نشریه شماره   209   دوهفته نامه آرشیو PDF پیام ساختمان

حـرم سیـدالشهـدا

اولین سلام به سیدالشهدا از روی پل ورودی کربلا میسر است؛  بالای پل که می‌رسی نزدیک غروب است، همه ایستاده‌اند به تماشا و چراغ‌ها روشن است و شب ، نور چراغ خانه‌ها و خورشیدی که کاملا غروب نکرده است در هم آمیخته‌اند. کوچکی بارگاه تو را به تعجب وا می‌دارد، دنیا دنیا التماس دعاها از دختر هفت‌ساله‌ای که کمر به خدمت زوار بسته بود تا تمام دیده‌های گریانی که به بدرقه آمده بودند، همه را  به اولین سلام گره می‌زنی  «السلام علیک یابن فاطمه الزهرا ».
بعد از طی مسافتی بر روی آسفالت به حیاط بین‌الحرمین که می‌رسی، سنگ مرمر می‌شود کف‌پوش و روشنایی به روشنایی روز می‌شود .روشنایی دلت، حضورت به حضور در حرم حضرت عبدالعظیم در شهر ری تهران می‌ماند؛ همانکه ثواب زیارتش برابر با زیارت سیدالشهد است. دو حرم حضرت سیدالشهدا (ع) و حضرت عباس(ع) به فاصله 170 قدم رو به روی‌هم ساخته‌شده‌اند. در تمام مسیر نخل‌ها در دو ردیف قرار دارند، در نگاه اول نمی‌توان تشخیص داد کدام حرم متعلق به سیدالشهداست؟ و کدام متعلق به حضرت قمر بنی‌هاشم؟ قسمت‌هایی از حرم با گونی پوشیده شده و در آن خادمان اهل‌بیت مشغول مرمت قسمتی از بنا هستند.
 بنای کلی حرم دقیقاً همانند زیارتگاه‌های ایران می‌باشد، رواق‌ها، نیایشگاه‌ها، گنبدها، کاشی‌کاری‌ها، آینه‌کاری‌ها  همه و همه تو را به حرم حضرت عبدالعظیم در شهر ری می‌برد، چقدر کوچک و چقدر غریب، دور تا دور حرم سیدالشهدا ورودی‌ها با نام‌های «القبله»،«الرحمه»، «زینبیه»، «رأس الحسین»، «السلطانیه»،«السدره»، «الاسلام»، «الکرامه»، «الشهدا» و «قاضی الحاجات» قرار دارند و  دو طرف ایوان طلا هم دو مناره‌ بلند است.
حرم و رواق‌ها با کاشی‌کاری آیات قرانی زینت دارند، تمامی سقف‌های حرم و رواق‌ها به دست هنرمندان ایرانی آینه‌کاری شده است. در قسمت شرقی قبر حسین بن علی(ع)، قبر دسته‌جمعی شهدای عاشوراقرار دارد و قبر حضرت علی‌اکبر جداگانه در ضریح حسین بن علی(ع) است. ضریح سیدالشهدا شش‌ضلعی است و دو ضلع آن متعلق به حضرت علی‌اکبر (ع) است، ضریح طراحی‌شده توسط استاد فرشچیان، شش چراغ دارد که برای شش‌گوشه ضریح طراحی‌شده و آیه مبارکه «الله نورالسموات و الارض» روی آن مشبک شده است.  مساحت ضريح مطهر با 20پنجره ‌از چوب ساج ساخته‌شده که مزین به  قطعات نقره و طلاست.
در مقابل در حرم ایوان بزرگی واقع است که به ایوان طلا شهرت دارد. دو طرف ایوان دو مناره بلند از طلا است. ایوان دارای سه در ورودی است که به رواق جنوبی حرم منتهی می‌گردد، در وسط از آن دو در دیگر بزرگ‌تر  و از طلا ساخته‌شده است.
بنای حرم سیدالشهدا(ع) در طول تاریخ توسط بزرگان ادب و هنر و همچنین به دستور سلاطین زیادی ترمیم و بازسازی‌شده که از آن میان می‌توان به دولت آل‌بویه، ایلکانیان، عثمانی، نادرشاه، آقا محمدخان قاجار،فتحعلی شاه قاجار، محمدشاه قاجار اشاره کرد که در دوره صدام نام سلاطین ایرانی از روی آثار حذف شد . ضریح  جدید امام سوم شیعیان درایران ساخته و برروی بقعه متبرکه ایشان نصب گردید.
در بیان معماری این حرم سخن بسیار است اما آنچه در نهایت بعد از سال‌های سال همچنان پرشور است و مسلمان و غیرمسلمان هم ندارد عشق به سیدالشهداست.