menu

ثبت آگهی رایگان

دستگاه تصفیه آب

دستگاه-تصفیه-آب

دستگاه تصفیه آب شهری، دستگاهی است که می تواند ذرات میکروسکوپی، آب های زیر زمینی و کلردار بودن با جرم و املاحی که در طول مسیر لوله انتقال همراه آب می شوند را تصفیه کند و از آلودگی بپیراید. به تازگی مصرف کنندگان به این دستگاه روی خوشی نشان داده و شاهد استفاده بیش ازپیش آن، در میان خانواده های ایرانی هستیم، برای بررسی بیشتر خصوصیات این دستگاه، و در ادامه سلسله گزارش های پیام ساختمان تحت عنوان "کالای برتر"، با چند تن از تولیدکنندگان دستگاه تصفیه آب به گفتگو پرداختیم. لازم به ذکر است مطالب عنوان شده، اظهارات فعالان تولید و توزیع این محصول بوده و نظر نشریه پیام ساختمان نیست؛ ضمن اینکه از اظهارنظر مخاطبان و منتقدان استقبال خواهیم کرد.

مراحل تصفیه آب

مرتضی سیفی، از گروه تولید و بازرگانی معصومی عملکرد دستگاه تصفیه آب را چنین شرح می دهد: مرحله اول فیلتر الیافی است این فیلتر از جنس پلی پروپیلن خالص فشرده با پوسته شفاف، برای حذف گل ولای، شن و ماسه و سایر آلودگی های معلق است؛ گام دوم، فیلتر کربن پودری است کربن به کار رفته در این فیلتر از جنس پوسته نارگیل با پوسته سفید جهت حذف کلر و بیشتر مواد شیمیایی آلی موجود در حشره کش ها و آفت کش ها و همچنین رنگ، طعم و بوی آب است؛ مرحله سوم, فیلتر کربن بلاک است، کربن به کار رفته در این فیلتر از جنس پوسته نارگیل با پوسته سفید برای تکمیل عملکرد مرحله دوم است. ساختار خلل و فرج این فیلتر برای حذف بالاترین میزان کلر و مواد سمی در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: مرحله چهارم فیلتر ممبرین است عملکرد غشای ممبرین جهت حذف املاح مضر تا ابعاد یک هزارم میکرون، از جمله مواد غیر آلی حل شده، مواد آلی حل شده، آلاینده های میکروبیولوژیکی است. این فیلتر، به راستی فیلتر اصلی دستگاه تصفیه آب خانگی است. فیلتر اسمز معکوس، از چندین لایه غشای نیمه تراوا که به دور یک لوله مرکزی پیچیده شده اند تشکیل شده است .
سیفی در ادامه گفت: مرحله پنجم فیلتر کربن خطی است که کربن این فیلتر از جنس پوسته نارگیل جهت بهبود طعم ، بو و مزه آب است و مرحله آخر فیلتر بیوسرامیک مواد معدنی زرد، جهت تنظیم pH و بهبود طعم و مزه آب است.

فواید نوشیدن آب تصفیه شده

سیفی درباره مزیت های آب تصفیه شده گفت: این دستگاه ها اجازه خروج هیچ نوع میکروب و یا ویروسی را نمی دهند و کلیه مواد محلول و معلق را حتی تا یک هزارم میکرون جذب می کنند. در بعضی از نقاط کشور،کیفیت آب نامناسب بوده و آب از سختی و یا شوری بیشتری برخوردار است که با این دستگاه ها هرگونه بو، طعم و مزه نامناسب حذف نموده، و از بیماری هایی که از این طریق منتقل می شود، جلوگیری می کند. جلوگیری از بیماری های پوستی و خطر بروز سرطان و بیماری های کبد، متابولیسم بهتر بدن و دفع بهتر سموم، جلوگیری از بیماری های کلیوی، کمک به حفظ سلامت عضلات و مفاصل بدن، کاهش بروز ناراحتی های قلبی و عروقی، کاهش وزن و تناسب اندام با نوشیدن مقادیر کافی آب از دیگر مزایای این دستگاه ها است.

تفاوت بر حسب مناطق جغرافیایی

صابر گودرزی، مدیرفنی شرکت دلفین درباره این دستگاه ها گفت: دستگاه تصفیه بر حسب آب های مناطق، متفاوت هستند. مثلاً درجاهایی که سختی آب بالاتر است از فیلترهایی استفاده کنیم تا سختی را پایین بیاوریم یا آب قسمت هایی ممکن است ذرات معلق داشته باشد ما از فیلترهایی استفاده می کنیم که تنها ذرات معلق را بگیرد، مانند الیاف "پلی پلروپیلن" چنین خصوصیتی را دارند. از کربن اکتیو هم برای این منظور استفاده می کنیم.
وی افزود: در مناطق جنوبی کشور که آب شوری دارد از فیلترهای ممبران (Membrane) استفاده می کنیم که به روش اسمز معکوس آب را تصفیه می کند و می تواند شوری آب و سختی آب را پایین بیاورد.
گودرزی ادامه داد: املاح داخل آب دو دسته هستند: املاح معلق و املاح محلول؛ املاح محلول آنهایی هستند که در داخل آب دیده نمی شوند، املاح معلق خیلی راحت تر گرفته می شود و با یک فیلتر ساده می توان جلوی آن را گرفت.
وی افزود: آب های سبک تر و قلیایی تر برای سلامتی بدن بهتر است. امروز با فیلترهایی که به بازار آمده است PH آب را به سمت قلیایی می آورد.

مکانیسم

گودرزی گفت: مکانیسم همه دستگاه های تصفیه کننده آب مشابه است یعنی چیزهایی از آب را می گیرند. در مسیر آب فیلترهای مختلف گذاشته می شود که روزنه هایی در آن تعبیه شده و هرکدام از این فیلترها یک چیزی از آب را می تواند بگیرد. معمولاً در مراحل اول تصفیه آب فیلترهای درشت تری را می گذریم تا ذرات درشت تر را بگیرند و به مرور که جلوتر می آید فیلترهای دیگری نیز افزوده می شود تا هر کدام از آنها چیزی از آب را جذب کنند تا در نهایت به فیلترهای ریزی مثل ممبران برسیم که هر ذره بزرگتر از یک هزارم میکرون را جذب می کند.
وی افزود: غشای بسیاری از قارچ ها و پلانکتون ها بیشتر از یک میکرون است و به تبع اینها اگر داخل آب باشند با فیلتر ممبران گرفته می شوند. حتی اگر آب چاه را مستقیم وارد دستگاه بکنید در آن سمت آب شیرین قابل استفاده خواهید داشت.

تصفیه آب بهداشتی

وی در پاسخ به این سؤال که در صورت جداسازی آب شرب از بهداشتی بازهم کارایی خواهد داشت و می تواند آب بهداشتی جاری در شبکه لوله ها را به آب شرب تبدیل کند پاسخ داد: این دستگاه کاملاً این قابلیت را دارد که هر نوع آبی که در داخل لوله باشد و یا آبی که از چاه آمده است را تصفیه کند و در اختیار مصرف کننده قرار دهد.
وی ادامه داد: روش های مختلفی برای استریلیزه کردن آب داریم. دستگاه هایی داریم که لامپ ماورای بنفش (UV) دارد و می تواند آب را از هر نوع میکروبی گندزدایی کند. نانوسیلور(Silver Nano) روی کربن اکتیو که شرکت ما آن را انجام داده است و می تواند 630 نوع میکروب را از بین ببرد و از این طریق هر نوع میکروب و ویروسی داخل آب باشد به محض برخورد به مولکول های این فیلتر تمام ویروس ها و باکتری هایش از بین می رود.

استفاده از آب در محل تصفیه

گودرزی استفاده از دستگاه تصفیه آب را بسیار مفید دانست و گفت: گرچه در تصفیه خانه ها آب تصفیه می شود اما ازآنجاکه شبکه آب قدیمی است و از زیرخیابان ها رد شده است، فشار ریشه درختان بر لوله ها باعث می شود دوباره آلودگی وارد جریان شود و شن و مانند آن به لوله نفوذ می کند. لوله کشی خود ساختمان ها هم قدیمی است و تماماً زنگ زده است و چیزهایی که داخل لوله بوده به آب افزوده می شود. افزون بر این الآن آب سطحی و آب های سد، پاسخگوی شهری مانند تهران نیست و مجبوریم از آب های زیرزمینی استفاده کنیم. خانه های مردم از قدیم چاه داشته اند و فاضلاب نفوذ پیدا کرده است به آب های زیرزمینی، دلیل اینکه نیترات و نیتریت در آب زیاد شده است همین است؛ ما مشکل میکروبی نداریم، چون آب تصفیه می شود اما مشکل نیترات و نیتریت داریم. اگر بتوانیم از دستگاه تصفیه استفاده کنیم، یکی از فیلتر هایی که می تواند این دو ماده را بگیرد کربن اکتیو است. برای همین بهتر است آب در همان جایی که تصفیه می شود مصرف شود.

نظارت روی واردات

گودرزی گفت: ایران در این زمینه توانسته است پیشرفت کند و واردکنند گان توانسته اند دستگاه های خوبی بیاورند. از همین دستگاه هایی که در ایران استفاده می شود در اروپا و آمریکا هم استفاده می کنند. از نظر کیفیت آب خروجی، چه از نظر املاح معلق و چه از نظر محلول ها، بهترین آب است. اداره بهداشت، سازمان استاندارد و گمرک نیز روی تمام کالاهای وارداتی، نظارت کامل دارند و قبل از ترخیص کاملاً بررسی می کنند و اگر با آن تأییدیه همخوانی نداشته باشد به آن کالا اجازه ترخیص نمی دهند.

قیمت دستگاه تصفیه آب

گودرزی در مورد قیمت گفت: بسته به مناطق مختلف جغرافیایی قیمت های ما فرق می کند. قیمت دستگاه های ما از 58 هزار تومان شروع می شود و تا 650 هزار تومان می رسد که یکسال گارانتی دارند و تمام خدمات پس از فروش هم انجام می شود. مضاف بر این هم نیاز مصرف کننده و هم آب منطقه بسیار مهم است. در جایی از منطقه جنوبی دستگاهی را می گیرید که یک مرحله ای است و فیلتر کربن اکتیو دارد و نمی تواند شوری آب را بگیرد؛ تنها رنگ و زنگ آب را جذب می کند. خوب کار مفیدی اینجا انجام نشده، زیرا، در این منطقه نیاز است از دستگاه هایی استفاده شود که به شیوه RO یا معکوس، آب را تصفیه کنند که فیلتر ممبران دارد و می تواند سختی آب را بگیرد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×