menu

ثبت آگهی رایگان

موتورخانه های نسل جدید

موتورخانه-های-نسل-جدید

پکیج های ظرفیت بالای چگالشی از جدیدترین تکنولوژیهای روز دنیای مدرن جهت تأمین آب گرم مصرفی و گرمایش ساختمان های بزرگ و برج ها است که در چند سال اخیر به کارگیری آن در کشور های اروپایی، توسعه چشمگیری یافته است .

معایب موتورخانه های سنتی مانند راندمان پایین و هزینه بالای مصرف انرژی، آلودگی صوتی، آلودگی زیست محیطی حاصل از احتراق ناقص ، اشغال فضای مفید ساختمان ، خرابی مکرر و نیاز به سرویس و نگهداری زیاد و عدم تفکیک نیاز های گرمایشی متفاوت به علت فن آوری قدیمی ازجمله دلایل اقبال به نسل جدید موتورخانه ها است . موتورخانه های چگالشی این اشکالات را رفع کرده و سیستم مدرن و پیشرفته ای را جایگزین نوع قدیمی کرده است .

راندمان بالا و صرفه جویی در موتورخانه های جدید

راندمان 98 تا 107 درصدی و صرفه جویی حداقل 50 درصدی اصلیترین مزایای این سیستم جدید است . پکیج های چگالشی با توجه به موقعیت جغرافیایی و نوع ساختمان و قابلیت مدولاسیون حرارتی و ارائه ظرفیت گرمایش از 10 تا 920 کیلووات برحسب نیاز در مکان های مختلف نصب میشود . از بیمارستان ها و هتل ها گرفته تا ساختمان های با ابعاد کوچک امکان نصب این سیستم ها وجود دارد . همچنین امکان استفاده همزمان از این سیستم ها و دیگر وسایل گرمایشی مانند رادیاتور و گرمایش از کف نیز وجود دارد .

عملکرد موتورخانه های جدید

در این سیستم ها بازیابی بخشی از انرژی حرارتی که از طریق دودکش خارج می شود ، باعث افزایش راندمان و کاهش میزان مصرف سوخت میگردد . طراحی این سیستم به گونه ای است که ترکیب مشخص هوا و سوخت به صورت پیش آمیخته ، توسط دور متغیر به درون محفظه احتراق واردشده و فرآیند اشتعال و انتشار حرارت به وسیله مشعل صورت گرفته و محصولات احتراق قبل از خروج از دستگاه در تماس با مبدل سیستم قرار میگیرند ، در این تماس بخش زیادی از حرارت محصولات احتراق به مبدل منتقل میگردد . در این تبادل ، انرژی گرمای نهان بخار در محصولات احتراق به آب گرم برگشتی از ساختمان منتقل میشود . درنتیجه ، بخارآب موجود در محصولات احتراق چگالش شده و به مایع تبدیل میگردد . مایع چگالیده شده با PH 5/3 تا 4 به وسیله لوله پلاستیکی از محفظه احتراق به فاضلاب هدایت میشود . دمای احتراق پس ازاین عمل به 50 تا60 درجه سانتی گراد میرسد که در این حالت لازم است محصولات احتراق به وسیله فن به محیط بیرون تخلیه شوند .

بازده حرارتی موتورخانه های جدید

عملکرد سیستم چگالشی رابطه مستقیمی با دمای آب گرم ورودی به مبدل دارد ، درصورتی که دمای آب گرم ورودی مبدل بیش از 60 درجه سانتی گراد باشد ، عملا کاهش دمای محصولات احتراق ناشی از انتقال حرارت به مبدل تا زیر نقطه شبنم به وجود نخواهد آمد ، بنابراین فرآیند چگالش اتفاق نمیافتد . در این حالت راندمان اسمی سیستم 98 درصد خواهد بود که با اتکا به ترکیب هوا ، سوخت و مشعل به دست میآید . هرچه میزان دمای آب گرم برگشتی پائین تر باشد عملیات انتقال حرارت محصولات احتراق به مبدل ، بیشتر انجام شده و میزان چگالش افزایش پیدا میکند . با افزایش چگالش ، راندمان دستگاه نیز ارتقا می یابد .

مصرف انرژی موتورخانه های جدید

یکی از دلایل اصلی افزایش مصرف سوخت ارائه ظرفیت حرارتی بالاتر از حد نیاز است . به عنوان مثال تنها 10 درصد ظرفیت حرارتی موتورخانه مرکزی در فصل تابستان کافی است اما به دلیل عدم قابلیت مدولاسیون حرارتی، در تمام اوقات از ظرفیت نهایی دیگ و مشعل استفاده می شود که این امر منجر به افزایش مصرف سوخت خواهد شد . در موتورخانه های نسل جدید با توجه به استفاده از تکنولوژی کاندنسینگ و سیستم مدولاسیون حرارتی راندمان دستگاه بسیار بالا ( 107 درصد ) و ارائه ظرفیت گرمایش برحسب نیاز است که باعث کاهش 50 درصدی مصرف گاز می شود .

ضریب اطمینان و ایمنی موتورخانه های جدید

پکیج های کاندنسینگ موتورخانه ای به صورت شوفاژ تنها قابلیت نصب موازی از 2 تا حداکثر 8 پکیج را دارند و در هنگام سرویس یا بروز مشکل ، مصرف کننده با قطع سیستم گرمایشی مواجه نخواهد شد . این ویژگی در مراکز درمانی، آموزشی و پذیرایی بسیار مهم بوده و به این ترتیب مصرف کنندگان قادر خواهند بود حتی هنگام سرویس و رفع ایراد سیستم ، از آب گرم بهداشتی و سیستم حرارت مرکزی برخوردار باشند . با نصب تجهیزات ایمنی مانند شیر اطمینان ، کنترل پنل پیشرفته الکترونیکی، انواع سنسور های کنترلی، ایمنی دستگاه به طور کامل تضمین می شود .

دودکش موتورخانه های جدید

به علت پائین بودن دمای محصولات ناشی از احتراق ( 60 تا 70 درجه سانتی گراد ) در این دستگاه ها از لوله پلی اتیلن 125 میلی متر به عنوان دودکش استفاده میشود که علاوه بر ایمنی بیشتر ، امکان نصب دودکش با استفاده از کانال دودکش موجود در سیستم های گرمایش ساختمان های قدیمی را نیز امکان پذیر مینماید . استفاده از سیستم فن دار جهت رانش محصولات احتراق به بیرون ، خطر نشت گازCO2 را مرتفع می کند.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 202

فهرست مطالب شماره 202

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×