menu

ثبت آگهی رایگان

روانشناسی خلق دکوراسی ون

رضا سمائی به کارگیری علوم روان شناسی کاربردی در طراحی هنری یا استفاده مؤثر از هنر روان شناسانه، سال هاست که مورد توجه بوده و فعالیت های بسیار مثبتی در خارج از کشور ایران صورت پذیرفته است که متأسفانه تاکنون فقط به ارائه عکس و تصویر آنها در جراید و رسانه ها بسنده شده و کالبدشکافی، تشریح و تجزیه و تحلیل هرچند کوتاه اینگونه آثار کمتر به چشم خورده است. از این شماره سعی خواهد شد که ضمن ارائه مبانی روان شناسی و اصول طراحی هنری (به صورت تفکیک شده) در هر قسمت با یک کار خوب در حوزه یادشده با نگاه موشکافانه تر برخورد گردد . در اینجا لازم به ذکر است چون این مباحث بسیار گسترده بوده و موارد بسیار متعددی در حوزه آکادمیک و دانشگاهی را در بر میگیرد و با توجه به محدودیت برای چاپ، حوصله خوانندگان ، نوع مخاطب و زبان ساده و ... بر خلاصه بودن و مختصر بودن تأکید شده است. امید میرود این شیوه شروع تازه ای در ایران باشد . شاید اهمیت و پذیرش اینگونه طراحیها (چه فضای داخلی و چه منظر) در ساختار طراحیهای هنری گامی کوچک برای بالا بردن کیفیت این گونه مراکز در سراسر کشور باشد. اصول هفتگانه طراحی هنری 1) نور . 2) فرم . 3) فضا . 4) بافت . 5) شکل . 6) رنگ . 7) حجم + نقطه + خط در حقیقت اگر به صورت خلاصه بتوان عنوان کرد : 1) روان شناسی نور . 2) روان شناسی فرم . 3) روان شناسی فضا . 4) روان شناسی بافت . 5) روان شناسی شکل . 6) روان شناسی رنگ . 7) روان شناسی حجم . مکاتب روان شناسی 1 روانکاوی (فروید، یونگ، اریک برن) . 2 رفتاری (واتسون، پاولف) . 3 شناختی (پیاژه) . 4 معناگرا (مازلو) هرچند در بعضی از منابع تقسیم بندیهایی تا یازده گانه نیز صورت پذیرفته است + بین رشته ای روان شناسی فلسفی، جامعه شناسی روان شناسانه (گوبلز، هیل، کارنگی) اهمیت ویژه این مباحث و بعضی از کاربردهای روان شناسی کاربردی در طراحی هنری : 1- آشنایی دوستان معمار، معماران داخلی، سرمایه گذاران در حوزه هتل و مراکز توریستی، طراحان شهری، سیما و منظر شهری و سایر علاقه مندان آزاد، با مباحث فوق . 2- اتاق مدیران برتر، به دلیل سرمایه گذاری توسعه ای، برگزاری نشست های تجارتی، عقد قراردادهای بزرگ، نشست های فرهنگی، بین المللی و بعضاً سیاسی (دکورهای سیاسی) (در یک شماره به تفضیل در مورد فوق پرداخته خواهد شد) . از این رو به کارگیری طراحی برتر روان شناسانه، اهمیت را دو چندان میکند . 3- فضاهای رستوران های ویژه، اتاق های پذیرایی و سکونت، منازل هنری، کافی شاپ ها، سفر ه خانه های سنتی و مدرن و بعضاً پست مدرن ، بنابراین طراحی منحصربه فرد و جذاب این گونه خدمات میتوانند فرایند بهتری را القاء کنند . 4- ایجاد فضاهای دلپذیر ساختیافته، جذابیت بصری، هنر دیدگانی و کیفیت سکانس های بصری. 5- استفاده از گونه شناسی (فضاها و الگوهای فضایی معماری ایرانی) مردم شناسی (انسان شناسی معماری ایرانی) نشانه شناسی (معناشناسی معماری ایرانی و فلسفه ایرانی) . 6- استفاده از جلوه های ویژه زنده و نورپردازیهای هنری و به کارگیری آنها کمک شایانی به مفاهیم فوق مینماید . 7- اثربخشی کاربرد هنر با رویکردهای روان شناسی (هنر درمانی) در فضا و دکوراسیون تأثیرگذار . 8- طراحی و خلق صحنه های منحصربه فرد ، پُر کشش و پُر تنش که مخاطب را درگیر خود کند. 9- آفرینش های جدید هنری برای فضاهای دکوراتیو با تعاریف مورد نظر (کنجکاوی، غرور، شادی، دوست داشتن، تحسین، ترجیح، مُدسازی، ایجاد فضاهایی برای مکث کردن و ... ) . 10- طراحی مناظر شفابخش در فضاهای عمومی (تأثیر بر روح و روان شهر و شهروندان) . 11- ایجاد فضاهایی جهت دیدن و لذت بردن (فلسفه) (بهشت در تبعید، خاطرات بهشت، خاطرات کهن و خاطرات کودکی) . 12- ایجاد فضاهای شاعرانه هنری تأثیرگذار به مدد علوم روان شناسی در دل شهر و فضاهای داخلی . 13- تولید و ایجاد فضاهای ممتاز و دکوراسیون های متفاوت و اسپشیال، مراکز و مقرهای بین المللی و دیپلماتیک، اتاق جلسات برتر، ویترین های مؤثر، مطب پزشکان و مراکز درمانی، غرفه های متفاوت ملی و بین المللی نمایشگاهی، مراکز برجسته فرهنگی، طراحی هنری برنامه های پر اهمیت تلویزیونی، موزه ها و گالریها، فضاهای باستانی و نمادهای ملی، فضاهای شهری توریستی . 14- توسعه سرمایه گذاری فضاهای شهری روان شناسانه تأثیرگذار . 15- تولید تجربیات احساسی امکان پذیر نیست مگر به واسطه به کارگیری هوشمندانه علوم روان شناسی هنر .

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 163

فهرست مطالب شماره 163

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×