هرهفته شنبه ها - سال سیزدهم

پرتیراژترین نشریه صنعت ساختمان

نشریه شماره   211   دوهفته نامه آرشیو PDF پیام ساختمان

معماری باید همواره جوابـگو باشد

آرزوافشارزاده
وارد خانه‌اش که می‌شوی می‌فهمی وارد خانه یک معمار صاحب سبک و بزرگ‌ شده‌ای .اولین چیزی که نظرت را جلب می‌کند دیوارهای آجری و بتنی است که به‌صورت دل‌نشینی با هم ترکیب‌شده‌اند و دیوار خانه را تشکیل داده‌اند .اکثر وسایل دکوراسیونی خانه را خودش ساخته است .مثلاً آباژوری که بالای سقف با یک سیم وصل است و می‌توانی آن را پایین بیاوری و  هر طور بخواهی تنظیم کنی . خودش می‌گوید «ماریو بوتا» معمار  بزرگ جهان که به ایران آمده بود ،وارد این خانه شده و تحت تأثیر فضای خانه قرار گرفته بود . اینجا خانه سیاوش تیموری است.
تیموری متولد ۱ تیر ۱۳۱۶در تهران ، معمار سرشناس ایرانی و از چهره‌های مطرح نسل دوم معماران نوین ایران است.وی پس از پایان تحصیلات خود در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، به پاریس رفت و دوره دکترای خود را در دانشسرای عالی ملی هنرهای زیبای پاریس گذراند و در سال ۱۹۶۹ میلادی ازآنجا فارغ‌التحصیل شد. تیموری در پاریس علاوه بر فعالیت در کنار معماران مطرح آن زمان اروپا، موفق به دریافت جایزه انجمن معماران فرانسه در سال ۱۹۶۷ شد. همچنین در مسابقه طراحی دانشکده علوم دانشگاه اصفهان در سال ۱۹۷۳ رتبه اول را کسب کرد. تیموری هم‌اکنون عضو جامعه معماران فرانسه و نیز عضو هیئت‌امنای انجمن مفاخر معماری ایران است.
طراحی مجموعه‌های مسکونی در ویل ژونیف،آپارتمان‌های برج آفتاب، نیس،مجموعه مسکونی شاتوپریگور، نیس، استادیوم ۳۰ هزار نفر پارک دو پرنس،طراحی و نظارت استخر سرپوشیده کازینوی شهر دوویل،مرکز تربیت اطفال فلج در شهر مون رودا،مرکز توسعه جسم و روان در شهر فون رومو،طراحی ساختمان در شهر آراس،طراحی مرکز صنعتی و سینماتوگرافی سن ژرمن آن لی،طراحی مرکز بهداشتی وابسته به دانشکده پزشکی دانشگاه پاریس،طراحی مجموعه بندر تفریحی ویل فرانش و مارینا خلیج فرشتگان،سرپرست گروه و طراح پایانه متروی سریع‌السیر حومه پاریس، طراح و ناظر کامپوس لویولت در حومه قصر آمبواز (برنده اول کوچک‌ترین بنا با بیشترین بازدهی)،ارائه طرح‌های مسکن و بیمارستان در کشور کامرون،طراحی، اجرا و ساخت بیش از یکصد و پنجاه پروژه در ایران ازجمله آثار  و فعالیت‌های تیموری است .پیام ساختمان با وی گفتگویی مفصل داشته که قسمت اول آن را در ادامه می‌خوانید:
چه شد  که وارد رشته معماری شدید؟
 بعد از اتمام تحصیلات ابتدایی به کالج البرز رفتم و برای اینکه بفهمم کنکور چگونه است،در کنکور دانشکده کشاورزی شرکت کردم و قبول شدم. سپس منتظر ماندم  کنکور دانشکده معماری برگزار شود چون از بچگی دوست داشتم معمار شوم .در دوران کودکی خانمی به نام ورونیک وارتانیان همسایه ما بود  که از من بسیار بزرگ‌تر بود و کار نقشه‌کشی انجام می‌داد .گاهی وقت‌ها که کمک می‌خواست پیش او می‌رفتم و همان زمان که نقشه‌کشی‌هایش را می‌دیدم  دوست داشتم که معمار شوم.کنکور معماری که قبول شدم دانشکده فنی را رها کردم .در ابتدا آتلیه حیدر غیایی قبول شدم اما به مهندس سیحون گفتم من می‌خواهم با شما کار کنم. دوره دانشکده معماری را بسیار سریع به پایان رساندم.مهندس سیحون می‌گفت؛ فکر می‌کردم خودم تنها کسی بوده‌ام که دانشکده را سریع تمام کرده است .سال 1335 که وارد دانشکده هنرهای زیبا شدم سال 1338 و 1339 و1340 تز پایان نامه ام طول کشید که بسیار مفصل بود اما شاگرداول دانشکده شدم  و توانستم  بورسیه دولت های آمریکا و فرانسه را بگیرم.
پس‌ازآن به فرانسه رفتید؟
به توصیه مهندس سیحون پیش یکی از استادان  وی  به نام «زاها »در بوزار پاریس مشغول درس خواندن شدم. سه ماهی از آمدن من به دانشکده بوزار نگذشته بود که توانستم لو کوربوزیه (معمار بزرگ جهان)را ببینم یک‌شب  در خوابگاه بودم  و خوابم نمی‌برد .بلند شدم و مقابل خوابگاه  دانشجویان مقیم سوییس- ساخته لو کوربوزیه- قدم می‌زدم .احساس کردم لوکوربوزیه دارد به سمتم می آید .فکر کردم توهم است چون کارش را دیده‌ام  و دوست دارم در ذهن من است  و واقعی نیست. ساعت هم سه و نیم صبح بود، در کمال ناباوری دیدم خودش است . پرسید" اینجا چه می‌کنی، معماری خوانده‌ای ؟" با زبان دست‌وپاشکسته فرانسه  جواب دادم: بله .گفت : برای معمار ،آثارش مانند بچه‌هایش هستند. این موقع شب آمده‌ام به آثارم سر بزنم .
گفت: چرا آمده‌ای روبه روی خوابگاه سوییس، خوابگاه برزیل را هم من ساخته‌ام . گفتم این اثری دیگر است چون خودتان سوییسی الاصل بودید و این معماری رنگ و بوی دیگری دارد .
لوکوربوزیه به من توصیه کرد بعد  از دانشکده به کار اجرایی بپرداز و دانشکده دیگری نرو .من هم کار اجرایی می‌کردم  و هم در دانشکده بودم .
پس لوکوربوزیه بیشترین تأثیر را بر معماری شما داشته است ؟
لوکوربوزیه را فوق‌العاده دوست داشتم .چون آدمی بسیار منطقی بود.او انسان‌محور طراحی می‌کرد،مانند «رایت» معمار میلیاردرها یا فرمالیست نبود  و یا مانند «زاها حدید» و «نورمن فاستر ». معماری به نظر من انسان‌محور است و باید در تمام زمان‌ها جوابگو باشد .
ادامه دارد...