menu

ثبت آگهی رایگان

فرصت های توسعه صنعتی سازی LSF در ایران

فرصت-های-توسعه-صنعتی-سازی-LSF-در-ایران

مسعود کریمیان ، مدیرعامل مؤسسه تحقیقات و توسعه سازه های قاب فلزی سبک است که مشاور صنعتی سازی بازرسی و مدیریت عملکرد وزارت راه و شهرسازی، نماینده AISI در ایران و عضو ارشد کمیته تدوین آیین نامه طراحی و اجرای سازه های فولادی سبک سرد نورد معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست محترم جمهوری، عضویت ارشد کمیته تدوین استاندارد بین المللی ISO/TC98 مبانی طراحی سازه ها و نایب رئیسی کمیته ISO/TC98/SC2 دفتر ایران را در کارنامه خود دارد و قطعا میتواند اطلاعات بسیار مفیدی در رابطه با مزایای سازه های LSF به اهالی صنعت ساختمان ارائه کند

پیام ساختمان در همین رابطه گفتگویی با وی ترتیب داده که در زیر آمده است.

دلیل ارجحیت LSF بر دیگر روش های ساختمانی چیست ؟

ما امروزه از نظر شرایط زیست محیطی و منابع اقتصادی مبتنی بر طبیعت با شرایط بسیار حادی مواجه هستیم . با در نظر گرفتن قرارگیری ایران و اغلب اقلیم های زیستی ایران بر کمربند زلزله و عواملی مانند هجوم بیامان خشکسالی بر منطقه جغرافیایی فلات ایران ، فقدان مدیریت کارآمد و بی توجهی به محیط و فرایند های زیست محیطی و بی مبالاتی فرهنگی در دید عمومی نسبت به محیط زیست و فقدان احساس مسئولیت در حفظ و نگهداری طبیعت و منابع زیستی، رشد جمعیتی دو برابری و فراتر از پاسخگویی اکوسیستم ایران که تنها در حد 40 میلیون نفر است ، توسعه صنایع آلاینده و افزایش بی رویه گاز ها و پسماند های صنعتی مضر و سمی در محیط زیست ، افزایش بهره برداری بی رویه از منابع و ذخایر طبیعی و محیطی و سوء مدیریت منابع گرانب های آب برای تأمین معاش و اشتغال و انرژی و مواد اولیه ، موجب از دست رفتن بخش های عظیمی از منابع طبیعی مانند جنگل ها و مراتع و مناطق سبز کشور و پیشروی بیابان ها و به ویژه بروز بحران بی آبی و بر هم خوردن تعادل اکوسیستمی منطقه در همین 10 سال آتی، رشد تصاعدی آلایندگی محیط زیست و فاجعه زیست محیطی که گریبان گیرمان خواهد گردید و کاهش ذخایر منابع اولیه و در پی این ها کاهش شدید بهره وری اقتصادی و درنتیجه رشد فقر و افزایش آمار شیوع بیماری های خاص و بیماریهای سایکوسوماتیک و روانی و افزایش میزان سرانه دارو و درمان و کاهش شاخص های سلامتی در کشور ، و به خطر افتادن زندگی انسان ها و جانداران در مسیر نسل های آینده نزدیک ، همگی ما را وادار می سازد که با نگرانی نسبت به وضع پیش رو ، ناگزیر به سمت توسعه پایدار حرکت کنیم .

از این رو به جهت اینکه LSF تنها روش ساخت تماما مبتنی بر الگو ها و مؤلفه های توسعه پایدار و مزایای بسیار فنی و مهندسی و اقتصادی است برای ما ارجحیت استراتژیکی دارد .

توسعه صنعتی سازی LSF در ایران با چه موانعی روبه رو بوده است ؟

نخستین مانعی که ما با آن مواجهیم بیتوجهی مدیریت بخش دولتی به فرایند صنعتی سازی و عدم حمایت از آن است . البته این حمایت لزومی ندارد حتما در قالب تسهیلات بانکی و مالی باشد . در کنار اینکه حمایت مالی برای شکل گیری زیرساخت های توسعه صنعت همواره راهگشا است ، همین که مدیریت دولتی خود پیشگام ساخت به روش صنعتی باشد خود حمایت بزرگی خواهد بود .

آقای سعیدی کیا در دوره وزارت خود نگاه اصولی به صنعتی سازی داشتند ولی در وزارت های بعدی صنعتی سازی به عنوان یک طفیلی انگاشته شد که گویی حمایت هایی هم که قبلا به آن تعلق گرفته بود یک «لطف» در حق صنعتی سازی بوده است نه نیاز مبرم کشور در توسعه پایدار و مدیریت استراتژیک کشوری.

دومین مانع بر سر راه ، ساختار بسته سازمان نظام مهندسی است که نه خودش توان حرکت به سمت روبه جلو در انتقال دانش های به روز مهندسی دارد و نه می تواند از جریان های پیشرو حمایت کند . با اینکه اعضای شورای مرکزی نگاه اصولی به صنعتی سازی و دیگر مسائل مهندسی دارند ، سیستم ذاتا به گونه ای است که توان اجرای سیاست گذاری های درست را ندارند . همه مشکلات را به خوبی میدانند و همه هم میخواهند آنها را حل کنند ولی سیستم خودش با ساختاری که دارد مانع می شود

سومین مانع فرهنگ عمومی جامعه است که هیچگونه نگاه درستی در نگاه به مام طبیعت ندارند . برای مردمی که اعتقادی به حفظ و حراست و پاسداشت طبیعت ندارند ، صحبت کردن از مسائل محیط زیست و توسعه پایدار بیهوده است . تغییر این فرهنگ هم باید با پیشگامی دولت و مهندسین همراه باشد که این امر خود مستلزم تغییر نگاه در مدیریت دولتی و ساختار نظام مهندسی است .

همین طور فقدان نگاه مدیریتی و زندگی و اقتصاد آینده نگرانه و روشمندی های مبتنی بر ساختار های نظام مند در سیستم زندگی مردم موجب می شود تا صنعتی سازی نیز موضوعی بی اهمیت جلوه کند .

چهارمین مانع در توسعه صنعتی سازی، فقدان وجود زیرساخت های فیزیکی و بستر های فکری صنعتی سازی در مدیریت کلان کشوری است. ازیک طرف صنایع فرسوده ما توان بازسازی خود را ندارد و از طرف دیگر کاهش شدید ارزش ریال نسبت به ارز های اساسی مانند دلار و یورو و فقدان حمایت دولتی در سرمایه گذاری های منتهی به کارآفرینی موجب کاهش توان سرمایه گذاری و ایجاد بستر های فیزیکی صنعتی سازی گردیده است .

ماشینی که 590 هزار دلار قیمت دارد به بهای 1 میلیارد و 700 میلیون تومان تمام می شود و چنین سرمایه گذاری کلانی در صنعتی که هیچ نوع حمایتی هم از سوی دولت حداقل در جهت ایجاد بازار عرضه و تقاضا وجود ندارد ، برای هیچ یک از فعالان صنعتی سازی میسر نیست . درحالی که با فرض دلار هزار تومانی این سرمایه گذاری به راحتی میسر می گردد .

پنجمین مانع موجود مربوط به نحوه نگرش به یک پروسه ساخت است . چه مدیریت بخش دولتی و چه بخش خصوصی هرگز در پی توجه به پروسه ساخت نیستند . در کشور ما دو مسئله بسیار مهم کیفیت ساخت و مدیریت ساخت به هیچ وجه مسئله مهمی برای کارفرمایان نبوده است . همه به دنبال کار مفت و ارزان می گردند و دراین بین یک عده هم صرفا به دنبال بده بستان های مالی در واگذاری کار های مهندسی، ساخت و پیمانکاری به گروه های از پیش تعیین شده با هدف تقسیم حق دلالی هستند

بدتر از آن نگاه دولت به پیمانکاران استثماری است . یعنی بخش کارفرمایی دولتی انتظار دارد پیمانکاران میراث پدری خود را در پروژه مصرف کنند و چند سال بعد با هزار التماس و تمنا تسویه حساب کنند .

ششمین مانع بر سر راه صنعتی سازی، فقدان نگرش اساسی و تهیه زیرساخت ها و توسعه بستر های علمی و قانونی مسیر است . فقدان آیین نامه های جامع که همواره مشکل اساسی مهندسی و ساخت کشور بوده است و علیرغم تلاش های بسیار زیاد سه دستگاه دولتی سازمان نظام فنی و اجرایی کشور ، دفتر مقررات ملی ساختمان ، و مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی به ویژه با وجود همت بسیار بالای سازمان فنی و اجرایی کشوری باز با نواقص بسیار و مشکلات عدیده ای مواجهیم .

به طور نمونه مبحث 11 مقررات ملی ساختمان که به موضوعات صنعتی سازی می پردازد با یک گذر مختصر در 19 صفحه خلاصه شده و هیچ یک از متخصصین LSF یا WFدر تدوین آن نقشی نداشته اند . در عوض موضوعاتی را که هیچ مولفه صنعتی سازی ندارند ، شامل می شود که اصلا در مفهوم صنعتی سازی نمی گنجند .

امروزه با شرایط اقتصادی مسکن در کشورمان چه فرصت هایی برای صنعتی سازی LSF وجود دارد ؟

امروزه هم با همین شرایط یک سری فرصت های طلایی برای توسعه LSF وجود دارد :

نخست ، افزایش طبقات ساختمان های موجود که توجیه اقتصادی و فنی بسیار بالایی هم دارد هم برای ساختمان های شخصی و هم سازمان های دولتی فرصت بسیار خوبی برای یک نتیجه برد – برد برای صنعت و کارفرما است .

دوم ، مسئله بازسازی بافت فرسوده یکی از بهترین شرایط برد – برد برای دولت و مردم و صنعت LSF می باشد . یعنی با دلایل متقن بر اساس توسعه پایدار و بهره برداری، LSF بهترین گزینه برای سیستم ساخت در بافت فرسوده است .

سوم ، ساختمان های اداری و مدارس و ساختمان های عمومی می توانند باز در یک انتظار برد – برد به این روش سپرده شوند .

چگونه کارفرمایان بتوانند مهندسین طراح و مجری ذیصلاح صنعتی سازی LSF را گزینش نمایند ؟

گزینش متخصصین LSF از 4 طریق به راحتی امکان پذیر است؛

نخستین مولفه این است که از کسانی که از واژه هایی مانند روش کانادایی یا نیوزلندی صحبت می کنند ، پرهیز کنند . چون در LSF به هیچ وجه چنین روش هایی وجود ندارد و کسانی که از این اسامی استفاده می کنند منظور شان روش هایی است که اسامی مشخص دارند و آن اسامی هم به هیچ وجه به نیوزلند یا کانادا مربوط نمی شوند ولی چون افراد غیرمتخصص این اسامی را روی این روش ها گذاشته اند همچنان غیر متخصصین با به کار بردن این اسامی در حال بازار گردانی هستند که ورود این افراد به کار طراحی و ساخت LSF همواره به ضرر کارفرمایان بوده است . ما هم این اسامی را عنوان نمی کنیم تا این بازشناسی متخصصین از جیب بر های بازار همچنان قابل تشخیص باشد . ما در بازرسی وزارت راه و شهرسازی نیز همچنان به برخورد با این افراد که کار شان نوعی کلاه برداری است ادامه می دهیم .

دومین مؤلفه موضوع نرم افزار SAP2000 می باشد . افراد غیرمتخصص با استفاده از نرم افزار SAP2000 در حقیقت به نوعی سفسطه دست می زنند تا ناتوانی های خود در طراحی LSF را با این نرم افزار پوشش دهند . کارفرمایان یا مهندسین کنترل در نظام مهندسی با دیدن فایل طراحی شده با این نرم افزار خود را توجیه می کنند که لابد طراحی درستی صورت گرفته است . اما حقیقت امر این است که نرم افزار SAP2000 به هیچ وجه قادر به طراحی سازه های LSF نیست . دلیل بسیار محرز آن هم این است که دیتابیس این نرم افزار شامل آیین نامه AISI ویرایش 1969 است و شامل ویرایش2001 و ویرایش های بعداز آن برای تحلیل اتصالات و نیرو های جانبی نیست و باوجوداینکه آیین نامه های ACI و AISC و ASCE در این نرم افزار به طور مداوم به روزرسانی می شود ،AISI هرگز به روزرسانی نشده و استاندارد های SSMA اصلا در دیتابیس آن وجود ندارد و دیتابیس این نرم افزار اصلا قابل ارتقا نیست .

سومین مؤلفه این شناخت استفاده از ورق فولادی با گرید استاندارد است . متأسفانه اغلب شرکت ها به جز 4 شرکت از ورق های غیراستاندارد برای ساخت استفاده می کنند . ورق های مورداستفاده در LSF باید مطابق با استاندارد JIS 3302 SCG 230 برای ساختمان های در حد یک طبقه و JIS 3302 SCG 340 برای ساختمان های بالای یک طبقه باشند و پوشش ورق ها درهرصورت نباید پایین تر از Z 180 باشد . ورق های موجود در بازار اصلا سازه ای نیستند و استاندارد ها را پاس نمی کنند . متأسفانه شرکت های مدعی LSF برای افزایش سود خود اقدام به تهیه ورق های غیر سازه ای می نمایند .

برای تشخیص این استاندارد ها کارفرمایان می توانند ورق خود را یا به طور مستقیم از کارخانه هفت الماس سفارش دهند یا ورق خریداری شده را نمونه گیری کرده و برای آزمایش به آزمایشگاه رازی ارسال کنند.

چهارمین مؤلفه هم این است که مؤسسه تحقیقات و توسعه سازه های قاب فلزی سبک به طور رایگان نقشه ها و محاسبات را کنترل می کند و کارفرمایان می توانند برای کنترل محاسبات و نقشه ها و یا بازرسی فنی پروژه خود با این مؤسسه تعامل برقرار نمایند.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 208

فهرست مطالب شماره 208

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×