله جذب شده و از این عمل جذب برای تعیین میزان فلز موجود در محلول اصلی استفاده می‎شود.

DR POOL GROUP

گروه دکتر استخر

مشاوره ، بازدید ، کارشناسی
بازسازی ، نوسازی ، زیباسازی
عیب یابی ، سرویس دوره ای
تعمیر و نگهداری پروژه های :
پارک آبی ، مجتمع آبدرمانی ، استخر ، سونا ، جکوزی
در تهران ، البرز و شمال ایران

با ما تماس بگیرید

تلفکس : 02124521639 02143850311 02195118234

همراه : 09121978874 09130137157 09163661255

وبسایت WWW.DRPOOL.IR

ایمیل INFO@DRPOOL.IR DRPOOL.IR@GMAIL.COM

کانال تلگرام DRPOOLGROUP

اینستاگرام DRPOOL.IR

مدیر گروه دکتر استخر : مهندس سید محسن نقیبیان

آدرس دفتر مرکزی : تهران ، میدان جمهوری ، برج اداری سهیل ، طبقه چهارم ، واحد 410

#سایر_موارد_مربوط_به_تجهیزات_آشپزخانه_حمام_استخر

گفت و گو با دکتر استخر

ارسال پیام خصوصی، استعلام قیمت و درخواست توضیحات از تولیدکننده

×