هرهفته شنبه ها - سال سیزدهم

پرتیراژترین نشریه صنعت ساختمان

نشریه شماره   228   هفته نامه آرشیو PDF پیام ساختمان

نوگرایی در سنت یا سنت در نوگرایی

کد مطلب: 3517
امید صمیمی *
با به‌کارگیری رنگ و بوی معماری گذشته در معماری مدرن می‌توان ضمن بیان حس و حال گذشته ازلحاظ هندسه و فرم هنری نیز سیمای آشنایی از نگاه عموم به بنا بخشید و فکر و دانش را در خدمت طرح و ساخت بناهایی قرار داد که پاسخگوی نیازهای مردم باشد.در این راستا،می‌توان بهره‌گیری از مصالح روز همانند بتن و فولاد و وام‌گیری از هندسه اصیل ابنیه تاریخی مانند تاس و نیم تاس‌هایی که در بناهای تاریخی ایران‌زمین کاربرد داشته‌اند همراه با سیمای مدرن را در فرم ورودی ساختمان كارخانه تولید دارو در پارك فناوری پردیس مشاهده نمود.
در طراحی این کارخانه داروسازی با توجه به تولید سه نوع داروی پروبیوتیکی ،ضد سرطانی و هورمونی و با اعلام نیازمندی‌های کارفرمای پروژه و حضور تیم اداری و فضاهای موردنیاز کارمندان غیرمتخصص در کنار کارمندان متخصص به لحاظ چیدمان نیاز به فضایی برای قسمت تولید با متراژ بیشتر احساس گردید؛یعنی طبقات بالاتر مساحت بیشتری داشته باشند.به‌ناچار جهت افزایش متراژ طبقات، کنسول‌های حجمی در طرح به وجود آمد و چهار طبقه اداری،تولید مقدماتی، تولید نهایی و طبقه تأسیسات ایجاد گردید که به لحاظ مسائل  فنی و قوانین GNP  (قوانین سازمان جهانی بهداشت) دارای سه حجم اصلی منفك از یکدیگر در چهار طبقه بود.
 به جهت حرکت چرخشی در تولید و فرایند ساخت داروهای فوق‌الذکر نزدیک‌ترین و بهینه‌ترین فرم در پلان‌ها فرم مربع است و هندسه ویژه ساختمان مدول مربع هم در پلان و هم در نما و پیکره بیرونی نما و هر یک از 3 حجم تولیدی دارو مدولاسیونی از مربع‌هایی به ابعاد 5/4 متر در 5/4 متر پدیدار گردید که با چهارمدول 5/4 متر در ارتفاع  18 متر  و با توجه به ارتفاع كلی ساختمان در نهایت به عدد ١٩ متر ارتفاع كل بنا دست می‌یابیم. در پلان‌ها نیز ابعاد سالن‌های تولید در قسمت فوقانی  18 متر در 18 متر است و تمامی کنسول‌های بیرون زده نیز از این مدول مکعبی و مربعی بهره می‌گیرند.
رعایت  نکات اقلیمی
با توجه به ساخت بنای فوق‌الذکر و گردوغبار دائمی منطقه پروژه و حضور دائمی ریز گردها و نور گریزی عملکردهای درونی پروژه ریتم پلکانی معکوس انتخاب گردید تا علاوه بر عدم ایجاد سطوح خاک‌گیری که در معرض ریزش باران باشند سطوح زیرین تخت طراحی گردد. اینگونه فرم‌ها علاوه بر سایه‌اندازی بر روی سطوح تحتانی‌شان ناهماهنگی بصری ناشی از ریزش نزولات آسمان را به وجود نمی‌آورد و از هزینه‌های نگه‌داری ساختمان نیز به‌مراتب کاسته می‌شود .
در خصوص هندسه متمرکز جمع شونده به بالا در ورودی اصلی می‌توان خاطرنشان كرد که در تمامی پروژه‌های اصیل و سنتی این مرزوبوم با به‌کارگیری هندسه معماری ایرانی و بهره‌گیری از تکنیک‌های آجرکاری و تزئینات کاشی‌کاری و آینه‌کاری بر روی آن فرمی مناسب برای رسیدن از دیواره‌های باربر به گنبد و سقف استفاده می‌گردید كه در قسمت ورودی این ایده و فرم ناب و بی‌همتای معماری ایرانی به منصه ظهور رسیده است .
*کارشناس معماری