menu

ثبت آگهی رایگان

آسانسور و پله برقی

. . . . 1 2 3 4 5 . . . .

دانستنی های آسانسور و پله برقی

آسانسور و پله برقی

پله برقی به وسیله ای رایج در نقل و انتقالات روزمره عابران پیاده شهر ها تبدیل شده است.در این شرایط کنونی راهکارهایی برای استفاده بهینه و صرفه جویی برق در پله برقی نیز وجود دارد.آسانسور وسیله ای است الکترومکانیکی، که امروزه با ورود حوزه علوم هوش مصنوعی به صنعت این وسیله نیز تکامل پیدا کرد و به عنوان یک وسیله کاملاً کاربردی به صورت گسترده در بین جوامع شهری مورداستفاده قرار گرفت.در عصری که ما زندگی می کنیم با ساخت آسمان خراش ها و برج های بلند نیاز به استفاده از آسانسور بیش از گذشته احساس می شود و زندگی روزمره شهرنشینی عده زیادی از مردم را مجبور ساخته بنا به ضرورت جهت تسهیل در جابه جائی به طور گسترده در ساختمان ها و مراکز مختلف در سراسر دنیا از آسانسور استفاده کنند.

آسانسور

پله برقی

پله برقی

آسانسور

آسانسور وسیله ای است الکترومکانیکی، که امروزه با ورود حوزه علوم هوش مصنوعی به صنعت این وسیله نیز تکامل پیدا کرد و به عنوان یک وسیله کاملاً کاربردی به صورت گسترده در بین جوامع شهری مورداستفاده قرار گرفت. .
بهجت، مدیر فروش یکی از شرکت های نصب آسانسور می گوید: به طورکلی مراحل نصب آسانسور شامل نصب ریل آسانسور، نصب درب طبقات آسانسور، نصب موتور، کابین، قاب وزنه، سیم بکسل و ... و راه اندازی کاملاً نهایتاً گرفتن استانداردهای لازم است. انواع آن هم شامل: آسانسور تک فاز، آسانسور خورشیدی، فناوری کنترل مقصد و آسانسور با سرعت 2 متر بر ثانیه از انواع پیشرفته آن است که در بازار عرضه می شود.
وی در اشاره به نصب این سیستم، می افزاید: بعضی از شرکت های آسانسور هیچ طرح و محاسبات قبلی انجام نمی دهند و نصاب ها بر اساس یک طراحی تجربی، آن هم بر اساس تجربیات ناقص خود انجام می دهد، درحالی که مصرف کنندگان باید دقت داشته باشند که حتماً از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرند تا با محاسبات و طراحی از پیش مشخص شده عملیات نصب آسانسور انجام شود.
بهجت با اشاره به اهمیت این شرکت ها با ابزارهای محاسبه در نصب آسانسور می گوید: بنابراین باید دقت شود در غیر این صورت پس از نصب اولین ریل و محل و اتصال آخرین سیم خطا و دوباره کاری به وجود می آید.
این مدیر فروش اظهار می کند: لازمۀ استفاده از قطعات و تجهیزات باکیفیت برای اینکه احتمال بروز هرگونه مشکل را به حداقل برساند این است که اولاً از برندهای مطرح و معتبر در نصب آسانسور استفاده شود و دوما به بحث گارانتی این محصولات دقت شود، هرچند معمولاً تا یک سال پس از نصب آسانسور تحت گارانتی، تعویض تمامی قطعات را بر عهده می گیرند.
وی در توصیه هایی برای انتخاب آسانسور می گوید: معمولاً کارفرمایان پس از اتمام سقف های آسانسور اقدام به عقد قرارداد با یکی از شرکت های نصب آسانسور می کنند، این اقدام چندین مسئله به وجود می آورد. اول اینکه کارفرما بایستی محل قرارگیری پلیت های هر سقف را برای اتصال نبشی ها را مشخص کند، دوم اینکه ابعاد مناسب چاه آسانسور و موتورخانه را انتخاب کند و سوم اینکه، انتخاب آهن آلات و نصب آن هم باید تحت نظارت شرکت مجری آسانسور و طبق استاندارد انجام شود.
بهجت تأکید می کند: بنابراین مناسب ترین زمان برای مشاوره و یا عقد قرارداد قبل از اجرای سقف های ساختمان است.
وی بابیان اینکه اهمیت خدمات پس از فروش کمتر از فروش نیست، می افزاید: شرکت ارائه دهنده و نصب کننده باید بتواند ارائه خدمات سریع برای رفع هرگونه خرابی و پشتیبانی در عملیات نصب آسانسور بناتر نوع کاربری ساختمان را تضمین کند.
این مدیر فروش همچنین در خصوص نرخ این نوع محصول معتقد است: برآورد قیمت کلی تجهیزات آسانسور بستگی به نوع دستگاه ها کششی، هیدرولیکی، نوع MRL، پک کامل خارجی، آسانسور پانوراما، مارک قطعات، ظرفیت و تجهیزات کابین و تعداد طبقات و تعداد دستگاه ها در ساختمان دارد.
بهجت اظهار می کند: همچنین هزینه مونتاژ و نصب دستگاه ها بستگی به سابقه، تجارب و صلاحیت فنی شرکت، تخصص ها، و گواهینامه های آن و درجه مهارت نصابان شرکت دارد که متأسفانه از دید خریدار و مدیران پروژه پنهان می ماند. همین طور درج و تکمیل کامل اطلاعات مربوطه در فرم سفارش توسط خریدار و ارسال آن به بخش بازرگانی شرکت که در تعیین قیمت دقیق هر واحد آسانسور مهم است.

سرویس و نگهداری آسانسور یکی از مهم ترین بخش های به کارگیری آسانسور

یکی دیگر از فعالان فروش دستگاه های آسانسور و پله برقی می گوید: عامل مهمی که معمولاً از دید خریدار پنهان می ماند، تعیین دقیق مشخصات قطعات و اجناس موردنیاز در هر آسانسور و آسانسور است. این موضوع باید بر مبنای استاندارد ملی ایران و استاندارد جهانی ایزو 4190 ، با توجه به سطح زیربنا و تعداد افراد ساکن در ساختمان و سایر محاسبات انجام شود.
خوش خو معتقد است: سرویس و نگهداری آسانسور و پله برقی یکی از مهم ترین بخش های به کارگیری آسانسور و پله برقی است که شامل بازبینی کلی قطعات نصب شده و نظارت دائمی بر عملکرد کلی سیستم پس از نصب آسانسور و پله برقی است.
به گفته وی اما به طورکلی هیچ سیستمی وجود ندارد که نیازمند سرویس و نگهداری و بازبینی دوره ای نباشد به ویژه سیستم هایی که ایمنی آن ها نقش اساسی در عملکرد کلی سیستم دارد و خرابی آن ها باعث خطرات احتمالی جانی می شود. بنابراین اهمیت سرویس و نگهداری آسانسور و پله برقی کمتر از اهمیت نصب آسانسور و پله برقی نبوده و آسانسور و پله برقی صرف نظر از نوع آن و شرکت سازنده آن، باید به طور منظم و حداقل ماهانه یک بار توسط شخص یا اشخاص متخصص تحت بازرسی منظم باشد.
او بابیان اینکه اگر قطعه یا قطعاتی در شرف خرابی یا آستانه فرسودگی قرار بگیرند درصورتی که به موقع تعویض یا تعمیر نشوند احتمالاً باعث اختلال در عملکرد قطعات دیگر نیز خواهند بود، می افزاید: ممکن است خرابی قطعات آسانسور و پله برقی صدمات جبران ناپذیری به کل دستگاه وارد کند، حتی احتمال وقوع خطرات جانی هم وجود دارد.

نکاتی برای استفاده ایمن از آسانسور

در عصری که ما زندگی می کنیم با ساخت آسمان خراش ها و برج های بلند نیاز به استفاده از آسانسور و پله برقی بیش از گذشته احساس می شود و زندگی روزمره شهرنشینی عده زیادی از مردم را مجبور ساخته بنا به ضرورت جهت تسهیل در جابه جائی به طور گسترده در ساختمان ها و مراکز مختلف در سراسر دنیا از آسانسور استفاده کنند، اما این کابین کوچک می تواند مشکلاتی را برای استفاده کنندگان ایجاد کرده و حتی با حوادث دل خراش زندگی افراد را به خطر بیندازد، محبوس شدن در آسانسور، گیرکردن لباس و اعضای بدن میان کابین و چاه آسانسور، سقوط در داخل چاه آسانسور و سقوط کابین ازجمله حوادثی است که ممکن است ساکنان برج ها و ساختمان های بلند هنگام استفاده از آسانسور با آن مواجه شوند.
گرچه اقدامات زیادی جهت ایمن سازی آسانسورها به کار گرفته شده ولی هرچند گاهی شاهد رخدادهای ناگواری هستیم که منجر به وارد آمدن صدماتی به استفاده کنندگان از آسانسور گردیده است اما بی تردید با رعایت نکات ایمنی می تواند از ایجاد چنین مسائلی جلوگیری کرده و احتمال وقوع حوادث را کاهش داد.

1) کودکان نباید به تنهایی از آسانسور استفاده کنند

امروزه در بیشتر آسانسورها دکمه های فرمان در محلی نصب شده که در دسترس کودکان کمتر از هفت سال قرار نگیرد و یک کودک قادر به احضار و صدور فرمان برای آسانسور نباشد اما برای پیشگیری از بروز مشکلات برای کودکان خود باید به یاد داشته باشیم که کودکان نباید به تنهایی از آسانسور استفاده کنند. آسانسور برای کودکان زیر هفت سال بسیار خطرناک است.

2) به ظرفیت آسانسور توجه کنید

زمانی که می خواهید از آسانسور استفاده کنید، حتما توجه داشته باشید که ظرفیت نهایی آسانسور چند نفر است. استفاده بیش از ظرفیت از آسانسور ها خطرات بسیاری را به دنبال دارد، ازاین رو بیشتر شرکت های سازنده، کابین ها را به صورتی طراحی می کنند که حداکثر ظرفیت به سختی در آن ، جا شوند یا به سیستم آلارم ظرفیت مجاز و غیرمجاز مجهز باشند اما رعایت ظرفیت آسانسور وظیفه مصرف کننده است.

3) از وجود کابین مطمئن شوید

یکی دیگر از خطراتی که می تواند موجب سقوط فرد به چاه آسانسور شود، نبود کابین آسانسور در محل است. ممکن است در آسانسور با بازی بچه ها یا مواردی از این قبیل باز باشد اما کابین در طبقه حاضر نبوده و خطرات زیادی ساکنان این طبقه را تهدید کند. ازاین رو به یاد داشته باشید که هرگز در حال گفتگو و یا انجام کار دیگری وارد کابین نشوید، در هنگام ورود به کابین آسانسور به صورت عقب یا از پهلو اقدام نکنید و همیشه در زمان سوارشدن به آسانسور از وجود کابین در مقابل خود مطمئن شوید. برای اطمینان از وجود کابین روش های ساده ای وجود دارد. برای مثال، با مشاهده روشنایی کابین، دیدن تصویر خود در آینه نصب شده در کابین و یا مشاهده افراد درون کابین می توان از وجود آن مطمئن شد.

4) از بسته شدن در جلوگیری نکنید

زمانی که سوار آسانسور هستید، سعی نکنید برای اینکه دوستتان سوار آسانسور شود و یا اینکه از آسانسور خارج شوید، از بسته شدن در آن جلوگیری کنید. این عمل بسیار خطرناک بوده و ممکن است موجب قطع عضو یا وقوع اتفاق بسیار بدتری شود. زمان استفاده از آسانسور مراقب وسایل خود نیز باشید که لباس، چادر یا کیف میان چاه آسانسور و درگیر نکند.

5) در هنگام حادثه خونسرد باشید

اگر به دلیل مشکلات سیستمی، در آسانسور باز نشد و شما به هر دلیل دیگری در داخل کابین حبس شدید، خونسردی خود را حفظ کنید. سعی کنید اولین قدمی که برمی دارید، غلبه بر ترس و وحشتتان باشد. سپس با آرامش کامل از تلفن نصب شده در کابین یا تلفن همراه خودتان استفاده کنید و با گرفتن شماره 125 مراتب را به آتش نشانی خبر دهید. اگر تلفن در دسترستان نبود، با صدای بلند ولی خونسرد از ساکنان ساختمان کمک بخواهید اما یادتان باشد که حتماً به افرادی که برای کمک می آیند نیز اعلام کنید که خودشان دست به کار نشوند و حتما با آتش نشانی تماس بگیرند.

موتور آسانسور

گروه بازار ساختمان: موتور آسانسور از مهم ترین قطعات آسانسور محسوب میگردد. در آسانسورهایی که از سیستم کششی استفاده میکنند نیروی محرکه لازم جهت حرکت آسانسور توسط بخشی که اصطلاحاً موتور آسانسور نامیده میشود، تأمین میگردد.
موتور آسانسور عموماً از یک الکتروموتور کوپل شده به یک گیربکس کاهنده تشکیل شده که همراه با سیستم ترمز و فلکه سر گیربکس، روی یک ساختار فولادی به نام شاسی موتور مونتاژ شده اند. به این موتورها اصطلاحاً موتور آسانسور گیربکس یا موتور گیربکس آسانسور (Geared traction drives) گفته میشود. در موتورهای گیربکس نیروی دورانی با سرعت بالا و قدرت کم توسط گیربکس به نیرویی با سرعت کم و قدرت به مراتب بیشتر تبدیل میگردد. موتور گیربکس ها بر اساس نوع الکتروموتورشان به دو کلاس VVVF و ACVV طبقه بندی میشوند.
در ادامه مطالب کالای برتر، این شماره نشریه، سراغ تولیدکنندگان این محصول رفته ایم تا ضمن آشنایی با این محصول بررسی کنیم کدام نوع موتور آسانسور برای شما مناسب تر است. لازم به ذکر است اظهارات مصاحبه شوندگان الزاماً منطبق بر نظر نشریه نیست و ما صرفاً انعکاس دهنده نظرات هستیم.

موتور گیرلس؛ سازگار با محیط زیست

مدیرعامل شرکت هم افزانگر به پیام ساختمان گفت: موتورهای آسانسور گیربکس دار بازار تقریباً منسوخ شده اند و امروزه استفاده از تکنولوژی موتورهای بدون گیربکس یا موتور گیرلس آسانسور (Gearless tractin drives) معمول تر است زیرا حذف گیربکس و درنتیجه کاهش سایز و ابعاد موتور، این امکان را ایجاد میکند تا موتور در چاه آسانسور، بدون نیاز به اتاق موتورخانه نصب گردد. هاشمیان در ادامه گفت: بنابراین استفاده از موتور آسانسور گیرلس منجر به ایجاد آسانسور بدون موتورخانه (ROOM LESS) در سیستم های کششی میگردد و حذف موتورخانه باعث صرفه جویی در فضا و کاهش هزینه های ساختمانی میشود. از طرف دیگر استفاده از موتورهای بدون گیربکس موجب کاهش لرزش کابین آسانسور در حین حرکت و نیز کاهش چشمگیر برق مصرفی میشود. همچنین به علت عدم استفاده از روغن در موتور گیرلس، این موتورها سازگاری بسیار خوبی با محیط زیست دارد.ضمن اینکه قیمت موتور آسانسور گیرلس عموماً دو برابر قیمت موتور گیربکس ها میباشد.
وی افزود: موتور آسانسور بدون گیربکس دارای برگشت پذیری بالایی بوده و با توجه به ماهیت ترمز الکتریکی در آن ، انرژی ناشی از ترمز به جای اتلاف به شکل حرارت، مجدداً به شبکه تزریق میشود و در مصرف انرژی بسیار باصرفه و بهینه میباشند. هاشمیان ادامه داد: ما نمایندگی موتور آسانسور اورونا اسپانیا(Orona)که کاملاً اروپایی است را داریم و به مصرف کنندگان این محصول را پیشنهاد میکنیم چون قطعات اصلی آن ازجمله موتور توسط خود شرکت تولید میشود درنتیجه قیمت آن مناسب تر است .
در میان برندهای موجود در ایران، موتورهای ایتالیایی معروف ترین موتورهای آسانسور بوده و موتورهایی مثل موتور آسانسور الکمپ (موتور آسانسور الکامپ) و موتور آسانسور ساسی (موتور آسانسور آلبرتو ساسی) اکثریت بازار ایران را در اختیار دارند. همچنین علاوه بر شرکت های اروپایی، برندهای مختلف چینی (نظیر موتورهای چینی تورین و اتک) و ترک (مثل موتور آسانسور آکار و موتور آسانسور آکیش ترکیه) نیز در بازار آسانسور ایران حضورداشته و به فروش میرسند. برخی از این موتورها به جز کشور اصلی، توسط سایر کشورها نیز تولید و عرضه میشوند. اغلب شرکت های تولید و ارائه موتور آسانسور در ایران دارای نماینده رسمی میباشند.

موتور آسانسور متناسب با ظرفیت و طول مسیر حرکت انتخاب شود

مدیرعامل شرکت صدرآسانسور با بیان اینکه موتور آسانسور نیروی محرکه و درواقع قلب یک آسانسور است گفت: موتور میتواند از نوع غلتکی، گیربکسی یا بدون گیربکس باشد. درواقع بدون گیربکس(معمولاً 450 فوت بر دقیقه یا بیشتر) توسط موتور بزرگی کار میکند که موتور، قرقره محرک و ترمز، محور مشترکی دارند. این موتورها معمولاً در ساختمان های متوسط و بلند نصب میشوند . اما امروزه به واسطه کاهش قیمت و نگهداری آسان تر در ساختمان های کوچک هم یافت میشوند.
عطار لو در ادامه گفت: نوع گیربکسی (معمولاً450 فوت در دقیقه یا کمتر) معمولاً از یک مارپیچ و چرخ دنده برای انتقال قدرت از موتور به قرقره محرک استفاده میکند. این مکانیزم را میتوان با محور انتقال قدرت قابل جدا شدن مقایسه کرد. محل موتورخانه برای موتور کششی معمولاً درست بالای چاه آسانسور است. دلیل این امر الزام فیزیکی است زیرا سیم بکسل باید بتواند مستقیماً از طریق چرخ قرقره کششی واقع بر موتور کششی، کشش(نیروی بر آن) ایجاد کند.
عطارلو در خصوص انتخاب بهترین موتور آسانسور گفت: موتور گیربکسی بر اساس نوع الکتروموتورشان به دو کلاس VVVF و AC2 طبقه بندی میشوند. موتورهای آسانسور توسط شرکت های مختلفی تولیدشده و با برندها و قدرت های مختلفی در بازار موجود میباشند. انتخاب بهترین موتور آسانسور از میان انواع موتور آسانسور میبایست متناسب با ظرفیت و طول مسیر حرکت آسانسور صورت پذیرد.
وی اظهار داشت: موتورهای آسانسور توسط شرکت های مختلفی تولیدشده و با برندها و قدرت های مختلفی در بازار موجود میباشند و متداول ترین آنها که در کشور ما نیز عرضه میشوند عمدتاً ساخت کشورهای اروپایی نظیر ایتالیا، اسپانیا و آلمان و ترکیه بوده و عبارتند از:-موتور آسانسور ایتالیایی آلبرتوساسی ((ALBERTO SASSI-موتور آسانسور مونتاناری ایتالیا (MONTANARI)-موتور آسانسور سیکور ایتالیا (SICOR)-موتور آسانسور جم ایتالیا (GEM)-موتــــور آسانســــور آلمانی تیسن (THYSSEN)البته در کشور عزیزمان ایران فقط چند شرکت شروع به تولید نموده اند که در آنها شرکت بهران از کیفیت مطلوبی برخوردار است.عطارلو یادآور شد: ما واردکننده موتور ساسی مدل LEO با کیلووات های 5/5، 5/6، 3/7 بوده و در زمینه تولید اتاقک و درب آسانسور و فلکه هرز گرد و متعلقات دیگر فعالیت میکند و در زمینه آسانسور و پله برقی هیتاچی نمایندگی فروش این شرکت در ایران است.

نکات برای استفاده از پله برقی

پله برقی نوعی نقاله جابجایی است که برای جابجا کردن انسانها مورد استفاده قرار می گیرد. پله برقی از پله های به هم پیوسته ای تشکیل شده و برای بالا و پایین بردن انسانها استفاده می شود. پله برقی یک چرخه تکرارشونده از پله های در گردش است، که در آن پله های بازگشتی در زیر پله های بالایی پنهان شده اند. وزن پله های پنهان با وزن پله های آشکار برابر است، بنابراین موتور پله برقی باید تنها وزن افراد روی پله برقی را تحمل کند.
پله برقی راه پله ی متحرکی است که به منظور حمل و نقل افراد و مسافر به بالا و پایین و در یک ارتفاع عمودی استفاده می شود . پله برقی در سراسر دنیا و در مکان هایی که امکان نصب آسانسور وجود ندارد نصب می شود . بیشترین استفاده از پله برقی در فرودگاه ها و مراکز تجاری ، مراکز حمل و نقل ، مراکز خرید ، هتلها و ساختمانهای عمومی است.
پله برقی دارای مزایای بسیاری است به طوری که دارای قابلیت جابه جایی حجم بالایی از افراد می باشد و همچنین قابلیت نصب در همان محل پله های معمولی را دارند .
پله برقی ها هیچ زمان انتظاری مگر در ترافیکهای بسیار سنگین جمعیتی ندارند. همچنین پله برقی ها می توان برای هدایت مردم به خروجی های اصلی یا مکانهای خاص مورد نظر کارفرما استفاده کرد.
انواع سرپوشیده پله برقی برای استفاده در فضای باز نیز در دسترس می باشد. تعداد پله برقی های نصب شده در ایالات متحده بیش از 30٫000 دستگاه تخمین زده می شود که قادرند سالانه 90 میلیارد مسافر را جابجا نمایند.
پله برقی و هم خانواده آن یعنی پیاده رو برقی نیروی محرک خود را با استفاده از موتورهای جریان متناوبی که سرعت ثابتی را ایجاد می کنند تامین می نمایند. این سرعت عموما بین 0٫3 تا 0٫6 متر بر ثانیه است.
“اختراع پله برقی به شکل قابل استفاده برای عموم را به یکی از کارمندان شرکت آسانسور اوتیس بنام چارلز دی سیبرگ نسبت می دهند.” در 1910 سیبرگ حق ثبت اختراع خود را به شرکت آسانسور اوتیس واگذار نمود. علیرغم پیشرفتهای بسیاری که در زمینه تکمیل اختراع پله برقی،پله برقی از بدو تولد تا کنون صورت گرفته، اما طراحی اولیه سیبرگ، هنوز هم اساس ساخت پله برقی است. پله برقی تشکیل شده از دو پلتفرم بالا و پائین که توسط یک خرپای فلزی بهم متصل هستند. خرپا شامل دو چرخ محرک است که یکسری پله تاشو را بصورت یک حلقه پیوسته به حرکت در می آورند. خرپا همچنین مجهز به حفاظ و دو نوار دستگیره است که با سرعتی هماهنگ با سرعت حرکت پله ها حرکت می کنند .
امروزه پله برقی به وسیله ای رایج در نقل و انتقالات روزمره عابران پیاده شهر ها تبدیل شده وپله برقی که قبلا تنها در مناطق تجاری و لوکس استفاده می شد امروز حتی در پل های عابر پیاده نیز پله برقی رایج گردیده است. فارغ از اینکه در بسیاری از اوقات این پله برقی ها کار نمی کنند ولی به هرحال اتفاق خوبی است که کمک حال سالمندان شده است. البته در این شرایطی که این همه صحبت از استفاده بهینه و صرفه جویی در مصرف برق می شود نصب پله برقی در همه جا شاید توجیه چندانی نداشته باشد اما راهکارهایی برای استفاده بهینه و صرفه جویی برق در پله برقی ارائه گردیده که می تواند کارگشا باشد:

نصب سنسور پله برقی

برای مصرف بهینه ، پله برقی را مجهز به سنسور کنند تا زمانی که استفاده نمی شود پله برقی متوقف گردیده یا کند شوند. این کار باعث خرابی کمتر پله برقی و دوام بیشتر پله برقی خواهد شد.

دو پیشنهاد ساده برای پله برقی

حتماً شما هم در متروی تهران زیاد رفت وآمد داشته اید. در کنار پله برقی پله هایی با پهنای بیشتر برای عبور و مرور کسانی که انرژی دارند، تعبیه شده است. بگذریم از اینکه از زن و مرد و پیر و جوان حتی برای مسیرهای خیلی کوتاه در صف پله برقی ایستاده اند. اما بهتر این است که برای ایجاد تراکم کمتر اولاً سرعت پله برقی را افزایش دهند و دوماً جوان ترها را به عدم استفاده از پله برقی و استفاده از پله تشویق کنند. این دو پیشنهاد نه تنها کار اخلاقی است ، بلکه به سلامتی افراد پیاده هم کمک خواهد کرد.

آسانسور در کنار پله برقی

شما هم مشاهده کرده اید که مسافران و فروشندگان بارهای سنگین خود را بر روی پله برقی می گذارند و جابه جا می کنند. این کار نه تنها باعث آزار مسافران دیگر می شود بلکه ممکن است به پله برقی هم صدمه برساند. برهم خوردن تعادل صاحب بار و مسافران دیگر یکی از حوادث این گونه جابه جایی در پله برقی است. پیشنهاد می شود حتی الامکان این مسافران بارهای سنگین خود را از راه های دیگری به مقصد برسانند و مکان های مجهز به پله برقی برای انتقال بار آسانسور های اغلب خراب خود را تعمیر و آماده نگه دارند.

نظم را رعایت کنید

تکیه دادن به پله برقی، نشستن بر روی پله برقی و ازدحام روی قسمتی از پله برقی ممکن است باعث شود قسمتی از لباس و یا کیف شما در درزهای کناری پله برقی گیر کند و باعث آسیب شود. بنابراین از گذاشتن کیف دستی و جعبه روی پله برقی خودداری کنید. هیچ گاه از دو پله هم زمان استفاده نکنید این کار ممکن است باعث راحتی شما شود ولی دیگران نظر متفاوتی دارند. به نفر جلوی خود کمی فضا بدهید و راحتی دیگران را ارجح بدانید.

کارهایی که باید برای استفاده از پله برقی انجام داد

همیشه از دستگیره پله برقی استفاده کنید، این کار باعث تعادل بهتر شما خواهد شد. نگاه خود را به پایین پله برقی نگه دارید، این گونه راحت تر از پله برقی استفاده خواهید کرد. برای جلوگیری از ازدحام به سرعت از قسمت خروجی پله برقی دور شوید. از تماس با پله های مجاور اجتناب کنید و لباس های بلند خود - مخصوصاً چادر و مانتوی بلند- را از پله ها دور نگه دارید. اما مهم ترین نکته ای که باید به آن توجه داشت اینکه خرابی ها و صداهای غیرعادی یا استفاده نامناسب دیگران از پله برقی را گزارش دهید.

درون پله برقی :

پله برقی دارای موتور الکتریکی می باشند که نسبت با ارتفاع بالابری 4.5-8-11 کیلووات یا حتی بالاتر طراحی می گردند.پله های پله برقی که به استپ معروف هستند دارای دو چرخ در دو طرف می باشند که روی زنجیری به نام استپ چین قرار گرفته اند.استپ چین به دور شفت اصلی قرار میگیرد و شفت توسط زنجیرموتور به موتور متصل است.پله برقی دارای میکروسوییچ های امنیتی می باشند که از صدمه زدن دستگاه به خودش یا مسافر جلو گیری میکند.اکثر پله برقی ها دارای سیستم ترمز مغناطیسی می باشند.

نصب پله برقی :

از نکات جالب در مورد پله برقی می توان به نحوه نصب آن اشاره کرد. پله برقی باید به گونه ای طراحی گردد که بر روی تیر های اصلی سازه قرار گیرد و تنها با نیروی وزن و بدون استفاده از جوشکاری یا پیچ و پرچ بر روی نشیمن گاه قرار می گیرند.برای پله برقی با ارتفاع بالای 6متر پایه میانی نیز طراحی میگردد.پله برقی نسبت به ارتفاع کف تا کف و نیز شرایط محیطی پروژه به تکه های متعدد تقسیم میگردد و به محل پروژه ارسال و توسط نیروی متخصص نصب و مونتاژ می گردد. پله برقی نیز مانند سایر دستگاههای مکانیکی نیاز به سرویس و نگهداری ماهیانه دارند که این امر میبایست توسط متخصصین پله برقی انجام گردد.



در این زمینه بیشتر بخوانیم :

دیدگاه خوانندگان :

سلام سرویس ونگهداری آسانسور درسال اول جز گارانتی است یا نه


×